Lättare jackor med syntetfyllning?

Jag funderar på att skaffa en lätt och smidig jacka med syntetfyllning och vill gärna ha lite tips från ägare av sådanna. Har inte riktigt bestämt mig än hur tjock jag vill att jackan ska vara, bara att den måste tåla mycket fukt och att dun därför bör uteslutas.

Har läst tråden om FeatherLightJacket som vekar vara bland de tjockare... Någon som vet tjockleken i K-musens Hild?

Saker av intresse: värme, smidighet, tjocklek, tålighet mot väder o vind, andning, värmeförmåga vid fuktigt tillstånd
 
ITAB Softshell jacka.

Jag har en Softshell jacka från ITAB som har polyesterfyllning. Om man ska vara petig med benämningen så ska väl en Softshell jacka vara ofodrad,men sak samma. Jackan är ialla fall väldigt lätt.Den har en yta som är av teflonbehandlad micro polyestertyg som är vindtätt och vattenavvisande.Jackan är väldigt varm i förhållande till sin låga vikt.

Den är smidig och lätt att röra sig i.Ytan är ganska rivtålig också.Det bästa av allt är det låga priset. Den kostar bara 329,00 kronor.
Du kan kolla in den här: http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16269&plats_id=1312 .

/David
 
Rab Vector Jacket

Med Primaloft-fyllning och Pertex-foder, fodrad huva, helt vattentät ytterväv med tejpade sömmar, inte gratis men ganska lätt och varm.
http://www.rab.uk.com eller något liknande ...

Lycka till AK
[Ändrat av Blade99 2005-02-08 kl 22:04]
 
Jag skaffade en Berghaus Infinity Light, som var den absolut lättaste jag kunde hitta. Har dock bara testat den under en skridskotur ännu, och då funkade den bra.
Ingen huva, halv dragkedja, stor som en ölburk.

Den är rätt dyr (£ 100), men det är vad Haglöfs och Tierras jackor kostar också. Mountain Equipments är billigare. Itabs är som sagt också billigare, men även avgjort tyngre.

Men det här är jackor som snarare är ersättare för fleecetröja än alternativ till dunjacka.
[Ändrat av Nordesjö 2005-02-09 kl 11:34]
 
Tjocklek

Köpte en MEC-jacka för sommarens tur. Northern Lite, hette den. Den väger 390 g utan huva och med 3/4 blixtlås. Kostade ca 650 kr, vilket gjorde den till den lättaste och billigaste jag kunde hitta just då. Haglöfs Barrier kostade 1300 kr och Patagonias Puff kostade 2400 kr, så jag kände mig rätt nöjd.

Jackan fungerade suveränt som vindtätt värmeplagg, betydligt varmare och lättare än fleece/fiberpäls. En nackdel är dock att stoppningen (Primaloft) verkar väldigt tvättkänslig. Jag undviker verkligen att tvätta den eftersom jag tycker att den tappar loft av detta. Den enda fördelen med en fleecetröja som jag kan se är att den är slitstarkare.

Det största problemet jag upplevde när jag shoppade runt är annars det som nämnts, att tjockleken på de här jackorna varierar. Man kan få veta vad det är för material, men sällan hur tjockt det är. Detta leder ju lätt till att man inte vet om man jämför äpplen och päron. Är en tyngre jacka tyngre för att den är tjockare eller är den bara tyngre?

ITABs jacka verkar inte tillhöra de lättaste, men priset är ju verkligt tilltalande. Man har råd att köpa en ny efter 5 tvättar.

För ultralätta turer har jag nu ersatt MEC-tröjan med en WM Flight dunjacka på 420 gram. Oerhört mycket varmare till nästan samma vikt. Men för slit och släng när vikten är mindre väsentlig och vädret fuktigt använder jag MEC-tröjan. Senast nu i helgen.

Jörgen
 
Tankar om syntet

NUI; sa:
För ultralätta turer har jag nu ersatt MEC-tröjan med en WM Flight dunjacka på 420 gram. Oerhört mycket varmare till nästan samma vikt. Men för slit och släng när vikten är mindre väsentlig och vädret fuktigt använder jag MEC-tröjan. Senast nu i helgen.
Jörgen

Skönt att höra! Jag har gått runt och varit prylgalen nu i några dagar och funderat på en syntetjacka, fastän jag har en bra dunis (Mountain Equipment Helium, jättebra!). Jag var också bekymrad om fukten. Men, är det något problem egentligen? På vinterturer brukar allt bli blött, utom just dunjackan. På något märkligt sätt så klarar den sig alltid. Syntetjackor borde därför vara en sommargrej, eller?

Primaloft sjunker ihop? Hmm. Gillar inte dyra grejor som gradvis försämras. Hur är det med Polarguard Delta? Någon som har erfarenhet? Isåfall verkar denna intressant: http://www.hike-lite.co.uk/acatalog/GoLite_Belay_Parka.html
 
Primaloft

Polarguard Delta och Primaloft anses väl vara de bästa (mest dunlika?) synteten just nu. Primaloft lär vara något mjukare.
Jag sydde en quilt i Primaloft som var 5 cm tjock i somras. I oktober mätte jag loftet igen; 4 cm. Jag hade då använt den på en 3 v vandring. Klar besvikelse.

Jörgen
 
Ersätta dunjacka

Jag tycker att en ultralätt dunjacka är en ersättare för alla andra värmeplagg sommartid. Så länge den väger mindre än både fleece och syntetplagg kommer jag att ha en lätt dunjacka på alla barmarksturer.

För vinterbruk kan man tänka sig andra kombinationer, men spontant så kompletterar jag helt enkelt den lätta dunjackan med en något rejälare med huva. Kombinationen borde vara i klass med en värstingdunjacka och mer flexibel.

Jag delar också uppfattningen att dunjackan sällan blir blöt så länge man förvarar den i tätt påse. Man använder den ju mest i skyddade och torra lägen.

Jörgen
 
Tack för många svar o synpunkter

En jacka jag tittat lite närmare på är Mountain Equipments Polarloft Jacket som jag varit o klämt lite på i affär, är det någon som har den och kan lämna ett utlåtande?
Hur håller efter tvätt o så?

/Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.