Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka?

Hej!

Har precis kommit hem från min livs första fjällvandring, och det gav mersmak! Men jag inser att jag behöver putsa lite på min utrustning...

Jag hade två problem: för tung packning och för kalla kläder på kvällstid vid lägret - jag frös rätt rejält mellan käk och läggdags, trots att det var torrt och fint väder.

Jag hade med mig en gammal "vanlig" regnjacka, en fleecetröja och en frilutsskjorta, i lite tjockare material. Mössa och tunna vantar.

Jag leker nu med tanken på att ersätta regnstället med något lättare, och bättra på med en dunjacka under det att ta på sig på kvällarna istället för fleecen.

Det är superbra om plaggen går att använda för andra saker utanför fjället: höstkläder, vinterjacka, skidåkning utför, svampskogen, turer längs Sörmlandsleden...

Jag kikar på något i den här stilen som dunjacka:
Patagonia M' S DOWN SWEATER - Naturkompaniet

Och något sådant här som en lösning för skaljacka OCH regnjacka:
Marmot MINIMALIST JACKET - Naturkompaniet
Alternativt, en lite dyrare 3-lagers goretex, typ,
Klättermusen Allgrön 2.0 Jacket Herr gul - addnature.com

Låter det som jag tänker i rätt banor? Har jag siktat in mig på vettiga produkter, eller finns det andra att tipsa om? Skulle de två skaljackorna fungera på egen hand mot regn?
 
Hej och välkommen till forumet! :)

För regnskydd skulle jag rekommendera dig att gräva lite i existerande trådar här på forumet. I t ex denna tråd är det många som förespråkar en lätt regnjacka som inte behöver kosta skjortan plus en vindjacka/skjorta/blus som vanligtvis är på vid vandring när det inte regnar. Eftersom regnjackan (förhoppningsvis) spenderar mesta tiden i ryggsäcken får den gärna vara lätt.

Ett förstärkningsplagg ska vara tjockt nog att hålla dig varm, och det är individuellt. Därtill kan du välja om du ska ha dun eller syntet. På en lång tur med risk för väta och få möjligheter att torka utrustning kan det vara en fördel med syntetisolering som håller värmen även om den blir fuktig. Med en dunjacka får man (precis som med sovsäcken) tillämpa militärisk disciplin för att inte utsätta den för risk att blötas ned, då blir den helt värdelös. Det finns även dun med hydrofobisk behandling, och det har också avhandlats här på forumet.

Slutligen vill jag uppmana dig att inte glömma bort extremiteterna för att hålla värmen. Se till att ha mössa, vantar och torra sockor när du är i lägret och sitt på liggunderlag istället för direkt på marken.
 
Hej.
Allt som jag nu skriver är personliga preferenser på behov och krav av kläder.

Av regnjacka kräver jag att det ska finnas pitzips, justerbara ärmslut, luva och den ska väga mindre än 300g.
Som komplement vill jag ha en vindjacka (som andas betydligt bättre än regnjackan), den kan tänkas väga 50-150g beroende på krav. Om jag förväntar mig att elda tar jag istället en tunn jacka, anorak eller skjorta i polycotton, som inte får brännskador av eldloppor.

På benen har jag ullfrottébyxor och utanpå det tunna och luftiga syntetbyxor som torkar fort. Därutöver skalbyxor (Haglöfs lim) med hellånga dragkedjor.

På överkroppen har jag en tunn ulltröja och syntetfoderjacka (haglöfs barrier, motsvarande en dunjacka). Förväntar jag mig eld tar jag istället en tröja i ullfrotté (tröja 90 från försvarsmakten).
Ibland har jag även med mig en ull-tshir, och vid kallare väder eller om man är frusen ullbrynjetröja.
Därutöver såklart halsduk och mössa, samt tunna stickade vantar.

Om du är i gbg, gå till fjällsport och kolla på deras utbud. Seriös och bra butik, nischad mot just fjällsport. Duktiga medarbetare som har koll på grejerna.
Fundera också på hur frusen du är jämfört med andra, och hur du kan kombinera plaggen så att du kan ha alla kläder på dig när det är som kallast.
 
Senast ändrad:
Dunjacka är bra som förstärkningsplagg. Så länge den är torr värmer den bra i förhållande till sin vikt.

Den du länkar till verkar vara vettig. Inte alltför lätt och med bra dunkvalitet. Fundera på om du också vill ha huva. Det ökar värmen rätt mycket, men det är inte alla som gillar huva.

Köp inte en för lätt jacka bara. Jag har en Norröna dunjacka som väger ca 200 gram. För vikten så värmer den bra -- men det är lite för lite dun i den.

När det gäller regnkläder så blir det väldigt personligt vad du tycker om. Jag uppskattar också Haglöfs LIM i Goretex Paclite. Lätta, och med hela blixtlås som gör dem enkla att sätta på.
 
Stort tack för alla bra och hjälpsamma svar!

@Malmstroem samt @perdavid : hur kallt är det innan ni plockar fram och använder dunjackan som ni har?

Hur låga temperaturer fungerar den vid, och då, kombinerat med vilka lager?

Kör ni med en regnjacka som möjligt ytterplagg när ni vandrar, eller har ni en skaljacka också?
 
Jag tar fram dunjackan när jag fryser...

När det blir beror väldigt mycket på väder. Inte bara temperatur, utan även vind, sol och eventuell nederbörd spelar in. Sedan beror det för mig också rätt mycket på vilken aktivitet jag haft innan.

Jag varierar med lager på lager-system beroende på hur kallt jag tror att det ska bli. Jag var uppe in jämtlandsjällen för en dryg vecka sedan med två nätter i tält. Det var rätt kallt på natten (vattenskållen till hunden hade nästan en cm is på morgonen). Trots det så användes inte den medtagna dunjackan. Jag klarade mig gott med t-shirt plus skjorta.

Jag går i princip aldrig i skaljacka. Jag svettas för mycket, utan går i skjorta och eventuellt en vindjacka. Enda undantaget är om jag måste vandra i regn. Då blir det blött i alla fall, även om jag försöker gå sakta.

Vid hårdare aktivitet fryser jag sällan. Jag klarar mig i rätt många minusgrader med ett ylleunderställ och vindjacka / byxor ovanpå. Det är när jag stannar, eller om jag behöver sitta still, som jag fryser. Då är dunjacka skönt.

Jag använde skalplagg när jag åker utför eller när jag jagar senare under hösten. Det är inte så fysiskt krävande, så andningsfunktionen räcker. Vid turåkning eller vandring med packning så finns det inga skalplagg som andas tillräckligt väl för att passa mig.

Jag tycker dock att skalplagg är mer användbara än heltäta regnställ.
 
Stort tack för alla bra och hjälpsamma svar!

@Malmstroem samt @perdavid : hur kallt är det innan ni plockar fram och använder dunjackan som ni har?

Hur låga temperaturer fungerar den vid, och då, kombinerat med vilka lager?

Kör ni med en regnjacka som möjligt ytterplagg när ni vandrar, eller har ni en skaljacka också?
Ja du, tar dunjackan när jag fryser... men den är nästan alltid med, oavsett årstid, man vet aldrig när den kan behövas. Har man gått en hel dag och kvällen kommer kan man bli kall oavsett verklig temperatur.
Den jag länkade till från Stellar är rejält varm, jag har den under en skaljacka vintertid, exempelvis vid utförsåkning när jag inte tar i så hårt, eller som rastplagg. Den är lite kort, kan vara värt att tänka på.

När jag vandrar undviker jag skaljacka så länge jag kan, av svettiga skäl. Regnar det så åker gore tex fram, annars en tunn vindjacka som får plats i sin egen bröstficka.
När jag går håller jag värmen bra, ofta bara en t-shirt i ull eller tunn långärmad samt vindjackan om det blåser.

Prova dig fram, men grundtipset är lager på lager, yttre vattentätt bara om det verkligen regnar, annars tunn vindjacka. Ta på värmeplagg direkt du stannar, innan du blir kall. Värmen kommer ju från dig, inte kläderna, så blir du kall är det värre att jobba upp det igen.
/P
 
En lätt dunjacka är guld värt när det blir lite kallt.
Brukar ha med min Klättermusen Liv som förstärkningsplagg, förvarar den i en vattentät påse i ryggan så inga problem med fukt. Precis som andra skrivit så undviker jag också i det längsta att gå i regnställ/gtx jackan. Den åker bara på vid regn. Tycker annars skjorta är skönast att gå i och softshell byxor med stretch och bra ventilation.
 
En lätt dunjacka gör jobbet året runt om man vandrar i Norrbotten.
Det är nog svårt att hitta en enda jacka som passar till allt.
Ska du vandra får det gärna vara en tunn och lätt regnjacka.
Vid paddling eller fiske är det för min del en kraftigare Gore-Tex som gäller.
En viktig bit tycker jag är lager på lager-principen, hellre många tunna lager än några få tjocka. Då är det lättare att reglera värmen och varken bli kall (vilket jag avskyr) eller blöt.
Sommartid kör jag oftast på överkroppen:
Ullundertröja
Skjorta
Jacka
Och förstärker med en ulltröja eller lätt dunjacka när jag är stilla och inte vill börja frysa.
 
Dunjacka tycker jag är lite lyx på sommarfjället. Tvättar man av sig efter dagens vandring och får på sig torrt underställ (ull) så räcker en bra fleecetröja och vindjacka/skaljacka långt. Nuförtiden tar jag ofta med mig en dunis just som lite lyx, men jag skulle absolut prioritera bra ullunderställ och en bra gore-tex jacka (och även regnbyxor).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.