Tygkanadensare?

Träkanot

Kolla med Bosse

http://www.trakanot.se/

Utan att förhäva mig allt för mycket så här i mellanmjölkens land så är Wekagun en smidig liten kajak som man lätt kan hantera själv.

Kanoterna Bosse bygger blir väldigt fina, man kan gå en kurs på en vecka och bygga en. Känslan att paddla en "riktig" kanot är faktiskt något extra. Ett plus är förstås att man slipper hålla på med läskig epoxy

Trapper har också specialbyggt lätta varianter av sin Ultra för fiskare och fågeljägare (man kan få den i militärgrön)

Hans Friedel
 
Klart!!!

Nu är den klar! En plywoodkanadensare 400x60. Den smala bredden är avsedd för sonen. För honom är kanoten tänkt som en solo, mamma kanske väljer grönlandspaddeln och kallar den en singel... På söndag har vi sjösättning med kanotdop i Djulösjön om vädergudarna vill. Tomatplantornas fackförbund kräver att namnet blir "splasched tomato" till minne av misshandlade medlemmar... Altanen har fungerat som byggplats de senaste veckorna.
Bygget var lättare än jag trodde och otroligt mycket roligare! De smådjur som fastnat i epoxin får ses som en garanti för hantverket! Tack för all hjälp! Hälsar Anna
 
..Har provplastat ett antal olika tyger med spillplast från fabrik och tvingas konstatera att det inte går att spänna så hårt att tyget inte svankar.
Prova med att blanda tekniker. Först en träram, sedan spännlack från båt- eller modellflyghandeln. Det sträcker upp tyget utan att det behöver vara perfekt spänt från början. Sedan kan du efterstryka ett par gånger med en förtjockad epoxi för att bygga upp ett bra slitskikt.
 
Snart.

Visst, visst. Bilder ska ni få, jag lovar! När jag bara fått dit relingslisten och vi båda provpaddlar ska jag lägga ut en slutrecention. Måste bara ha lite datorhjälp här hemma, bildhantering är inte min starka sida. Då kan väl ni säga vad ni tycker om den slutliga ytbehandlingen, klarlack/fernissa eller färg? Anna
 
.... Då kan väl ni säga vad ni tycker om den slutliga ytbehandlingen, klarlack/fernissa eller färg?
Skillnaden mellan klarlack och fernissa är väl tämligen liten, med viss fördel fernissan då den kan tänkas vara bättre lämpad för en marin användning. Färgens styrka är väl också dess nackdel, nämligen att den döljer vad den är målad på. Vill du framhäva materialet - fernissa. Vill du dölja materialet - välj en färg.
 
En kanot och en nöjd kanotägare

Här kommer (hoppas jag) bilderna. Kanoten är härlig! Rank för mig men alldeles lagom för Oscar.
 

Bilagor

  • kano1.jpg
    kano1.jpg
    32.1 KB · Visningar: 326
  • kano2.jpg
    kano2.jpg
    40.8 KB · Visningar: 562

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.