Förslag på Fjäderlätta jackor?

Jag har nu efter några års användande slitit ut min Montane Featherlite jacka som jag har använt till löpning och som allround jacka året runt när det inte ösregnat. Den var ultralätt,vindtät,vattenavstötande och andades väldigt bra och hade dessutom en luva.

Jag behöver nu köpa en ny jacka med samma egenskaper,den ska alltså vara lätt och ha hög andnings förmåga(alltså inte helt vattentät med tejpade sömmar)och kosta under 800 kronor. Obs! Det ska vara från någon butik i Sverige.

Jag har slängt några blickar på Marmot Ion Windshirt http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=MARMOTIONWINDSHIRT_S07
som verkar har bra egenskaper och som har ett bra pris.Har någon provat Marmots Ion Windshirt eller någon annan av deras Fjäderlätta jackor,och kan ge något omdöme om dom? Eller har ni några andra förslag på Fjäderlätta jackor med bra egenskaper och bra pris?
 
Jag köpte en ion windshirt för en månad sen som jag använt en del när jag cyklat mtb och gått med packning. Jag är nöjd än så länge och har inte kommit på några direkta nackdelar än. En del hävdar att den är rätt tät men jag har inga motsvarande att jämföra med så jag vet inte. Det är inget jag upplevt som ett problem iaf under de ganska moderata aktiviteter jag använt den under. Med lång dragkedja så är den ju dock lätt att ventilera. Jo, en sak kom jag på. Den hade en tendens att glida upp när jag bar ryggsäck men det löstes med att jag satte ett resår i nederkanten.
 
Ett eget litet svar

Provade några olika lättviktsjackor på Addnature härom dagen. Jag gillade Montane Lite-Speed jacket bättre än Marmot Ion Windshirt. Lite längre, resår i nederkanten och lite mindre plastigt material. Huvan kan rullas in i kragen till skillnad från på Marmoten, och fickan är lättare att komma åt.

Tyvärr fanns inte den storlek/färg-kombination jag ville ha hemma, får se om jag beställer via nätet.

Peter
 
Precis som david skriver anses marmot ion vara (för?) tät och får relativt låga användarbetyg i de tester jag sett.
Jag har ingen egen erfarenhet av marmoten och priset 500 är väl bra!
Själv så letar jag efter en patagonia Houdini , som får bra betyg av sina användare .Nackdelar Dyr! och vet ej om den finns i sverige? Någon som vet kanske??
 
Köpte en ion windshirt, men var medveten om recensionerna. Kolla när de skrevs: ion 05 hade ett annat material än ion 06. 07:an verkar ha ett nytt material. har inte hunnit testa den ordentligt men pris och vikt var mycket bra. Det jag undrar är vad det är för material i den, det står "Banshee P-170 with Marmot Defender DWR" på hemsidan, med i jackan fanns en dri clime lapp. jag är konfunderad. Någon som vet?
 
Har också fastnat för Montane Litespeed Jacket... just för att Ion fått skäll för att vara för tät. Vill jag ha något tätt tar jag min Packaway. Men om 2007 års modell har ett nytt material så kan det åter bli ett intressant alternativ, priset är ju habilt.
 
Löparjacka/friluftsjacka

Vad är skillnaden mellan en fjäderlätt friluftsjacka och en konventionell löparjacka?

Förefallare vara i princip samma sak, eller är det något jag missar?

Uffe
 
Vad är skillnaden mellan en fjäderlätt friluftsjacka och en konventionell löparjacka?

Förefallare vara i princip samma sak, eller är det något jag missar?

Uffe

Tja, egentligen inte, men ändå. Jag har en fjäderlätt montane som jag är kanonnöjd med. Perfekt friluftare. Men den är för tät för att springa i tycker jag. En löparjacka skall verkligen vara luftig med stora ventilationsluckor. (nu tycker jag iofs att om det är mer än några plusgrader så springer man utan jacka. Löparjackor är för vintern i huvudsak)
 
Jag har oftast haft någon enkel, lätt vindtät jacka med mig, helst med helt blixtlås. Vindjackor för cykling är en favorit då de är skurna snävt och långa bak samt har tillräcklig ärmlängd. Vanliga vindblusar med kortare blixtlås som Patagonia och Montane fungerar oxså men är inte lika flexibla som vindjackor till träningsställ och cykelvindjackor just gå grund av blixtlåsskillnaden. Jag har prövat och sneglat på både Houdini och GoLights men tövar ännu i valet. Båda finns att känna på i Kbh.
//J
 
Senast ändrad:
Newline WIndpack jacket...

...röd strl XL har jag beställt hos lokala lilla sportnasaren - 94 gram/L, tight passform, långa ärmar.
Inga fickor/huvor eller annat schwammel. Strl hoppackad som en hopskrumpen nektarin.
Bra pris, 395:-, dessutom.

Annars har jag sprungit/cyklat en hel del i Crafts Mingo-cykeljacka som är suverän förutom i vikten (ca250gram/L).
 
Vad är skillnaden mellan en fjäderlätt friluftsjacka och en konventionell löparjacka?

Förefallare vara i princip samma sak, eller är det något jag missar?
Uffe

Jag vill ha huva på min jacka, det brukar inte finnas på löparjackor. Dessutom är många löparjackor lite korta i ärmarna. Helt ok när man springer men stramar om man t ex vill sitta i skräddarställning och laga mat på stormköket.

I övrigt är det nog ingen större skillnad. Hittar man en lätt löparjacka av bra material utan en massa avtagbara ärmar, nätfoder, muddar mm så är den säkert utmärkt som friluftsjacka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
Gabbe200 Förslag på storskor Kläder 2
Bwana Förslag på kängor? Kläder 21
TheDude Önskar förslag inför köp av nya kängor. Kläder 21
robenzi Bra Gore-Tex kängor till polisen? Förslag. Kläder 18
bjornlindgren Dunjacka - förslag? Kläder 2
ebh Gore Tex jacka för stad och friluft, förslag??? Kläder 4
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.