ny cykel

Hej!

Idag har jag en 30 år gammal Monark med smala däck och pakethållare med Biltema cykelväska på runt 35 liter.
Cykeln har 5 växlar och det räcker för mig. Cyklar inte för cyklandets skull utan mest av praktiska själ, vilket i snitt blir runt en timme om dagen. Jag gillar den och tycker den rullar ganska lätt.

Cykeln fungerar bra, men jag börjar bli lite rädd när jag flyger fram över fartguppen och cykeln känns som om den ska gå sönder. Så därför har jag börjat titta runt efter en ny cykel. Detta är min krav spec.

- inte för många växlar, runt 10 räcker (tror jag)
- ska gå att montera pakethållare - där jag fäst en cykelväska. Släpar vanligtvis på en 15 kg tung väska med träningskläder. Är det fel att ha en "sport"-cykel med pakethållare och allt det där?
- kunna fästa cykellås
- vanligt styre (inte bockastyre). Eller borde jag vilja ha det?
- budget runt 10 000

Jag är 190 cm lång och väger 90 kg. Tror mig vara ganska propertioneligt byggd. Kanske lite längre överkropp i förhållande till benen.


Jag har surfat runt och hittade den här: http://www.cube.eu/sv/tour/urban-life-series/hyde-comp/ Den ger en uppfattning om vilken typ av cykel jag hade tänkt mig. Men hur vida det är smart eller inte har jag ingen aning om :) Jag är öppen för förslag.

Vad tycker ni jag borde ha för cykel?


Hälsningar, Erik
 
Hur tänker du? Dubbla kedjedrev framme och du har dina 10 vx och det för knappt 1000spänn. Lägg resten på en trevlig resa blir mitt råd. Alternativ 2 är ju en begagnad racer i stål och rätt mått.
Gaffeländar med gånghål för skärmar och bagagebärare finns. Det bör även där bli pengar över.
Men ny hoj och du har säkert själv tittat lite i cykelaffärerna det blir ingen lätt fin 10 vx för 10000.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
äh, nog tycker jag man får mycket cykel för 10... även när man köper nytt.

Varför inte många växlar? Ska du ha färre än 10, så är det nog nav-växlar som gäller, och då brukar det vara upp till 7-8 stycken. Ska man ha fler än så blir det utanpåliggande, och 20-30st som gäller.

Cyklar du långt utanför stan så kan det kanske vara skönt med bockstyre, men är det mest i stan tycker jag det är skönare med rakt. Stora fördelen med bockstyre tycker jag är att man har fler grepp att variera mellan...

jag hade nog satsat på nåt i stil med det du länkade till. kanske med lite bättre komponenter om du har råd, och inte bedömer stöldrisken som allt för hög... den du länkade till borde väl gå att få för typ 6´? Åtminstone på en del nätbutiker går det väl att få deore rakt igenom för 10...

Det som spelar störst roll för hur lätt en cykel rullar är däckbredden, och framförallt, rätt däcktryck, men det vet du säkert...
 
äh, nog tycker jag man får mycket cykel för 10... även när man köper nytt.

Varför inte många växlar? Ska du ha färre än 10, så är det nog nav-växlar som gäller, och då brukar det vara upp till 7-8 stycken. Ska man ha fler än så blir det utanpåliggande, och 20-30st som gäller.

Cyklar du långt utanför stan så kan det kanske vara skönt med bockstyre, men är det mest i stan tycker jag det är skönare med rakt. Stora fördelen med bockstyre tycker jag är att man har fler grepp att variera mellan...

jag hade nog satsat på nåt i stil med det du länkade till. kanske med lite bättre komponenter om du har råd, och inte bedömer stöldrisken som allt för hög... den du länkade till borde väl gå att få för typ 6´? Åtminstone på en del nätbutiker går det väl att få deore rakt igenom för 10...

Det som spelar störst roll för hur lätt en cykel rullar är däckbredden, och framförallt, rätt däcktryck, men det vet du säkert...

Håller med.

En sak att fundera över är att du får tillräckligt breda gafflar för att få plats med de däck som du vill ha. Mät o fundera lite, vinterdäck är nog bredare än de som sitter på normala racerhybrider. Lita inte på vad försäljaren säger, det gjorde jag, o jag skulle inte själv i efterhand säga att det går att ha ordentliga vinterdäck på min Nishiki Pro SLD.

Rakt styre m barends tror jag är bäst.

För strax under 10 kkr får du en lagom bra cykel för dina ändamål tror jag.

Jag skulle fundera över om jag ville kunna fästa frampakethållare också om jag var du. Det gör cykeln mer allsidig som stadshoj tycker jag, det är ofta mina grejer inte får plats i bakväskorna.

Jag skulle köpa nytt, då är det enklare att hitta rätt storlek (kolla upp vad tillverkaren tycker om storlek så minskar risken att bli lurad av nån).
 
Cyklar du även när det regnar? Se då till att du får plats med stänkskärmar på den nya cykeln. Då behöver du inte rengöra kejda och växlar lika ofta.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips