• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

UCPA Sommar 2010

Tjenare,
Jag kommer åka ner till Argentière för att gå Ucpa kurs "alpinism nybörjare" och avsluta med att bestiga Mont Blanc under sommaren 2010.

Exakt vilka veckor är inte bestämt ännu men det blir den senare delen av sommaren.

Sugen att hänga på eller är det så att du ska på någon liknande kurs i området i sommar?


/Niklas
 
kombinera

Tjenare,
Jag kommer åka ner till Argentière för att gå Ucpa kurs "alpinism nybörjare" och avsluta med att bestiga Mont Blanc under sommaren 2010.

Exakt vilka veckor är inte bestämt ännu men det blir den senare delen av sommaren.

Sugen att hänga på eller är det så att du ska på någon liknande kurs i området i sommar?


/Niklas


Varför inte kombinera ihopa allt med att gå UCPAs Bestig Mont Blanc - 2 veckor med bersguide, kost och logi hittar du npg inte billigare någonstans.

Jag gjorde det 1999 ochvar nöjd förutom att när vi välstod på toppen så var det någon reklamfotjippo för någon sportklädesfirma så toppen kändes mer som en blåsig fotoatelje....


/Patrik
 
Varför inte kombinera ihopa allt med att gå UCPAs Bestig Mont Blanc - 2 veckor med bersguide, kost och logi hittar du npg inte billigare någonstans.

Jag gjorde det 1999 ochvar nöjd förutom att när vi välstod på toppen så var det någon reklamfotjippo för någon sportklädesfirma så toppen kändes mer som en blåsig fotoatelje....


/Patrik

Jo det var så jag hade tänkt gå tillväga.
Kollar mest runt efter folk som är intresserade att hänga med eller som ska ner samtidigt och sugen att dela en bil eller liknande.
 
Niklas,
jag tog precis den kursen förra året (slutet av juli/början av augusti) och kan varmt rekommendera den och funderar på att gå fortsättningskursen (ekonomin måste dock stabiliseras, så jag är inte 100% ännu). Våra guider (vi hade det bra med en senior guide och en aspirant) avrådde från att man ska försöka sig på Mont Blanc-turen direkt efter nybörjarkursen och det känns som han hade rätt. Även om jag kom dit med rätt god kondition och kunde klättra lite sen tidigare var av hans beskrivning Mont Blanc-turen en väldigt mycket längre och svårare klättring. Fortsättningskursen (eller någon annan icke-UCPA-kurs) rekommenderades och det är vad jag ska ta om jag lyckas ta mig till Argentiere i sommar.

Det beror givetvis mycket på vad du kan och din egen kondition och hur väl du klarar höjden. För min del var det jobbigaste solen som verkligen stekte när allt reflekterades i snön, isen på hög höjd. :)

Jag ska bevaka den här tråden och hör kanske av mig igen.

// Niklas B
 
Niklas,
jag tog precis den kursen förra året (slutet av juli/början av augusti) och kan varmt rekommendera den och funderar på att gå fortsättningskursen (ekonomin måste dock stabiliseras, så jag är inte 100% ännu). Våra guider (vi hade det bra med en senior guide och en aspirant) avrådde från att man ska försöka sig på Mont Blanc-turen direkt efter nybörjarkursen och det känns som han hade rätt. Även om jag kom dit med rätt god kondition och kunde klättra lite sen tidigare var av hans beskrivning Mont Blanc-turen en väldigt mycket längre och svårare klättring. Fortsättningskursen (eller någon annan icke-UCPA-kurs) rekommenderades och det är vad jag ska ta om jag lyckas ta mig till Argentiere i sommar.

Det beror givetvis mycket på vad du kan och din egen kondition och hur väl du klarar höjden. För min del var det jobbigaste solen som verkligen stekte när allt reflekterades i snön, isen på hög höjd. :)

Jag ska bevaka den här tråden och hör kanske av mig igen.

// Niklas B


Hejsan,
Låter toppen att du har bra erfarenheter av UCPAs alpina kurser.
Jag har bokat både nybörjarkursen och Mt Blanc så nu får det bära eller brista. :)
Får hoppas att nybörjarveckan och varm up veckan på Mt Blanc kursen räcker till för att kroppen ska anpassa sig.
Har kompisar som varit där nere och klättrat och jag har inte fått känslan att det kommer bli för svårt men den som lever får se.
Dina ord kommer göra att jag lägger några fler dagar på backträning innan det är dags.
Kommer lägga in mina tankar efter resan på denna tråden.
 
på väg?

Fick lite mer semster än väntat =) Och tänkte tillbringa dessa på lite höjd, formodligen med UCPA:s kurser. Är du på väg ner, eller har du redan åkt? Skulle ev. kunna samköra en resa.
Ha det gott!
sanna
 
Fick lite mer semster än väntat =) Och tänkte tillbringa dessa på lite höjd, formodligen med UCPA:s kurser. Är du på väg ner, eller har du redan åkt? Skulle ev. kunna samköra en resa.
Ha det gott!
sanna

Tjenare Sanna.
Jag är på plats. Har kört första veckan och kommer köra två till.
Boka in en resa snabbt och kom ner.

Ha det gött du med :)
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NiklasBr UCPA sommar 2011 Reskompis 33
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0
apfaktor UCPA V 36 eller 37 Reskompis 0
Ash84 UCPA Katamaran Segling i Giens v. 20 Reskompis 0
Maja_76 UCPA, vandring kring Mont Blanc, Chamonix, augusti 2012 Reskompis 7
Fbr UCPA Alpinism Reskompis 0
nfhakansson UCPA i Mars! Reskompis 1
melon UCPA v.30? Reskompis 5
Nic void UCPA KIteSuft 2011 Reskompis 9
frökenjöken kiteresa med ucpa elller liknande jul 09 Reskompis 2
hbc_backlund UCPA Resor Vintern 2010! Reskompis 4
epkhnil Sommarens seglingssemester med UCPA! Reskompis 0
resanu ucpa augusti Reskompis 1
fannny Multisport med UCPA Reskompis 2
Exanimo UCPA Resor sommaren 2009! Reskompis 30
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Reskompis 0
ic UCPA, segla, vindsurfa eller kita? Reskompis 4
SurfCalle UCPA Vindsurfing Giens Reskompis 0
Maddeleine Golf Ucpa Normandie Reskompis 1
Alptopp Argentiére, UCPA, V 27, Bilresa Reskompis 1
Perfer Serre Chevalier Ski Off Piste v.4 med UCPA Reskompis 0
epkhnil Segla med UCPA Reskompis 1
Hanna_J UCPA-resor Reskompis 8
mo9jan Argentiere v.6 med UCPA. Reskompis 2
pzac UCPA ValDIsere vecka 6 Reskompis 0
Kalle G UCPA-segling St Raphael Reskompis 0
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
mary26 Guatemala sommar 2018 Reskompis 0
Feorie Vandringssällskap i sommar Reskompis 10
avslutad_211121 Skåne nu - fjällen i sommar Reskompis 0
Torner88 Någon annan som har lust att vandra i sommar? Reskompis 2
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Bobart Vandrekompis 60+ sommar 2015 Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
amae Kungsleden i sommar! Reskompis 2
andyyy Alaska - Roadtrip - i sommar Reskompis 6
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Joakim Ambrosson Jotunheimen i sommar? Reskompis 1
Dillesan Alperna för alpinism i sommar? Reskompis 0
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
gullviva Kungsleden i sommar? Reskompis 36
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
dmitrij Grönland i sommar? Reskompis 7
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
Torun Fjällvandra i sommar? Reskompis 9
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Wookad Jotunheimen 1-2 veckor i sommar Reskompis 1
FrankP Fjällvandring i sommar Reskompis 2
xxxxxxxxxxxxxxx europa sommar 2010 Reskompis 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.