ny cykel

Hej!

Idag har jag en 30 år gammal Monark med smala däck och pakethållare med Biltema cykelväska på runt 35 liter.
Cykeln har 5 växlar och det räcker för mig. Cyklar inte för cyklandets skull utan mest av praktiska själ, vilket i snitt blir runt en timme om dagen. Jag gillar den och tycker den rullar ganska lätt.

Cykeln fungerar bra, men jag börjar bli lite rädd när jag flyger fram över fartguppen och cykeln känns som om den ska gå sönder. Så därför har jag börjat titta runt efter en ny cykel. Detta är min krav spec.

- inte för många växlar, runt 10 räcker (tror jag)
- ska gå att montera pakethållare - där jag fäst en cykelväska. Släpar vanligtvis på en 15 kg tung väska med träningskläder. Är det fel att ha en "sport"-cykel med pakethållare och allt det där?
- kunna fästa cykellås
- vanligt styre (inte bockastyre). Eller borde jag vilja ha det?
- budget runt 10 000

Jag är 190 cm lång och väger 90 kg. Tror mig vara ganska propertioneligt byggd. Kanske lite längre överkropp i förhållande till benen.


Jag har surfat runt och hittade den här: http://www.cube.eu/sv/tour/urban-life-series/hyde-comp/ Den ger en uppfattning om vilken typ av cykel jag hade tänkt mig. Men hur vida det är smart eller inte har jag ingen aning om :) Jag är öppen för förslag.

Vad tycker ni jag borde ha för cykel?


Hälsningar, Erik
 
Hur tänker du? Dubbla kedjedrev framme och du har dina 10 vx och det för knappt 1000spänn. Lägg resten på en trevlig resa blir mitt råd. Alternativ 2 är ju en begagnad racer i stål och rätt mått.
Gaffeländar med gånghål för skärmar och bagagebärare finns. Det bör även där bli pengar över.
Men ny hoj och du har säkert själv tittat lite i cykelaffärerna det blir ingen lätt fin 10 vx för 10000.
 
äh, nog tycker jag man får mycket cykel för 10... även när man köper nytt.

Varför inte många växlar? Ska du ha färre än 10, så är det nog nav-växlar som gäller, och då brukar det vara upp till 7-8 stycken. Ska man ha fler än så blir det utanpåliggande, och 20-30st som gäller.

Cyklar du långt utanför stan så kan det kanske vara skönt med bockstyre, men är det mest i stan tycker jag det är skönare med rakt. Stora fördelen med bockstyre tycker jag är att man har fler grepp att variera mellan...

jag hade nog satsat på nåt i stil med det du länkade till. kanske med lite bättre komponenter om du har råd, och inte bedömer stöldrisken som allt för hög... den du länkade till borde väl gå att få för typ 6´? Åtminstone på en del nätbutiker går det väl att få deore rakt igenom för 10...

Det som spelar störst roll för hur lätt en cykel rullar är däckbredden, och framförallt, rätt däcktryck, men det vet du säkert...
 
äh, nog tycker jag man får mycket cykel för 10... även när man köper nytt.

Varför inte många växlar? Ska du ha färre än 10, så är det nog nav-växlar som gäller, och då brukar det vara upp till 7-8 stycken. Ska man ha fler än så blir det utanpåliggande, och 20-30st som gäller.

Cyklar du långt utanför stan så kan det kanske vara skönt med bockstyre, men är det mest i stan tycker jag det är skönare med rakt. Stora fördelen med bockstyre tycker jag är att man har fler grepp att variera mellan...

jag hade nog satsat på nåt i stil med det du länkade till. kanske med lite bättre komponenter om du har råd, och inte bedömer stöldrisken som allt för hög... den du länkade till borde väl gå att få för typ 6´? Åtminstone på en del nätbutiker går det väl att få deore rakt igenom för 10...

Det som spelar störst roll för hur lätt en cykel rullar är däckbredden, och framförallt, rätt däcktryck, men det vet du säkert...

Håller med.

En sak att fundera över är att du får tillräckligt breda gafflar för att få plats med de däck som du vill ha. Mät o fundera lite, vinterdäck är nog bredare än de som sitter på normala racerhybrider. Lita inte på vad försäljaren säger, det gjorde jag, o jag skulle inte själv i efterhand säga att det går att ha ordentliga vinterdäck på min Nishiki Pro SLD.

Rakt styre m barends tror jag är bäst.

För strax under 10 kkr får du en lagom bra cykel för dina ändamål tror jag.

Jag skulle fundera över om jag ville kunna fästa frampakethållare också om jag var du. Det gör cykeln mer allsidig som stadshoj tycker jag, det är ofta mina grejer inte får plats i bakväskorna.

Jag skulle köpa nytt, då är det enklare att hitta rätt storlek (kolla upp vad tillverkaren tycker om storlek så minskar risken att bli lurad av nån).
 
Cyklar du även när det regnar? Se då till att du får plats med stänkskärmar på den nya cykeln. Då behöver du inte rengöra kejda och växlar lika ofta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Noob Köpa cykel Landsvägscykling 44
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
Lichad Ny cykel Landsvägscykling 6
christer49 Lätt cykel med komfort Landsvägscykling 15
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
rikard anders Lanza cykel? Landsvägscykling 8
KamratJonas Demontering av cykel Landsvägscykling 13
klättermicke Skulle behöva lite cykelinfo (Fondriest-cykel) Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.