Tyngdfördelning på cykelväskor

Jag har tänkt göra en riktigt lång cykeltur i sommar ( från norr till söder )
En fråga när det gäller belastningen på cykeln.
Jag kör med en hybrid cykel med smala däck.
Har aldrig förut cyklat med så mycket vikt och nu undrar jag om det är bra att packa allt där bak ( det får plats ändå om det blir trångt )Eller rek att lägga ut ännu mer pengar och köpa cykelväskor fram också. För belastningens skull ?
mvh johan

Jämn viktfördelning

En jämn viktfördelning är alltid att rekommendera, både vad gäller högrer och vänster sida samt fram och bak. Det är onödigt att ha alltför mycket vikt på det svagare bakhjulet, som ändå tar upp ca 2/3 av din egen vikt.

Speciellt viktigt är det att ha jämnvikt i fram. i bak är det inte lika kritiskt. Om du behöver tre väskor, så bör det då vara två väskor fram och en väska bak.

Mer touringinfo finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

Mer info om hjul finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Ps ställ cykelrelaterade frågor i forumen för långfärdscykling respektive mountainbike, så får du nog mer svar.
/Niklas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lowrider e guld

Rent allmänt så är bakhjulet det svagaste så det är ju inte smart att lägga all vikt där. En lowrider där väskorna hänger långt ner är det bästa som jag ser det.

Råkar ha lowrider och hyfsade väskor, du kan köpa alltihop för 500 spänn om du vill ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips