Två rep till multipitch??

Själv hatar jag att släpa på en massa extra grejer bara "i fall att". Det finns en annan aspekt på det hela och det är att om man nu släpar på en massa extra "i fall att" utrustning så ökar chanserna att man faktist kommer att behöva den också. Ett extra rep tynger ned en och kan trötta ut en snabbare än om man inga haft det. Råkar man ut för en "epic" så får man ta sig ur den med de medel man har, men att planera för en är inget jag gör och därför inte tar med mig en massa onödigt för det. Jag sträcker mig till en extra prusik, en tibloc och någon snabblänk (om det är en sporttur). Snabblänkar är utmärkta små saker som gör att man kan fira av från pålitliga bultar utan att lämna dyra quickdraws. Hellre ett par sånna än ett helt rep i onödan...

Råd som dessa är kanske inget folk här vill ge nybörjare, och frågan tyder på att trådstartaren är just det, men när jag klättrade som nybörjare släpade jag aldrig på att extra rep om jag nu inte tänkte fira av från leden och aldrig behövt det heller, men jag behövde o andra sidan inte ställa frågor som trådskaparens inför mina första multipitch leder...

Själv ifrågesätter jag om trådstartaren borde överhuvudtaget ge sig ut på multipitch turer med den tillsynes begränsade kunskapen.
 
Har gjort lite enklare bultade multipitch i Alperna. Och precis som nämns riskerar man att behöva fira av på en bult om man har singelrep. Därför köpte vi ett dubbelrep (som även används för isklättring). Det är bekvämare, det känns tryggare. Och så mycket tyngre blir väl inte systemet? Däremot en trist utgift om man annars inte har behov av ett dubbelrep.
 
Sant, Mike.

Men för att köra "light and fast" krävs att du faktiskt är snabb. Min första "riktiga" multipitch tog en timme per replängd, och jag kan tyvärr inte skylla det på enbart för mycket bra att ha-saker...
 
Nja... Själv ser jag bara ett stort clusterfuck framför mig när man som nybörjare befinner sig på hängande stand och ska reda ut dubbelrepen... Och att ta ena repet i ryggan "i fall att" på en bultad multipitch tur med nedstigning tycker jag är overkill... Snabblänkar is the shit! Kommer klättraren inte upp till stand så behöver de ju ändå ha snabblänkar om de inga vill offra quickdraws.

Men visst, jag vet att det är många som inte resonerar som jag. Av alla replag jag såg klättra Vestpillaren på Presten så var vi den enda som klättrade med ett singelrep. Så visst strider jag emot strömmen, och kanska kommer jag att få äta upp det här i någon framtida epic...
 
Mutipitch-sportled

Tja Jonas!

Lite samma känsla som Mike C, se till att du vet vad du gör och sätt dig inte i några knepiga situationer. Multipitch sport är långt ifrån enkel pitch klättring här i sverige.

Om du är den jag tror du är så är graden inget problem för dig att sola, men tänk på oförutsedda situationer och på ditt sällskap. Räkna med att det kan uppstå situationer som gör att ni inte når toppen utan behöver backa ner, kanske tom snabbt ner. (som tex dåligt väder eller skada) Dubbla repen är antagligen för nedfirningsmöjligheterna som tråden nog redan slagit fast.

Bra att du reder ut oklarheter i förväg på ett forum som detta, lycka till därnere...

//J
 
Så här gick det: Det var ovärt att släpa med sig ett rep till så vi avstod helt enkelt efter att ha insett dess funktion och inte var säkra på att det gick bra med ett rep. Vi försökte oss dock på ett annat ställe där enkelrep skulle vara tillräckligt. Efter att ha kommit fram skådade vi dock att bultarna var rostiga med långa avstånd så det blev inget med det heller

Tack för alla svar, det är lyx att kunna ta del av så mycket tankar och kunskap.
 
Så här gick det: Det var ovärt att släpa med sig ett rep till så vi avstod helt enkelt efter att ha insett dess funktion och inte var säkra på att det gick bra med ett rep. Vi försökte oss dock på ett annat ställe där enkelrep skulle vara tillräckligt. Efter att ha kommit fram skådade vi dock att bultarna var rostiga med långa avstånd så det blev inget med det heller

Tack för alla svar, det är lyx att kunna ta del av så mycket tankar och kunskap.

Hoppas det blev en kul resa som det blev :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.