Tvåmansjolle

Jag tänkte jag skulle skaffa mig en jolle så att jag
lättare kommer ut på sjön. Jag har idag en Express,
men den kommer jag bara ut till om helgerna
och på semestern.
Med en jolle skulle jag kunna åka ut ett par timmar
efter jobbet eller på helgen. Och så kan jag träna
upp känslan och bli en bättre seglare.

En jolle som man kan segla på två eller ensam. Enkel
och stadig men ändå rolig. Och inte för dyr, mindre än
20000:- för en begagnad. Helst under 10000:-

Har någon förslag på vad som är bäst?
 
Finnjolle kanske

En finnjolle skulle nog passa bra.
Det är ju en enmansjolle men det finns plats för 2 eller till och med 3 personer.
Jag köpte min för 1000 kr och ett 1 år gammalt segel för 1200 kr.
Finnjollen har plats för mycket packning så det går bra att sticka ut på långfärder med den.

/Pär
 
Laser

Lasern e en bra enmansbåt som man även kan ta med en extra person i, men då blir det trångt! Alltså lämpar den sej bäst för vuxen o barn alt två små vuxna, en lätt tjej kanske! Tänk på att Finnjollen e en tung jolle om det börjar friska i, en buss!
 
Jag antar att du vill ha en båt med lite seglingskänsla
och om du verkligen vill vara två i den så kan jag nog inte rekomendera vare sig Finnjollen eller Lasern (jag har tävlat i Laser och provseglat lite Finnjolle)
Satsa på en riktig tvåmansbåt istället, såsom en begagnad 470 (olympisk klass för övrigt) en sådan kan du säkert få tag på begagnad för en inte alltför stor penning.420 (ungdomsvarianten av 470) eller varför inte en med lite mera drag i såsom en internationell 14 fotare kan nog vara svår att få tag på i Sverige.
Tvåkronan som någon tipsade om är mer en seglarskole och utflyktsbåt ungefär som en Trissjolle fast modernare.
 
Jag instämmer! Du kan faktiskt segla 470 själv, det går att burka själv även om det tar lite tid i slagen att koppla om, häng wiren. Lasern är nog mer en enmansbåt, finnjollen väger runt 150 kg.
 
Vad är det...

för fel på Expressen då?

Har varit lycklig Expresseglare i sex år, ifs 14 år sedan, men med den seglade jag mycket ensam.
Inga problem att hantera solo lägga till osv.

Eller var det att du hade den bryggad för långt från ditt arbete?

/Björn
 

Guest

Gäst
Prowler; sa:
Jag instämmer! Du kan faktiskt segla 470 själv, det går att burka själv även om det tar lite tid i slagen att koppla om, häng wiren. Lasern är nog mer en enmansbåt, finnjollen väger runt 150 kg.

Jag seglade i min ungdom 505. 505:an är ju till utseendet mycket lik 470 och 420. Man kan väl med visst fog påstå att 505:an är storebror till de båda. Jag påstår att det är omöjligt att segla 505:an ensam. Man skulle till nöds kunna framföra fartyget ensam vid gynnsamma förhållanden. Om jag inte minns fel väger 505:an 127,4 kg. Är det verkligen så stor skillnad mellan 420-470-505 att man faktikt kan segla seriöst ensam i de två mindre? Blir det inte krångligt att sköta storsegel, fock, spinnaker, burkning och strategi på egen hand?
 
För en massa år sedan hade jag väldigt roligt i en Fabola Flipper. Kan vara ytterligare ett alternativ att överväga.
 
470 blir bra

Hej! jag har segling som min primära idrott, seglar på landslagsnivå. Detta medför ju givetvis att jag seglat de flesta jollar som finn att få tagi i sverige och efter vad jag kan förstå så borde en 470 bli ganska idealisk, god känsla utan att behöva bli någon "akrobat" så som många kan uppleva det när de är ovana och seglar 49er och liknande. 470 är stabil, har relativt mycket segel (för att det skall vara kul) och är relativt enkel att hantera både på kryss och vid spinnarckersegling. din idé om att segla jolle för att bli bättre kölbåtsseglare är helt rätt, genom att vara duktig på jolle får du massor av fördelar när du sätter dig i din "stora" express, styrkänsla, känsla för fart och trim o.s.v.
Två kronan tycker jag inte att du skall skaffa, den är trög och fruktansvärt tråkig och den seglar inte särskilt bra. Nej kolla på 470 och kanske 505 som är nästan likvärdig med nästintill samma egenskaper.

Lycka till! vi ses på sjön!
 
jo då

Hej. jo det e väl klart att du kan segla med din 505a själv... jag har vid ett flertal tillfällen förlängt rorkultsförlängaren på 29:ern (lillebro till 49:er, med peke, gennaker trapets o.s.v.) och racat med den. skitkul, lite trixit i gipparna men fullt seglingsbart. Har inte testat med 505 men den är ju bra mycket stabilare fast iofs så har den ju spinnaker å det kan ju bli lite jobbigt i sättningarna. men varför ligga å segla läns när det är roligare med bra tryck och brant slör, focken lär ju ge tillräckligt med tryck när man seglar själv.

hälsningar emil
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.