udda klätterställen

hallå!

vad är det absolut uddaste stället ni klättrat på? inte nödvändigtvis uppåt utan sidled och åt alla möjliga olika håll. antar att tokfaktorn är rätt hög bland er :)

mitt är: att traversera runt en högvaktskur på Drottningholms Slott


vill gärna veta vart ni klättrat
 
Brukar klättra på ruinerna i sigtuna. Erbjuder en massa roliga leder. Har ännu inte vågat mig på det stora valvet i s:t pers ruin...
 
Jag och en...

polare har bestigit obelixen på Sergelstorg ibörjan av nittiotalet.
Var så fräck att jag tog med mej en av glasbitarna med mej hem, (högst uppifrån dock för att inte lämna några spår på det vackra konstverket). Det ni...

Tror ni det går att registrera ett namn på leden förresten?

Mike
 
Skorstenar och systembolag

I den lilla hålan där jag bor finns på tok för lite boulder, därför får man improvisera.

Vid byns Systembolag finns det en utmärkt bouldermur, med små urgröpningar för förtöjningsstavar, som blir perfekta två-fingers-pockets. Det finns även tvärsgående lister och andra formationer att hålla i. Alltid lika kul att ha lite publik också; innan systemet har öppnat har man en ganska stor publik som står där utanför och väntar=)

Det finns ett höghus, ungefär 3,5 våning högt, som har en fristående skorsten som är superb att träna layback klättring på. Problemet är bara det att teglet på vissa ställen är väldigt poröst och att det inte går att placera några mellansäkringar, så man kan bara klättra så högt så att man klarar att hoppa/klättra ned.
 
Jag var för några år sen ivrig att testa mina nyinköpta kläterskor, så jag klättrade inomhus i mitt hem (villa) från första till andra våningen i trappgången. Jag använde en liten alkov till vänster om trappans bas, och ledstången till höger, klättrade vertikalt upp i öppningen, använde en list på vägen och lyckades till slut ta mej över ett stycke låg vägg som fungerar som ett balkongräcke till den övre hallen.
Det var nära ett - osäkrat - fall när listen gav med sej.

Det finns ett minne kvar i form av ett svart gummistreck på tapeten.
Ifall nån skulle tvivla på bedriften (jämför Mallory/Irvine på Everest!).

Det var friklättring 4+ on-sight, alpin stil givetvis.

Funderar på att repetera leden, denna gång MED syrgas, vilket jag tror ingen har gjort tidigare(?)
 
Telefonkiosk

Väntade rätt länge på en buss engång när vi skulle iväg på en resa. Efter ett par timmar bestämmde vi oss för att tävla i att klättra runt telefonkiosken utanför busstationen. Start stående på telefonen och sedan är det bara klättra ner och under kanterna och ut på andra sidan. Sedan fortsätter man över kiosken och ner på andra sidan. Sedan ska man ta sig ner under kanten och upp på telefonen. Kruxen är att ta sig in och ut ur kiosken.

En hel del folk stannade och kollade när vi höll på. Vill man ha publik när klättrar kan det inte finnas många bättre sätt =)
 
Bouldering på bilen

Vi hade massa "leder" på våran första "klättermobil". En Saab 95 vi köpte för typ 2000 och som tog oss Sverige-Sydfrankrike tor. Bra kvällsaktivitet på Verdons klättercamping...
 
Re: Bouldering på bilen

Anders.Appelqvist; sa:
Vi hade massa "leder" på våran första "klättermobil". En Saab 95 vi köpte för typ 2000 och som tog oss Sverige-Sydfrankrike tor. Bra kvällsaktivitet på Verdons klättercamping...

Den kan knappast ha varit välvaxad va?
Eller chippade ni den?

/K
 
Isklättring i Centrala stockholm

En udda klätterkväll utspelade sig i mitten av juni på Söder Mälarstrand i Stockholm. Försöket med drytooling i ett träd avslutades på Södersjukhuset...
[Ändrat av mathias 2003-11-19 kl 00:09]
 
isklätter på banvall

I Lund är det ont om isklätterställen!
Ja klätterställen för den delen med, men just is,kyla, snö och skåne är något som inte rimmar!

I Lund bygger Banverket nya spår vilket man gör genom att gräva ner spåren x antal meter i marken. Läglig byggs en lika hög tegelmur med teglet på högkant vilket bildar små utmärkta hål för dry tooling.
Kruxet är att man måste klättra under de mörka timmarna då banverket inte uppskattar denna aktivitet.
Lokförarna som susade förbi tittade aningen suspekt på en när man hängde där på deras banvallsvägg en mörk november kväll.
 
Jo, jag var också nyfiken på mina nya klätterskor, så jag har traverserat på "fel" sida om trappräcket hemma, där det går en fin liten list (som man för övrigt kan träna fingrar på).

Funderar på om inte sele, stat-rep och clog/jumar blir bättre än att hyra en ställning när huset ska målas om nästa gång. Ser fram emot att fira av från skorstenen!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.