• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

UCPA Sommar 2010

Tjenare,
Jag kommer åka ner till Argentière för att gå Ucpa kurs "alpinism nybörjare" och avsluta med att bestiga Mont Blanc under sommaren 2010.

Exakt vilka veckor är inte bestämt ännu men det blir den senare delen av sommaren.

Sugen att hänga på eller är det så att du ska på någon liknande kurs i området i sommar?


/Niklas
 
kombinera

Tjenare,
Jag kommer åka ner till Argentière för att gå Ucpa kurs "alpinism nybörjare" och avsluta med att bestiga Mont Blanc under sommaren 2010.

Exakt vilka veckor är inte bestämt ännu men det blir den senare delen av sommaren.

Sugen att hänga på eller är det så att du ska på någon liknande kurs i området i sommar?


/Niklas


Varför inte kombinera ihopa allt med att gå UCPAs Bestig Mont Blanc - 2 veckor med bersguide, kost och logi hittar du npg inte billigare någonstans.

Jag gjorde det 1999 ochvar nöjd förutom att när vi välstod på toppen så var det någon reklamfotjippo för någon sportklädesfirma så toppen kändes mer som en blåsig fotoatelje....


/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Varför inte kombinera ihopa allt med att gå UCPAs Bestig Mont Blanc - 2 veckor med bersguide, kost och logi hittar du npg inte billigare någonstans.

Jag gjorde det 1999 ochvar nöjd förutom att när vi välstod på toppen så var det någon reklamfotjippo för någon sportklädesfirma så toppen kändes mer som en blåsig fotoatelje....


/Patrik

Jo det var så jag hade tänkt gå tillväga.
Kollar mest runt efter folk som är intresserade att hänga med eller som ska ner samtidigt och sugen att dela en bil eller liknande.
 
Niklas,
jag tog precis den kursen förra året (slutet av juli/början av augusti) och kan varmt rekommendera den och funderar på att gå fortsättningskursen (ekonomin måste dock stabiliseras, så jag är inte 100% ännu). Våra guider (vi hade det bra med en senior guide och en aspirant) avrådde från att man ska försöka sig på Mont Blanc-turen direkt efter nybörjarkursen och det känns som han hade rätt. Även om jag kom dit med rätt god kondition och kunde klättra lite sen tidigare var av hans beskrivning Mont Blanc-turen en väldigt mycket längre och svårare klättring. Fortsättningskursen (eller någon annan icke-UCPA-kurs) rekommenderades och det är vad jag ska ta om jag lyckas ta mig till Argentiere i sommar.

Det beror givetvis mycket på vad du kan och din egen kondition och hur väl du klarar höjden. För min del var det jobbigaste solen som verkligen stekte när allt reflekterades i snön, isen på hög höjd. :)

Jag ska bevaka den här tråden och hör kanske av mig igen.

// Niklas B
 
Niklas,
jag tog precis den kursen förra året (slutet av juli/början av augusti) och kan varmt rekommendera den och funderar på att gå fortsättningskursen (ekonomin måste dock stabiliseras, så jag är inte 100% ännu). Våra guider (vi hade det bra med en senior guide och en aspirant) avrådde från att man ska försöka sig på Mont Blanc-turen direkt efter nybörjarkursen och det känns som han hade rätt. Även om jag kom dit med rätt god kondition och kunde klättra lite sen tidigare var av hans beskrivning Mont Blanc-turen en väldigt mycket längre och svårare klättring. Fortsättningskursen (eller någon annan icke-UCPA-kurs) rekommenderades och det är vad jag ska ta om jag lyckas ta mig till Argentiere i sommar.

Det beror givetvis mycket på vad du kan och din egen kondition och hur väl du klarar höjden. För min del var det jobbigaste solen som verkligen stekte när allt reflekterades i snön, isen på hög höjd. :)

Jag ska bevaka den här tråden och hör kanske av mig igen.

// Niklas B


Hejsan,
Låter toppen att du har bra erfarenheter av UCPAs alpina kurser.
Jag har bokat både nybörjarkursen och Mt Blanc så nu får det bära eller brista. :)
Får hoppas att nybörjarveckan och varm up veckan på Mt Blanc kursen räcker till för att kroppen ska anpassa sig.
Har kompisar som varit där nere och klättrat och jag har inte fått känslan att det kommer bli för svårt men den som lever får se.
Dina ord kommer göra att jag lägger några fler dagar på backträning innan det är dags.
Kommer lägga in mina tankar efter resan på denna tråden.
 
på väg?

Fick lite mer semster än väntat =) Och tänkte tillbringa dessa på lite höjd, formodligen med UCPA:s kurser. Är du på väg ner, eller har du redan åkt? Skulle ev. kunna samköra en resa.
Ha det gott!
sanna
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Fick lite mer semster än väntat =) Och tänkte tillbringa dessa på lite höjd, formodligen med UCPA:s kurser. Är du på väg ner, eller har du redan åkt? Skulle ev. kunna samköra en resa.
Ha det gott!
sanna

Tjenare Sanna.
Jag är på plats. Har kört första veckan och kommer köra två till.
Boka in en resa snabbt och kom ner.

Ha det gött du med :)
/Niklas
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.