Hitta bra/billiga jackor!?!

Ska ner till sthlm nästa helg, tänkte då passa på
att köpa en skaljacka och en windstopper..blir nog Haglöfs eller The North Face.

Min fråga..Vart hittar jag nån affär som säljer dom märkena?
 
Lite OT, och naturligtvis har jag inte med det att göra, men ska du verkligen köpa en windstopper-jacka? Jag tycker de är rätt värdelösa (har en gammal Tierra). Andas riktigt dåligt (sämre än gore-tex?) men är inte vattentätt. Vad är meningen? I min mening finns det betydligt bättre vindjackor (t.ex. Marmot driclime, om man hittar en som passar).

Sök & läs lite i forumen innan du slår till, så får du lite mer kött på benen inför ditt inköp.
 
JonathanW; sa:
Lite OT, och naturligtvis har jag inte med det att göra, men ska du verkligen köpa en windstopper-jacka? Jag tycker de är rätt värdelösa (har en gammal Tierra). Andas riktigt dåligt (sämre än gore-tex?) men är inte vattentätt. Vad är meningen? I min mening finns det betydligt bättre vindjackor (t.ex. Marmot driclime, om man hittar en som passar).

Själv så tycker jag att Tierras Kiowa som är gjord i windstopper next2skin är något du borde ta en titt på. Jag använder den betydligt mer än jag använder min Haglöfs GTX-jacka. Tycker egentligen att GTX är överreklamerat. Det är sällan man behöver det.
Om vi tar en sommarvandring som exempel så använder jag min GTX-jacka ungefär 10-15 % av tiden. Den återstående tiden har jag min s k soft-shell jacka.
 
A.S.; sa:
Tycker egentligen att GTX är överreklamerat. Det är sällan man behöver det.

Jag håller absolut med. Det är därför jag tycker det är katastrofalt med en vindtät fleecejacka som andas ännu sämre, den är ju inte ens vattentät! Vad är då meningen?
 
JonathanW; sa:
.....
Det är därför jag tycker det är katastrofalt med en vindtät fleecejacka som andas ännu sämre, den är ju inte ens vattentät! Vad är då meningen?
Man får hålla isär användningsområdena. En vindtät fleecejacka ser jag som ett förstärkningsplagg, i samma kategori som en fleecejacka, fiberpälsjacka, ylletröja, vadmalströja osv. Inget man använder vid nederbörd eller under hög aktivitet utan snarare i lägret när det inte är nederbörd.

För egen del tycker jag det är en fördel om förstärkningsplagget i form av en fleecejacka, fiberpälsjacka, ylletröja samtidigt är vindtätt. I synnerhet på fjället där det ofta blåser. Vadmalen kan också vara i det närmaste vindtät, dock tyngre.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
JonathanW; sa:
.....
Det är därför jag tycker det är katastrofalt med en vindtät fleecejacka som andas ännu sämre, den är ju inte ens vattentät! Vad är då meningen?
Man får hålla isär användningsområdena. En vindtät fleecejacka ser jag som ett förstärkningsplagg, i samma kategori som en fleecejacka, fiberpälsjacka, ylletröja, vadmalströja osv. Inget man använder vid nederbörd eller under hög aktivitet utan snarare i lägret när det inte är nederbörd.

För egen del tycker jag det är en fördel om förstärkningsplagget i form av en fleecejacka, fiberpälsjacka, ylletröja samtidigt är vindtätt. I synnerhet på fjället där det ofta blåser. Vadmalen kan också vara i det närmaste vindtät, dock tyngre.

Raskesven
Självklart menar jag inte att en fleecejacka ska vara vattentät. Det jag menar är att det är en tämligen dålig konstruktion med ett vindtätt membran som andas sämre än ett vattentätt. Att ett vattentätt membran andas dåligt anser jag att man får leva med, men ett vindtätt plagg ska inte behöva andas dåligt.

Min driclime-jacka använder jag vid löpning under vår och höst, och jag vandrar i den när det är lite blåsigt och kallt. Då den andas betydligt bättre än min regnjacka är den mer fördelaktig att ha på sig då jag svettas (åtminstone om ryggen) när jag vandrar, även om det är lite blåsigt och kallt. Slutligen använder jag den också, precis som du, som förstärkningsplagg. Under regnjackan vid kallare lunchraster, på mig i tältet på kvällen osv. Använder man jackan enbart som förstärkningsplagg så visst, då funkar windstopper bra. Jag använder emellertid inte bara min vindjacka till det. Det är väl inte heller säkert att linnaa ska använda jackan som rent förstärkningsplagg? Mitt råd är därför fortfarande att söka runt lite i forumet och läsa på, innan inköp. Skulle användningsområdet vara mer än bara förstärkningsplagg, finns det ju all anledning att kika på alternativ till windstopper.

Apropå vindjackor: Inför mina fortsatta vandringar tänker jag införskaffa en vindjacka utan foder, kanske Dobsoms R-90-ställ. Detta kombinerat med en fleecetröja ger samma funktion som min driclime-jacka, men flera fördelar då plaggen kan användas var för sig. Vill man nu tvunget ha en fleecefodrad vindjacka vill jag däremot fortfarande rekommendera driclime, som jag anser andas avsevärt bättre än windstopper (en driclime-jacka är dessutom lätt, de flesta windstopper-plagg brukar vara väldigt tunga).
 
JonathanW; sa:
Självklart menar jag inte att en fleecejacka ska vara vattentät. Det jag menar är att det är en tämligen dålig konstruktion med ett vindtätt membran som andas sämre än ett vattentätt. Att ett vattentätt membran andas dåligt anser jag att man får leva med, men ett vindtätt plagg ska inte behöva andas dåligt.

Min driclime-jacka använder jag vid löpning under vår och höst, och jag vandrar i den när det är lite blåsigt och kallt. Då den andas betydligt bättre än min regnjacka är den mer fördelaktig att ha på sig då jag svettas (åtminstone om ryggen) när jag vandrar, även om det är lite blåsigt och kallt. Slutligen använder jag den också, precis som du, som förstärkningsplagg. Under regnjackan vid kallare lunchraster, på mig i tältet på kvällen osv. Använder man jackan enbart som förstärkningsplagg så visst, då funkar windstopper bra. Jag använder emellertid inte bara min vindjacka till det. Det är väl inte heller säkert att linnaa ska använda jackan som rent förstärkningsplagg? Mitt råd är därför fortfarande att söka runt lite i forumet och läsa på, innan inköp. Skulle användningsområdet vara mer än bara förstärkningsplagg, finns det ju all anledning att kika på alternativ till windstopper.

Apropå vindjackor: Inför mina fortsatta vandringar tänker jag införskaffa en vindjacka utan foder, kanske Dobsoms R-90-ställ. Detta kombinerat med en fleecetröja ger samma funktion som min driclime-jacka, men flera fördelar då plaggen kan användas var för sig. Vill man nu tvunget ha en fleecefodrad vindjacka vill jag däremot fortfarande rekommendera driclime, som jag anser andas avsevärt bättre än windstopper (en driclime-jacka är dessutom lätt, de flesta windstopper-plagg brukar vara väldigt tunga).
Det är lite märkligt att bara ett windstoppermembran, WS, släpper ut vattenånga sämre än ett vatten- och vindtätt membran. Tycker det borde vara tvärtom. Vad beror det på egentligen?

När jag vandrar och det blåser men inte regnar använder jag en vindtät skjorta. Vid nederbörd och inte bara skurar åker GT-jackan på.

Inte ens säkert att linaa söker ett fleeceplagg i WS, bara ett vindtätt plagg;-)

Poängen med en WS-fleece är att två plagg, vindtätt skal och värmande plagg kombineras. Jag trivs bra i min WS-fleece från Sasta som förstärkningsplagg, som jag haft i kanske 5-6 år nu. Men som du är inne på är den mindre polyvalent än att separera vindtätt skal och värmande plagg. Inget plagg har bara för/nackdelar.

Kolla denna ofodrade lätta vattenavvisande windbreaker, som jag skrivit en recension om:

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4274

Raskesven
 
Många svar är det, men inget som hjälper trådstartaren.
Om nu trådstartaren vill köpa en specifik produkt o frågar efter lämplig butik så kanske ett svar som pekar på sådan skulle hjälpa.
Nu är jag inte 08.a så jag kan inte bidra något vidare heller, men jag fick skriva ett inlägg iallafall, jag oxå.
 
gundj; sa:
Många svar är det, men inget som hjälper trådstartaren.
Om nu trådstartaren vill köpa en specifik produkt o frågar efter lämplig butik så kanske ett svar som pekar på sådan skulle hjälpa.
Nu är jag inte 08.a så jag kan inte bidra något vidare heller, men jag fick skriva ett inlägg iallafall, jag oxå.
Nu var inte produkten så välspecificerad när det gällde windstopper, men ok, Sportkompaniet i Stockholm, nära hörnet Kungsgatan/Vasagatan.

Raskesven
 
Haglöfs

Evt här på prylmarknaden finns hur mycket som helst bra prylar till bra priser, mycket knappt använt pga felköp eller nyare modeller, eller inte tillräckligt hippt, kolla här först!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Jag har haft en TNF winstopper som jag har trivts väldigt bra med..Använder den som vanliga jacka.
Om det regnar så har jag en regn jacka.. :)

Perfekt när man är ute i skogen och knatar med hunden..Har faktiskt haft den även på vintern -25.

Men den är för stor nu..så jag måste ha en ny.

Frågan var, vart det finns butiker man hittar sådana jackor på till ett bra pris..Bor i Norrbotten så man är ju inte så ofta i sthlm!

Mvh Lina
 
Kom till oss på KG Jonsson Sport i Solna. Vi har rea till den 31 augusti. Se vår annons på Utsidans Galleria. Hälningar KG Jonsson Sport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Matilda3 hitta vinterkängor Kläder 10
HillBillyBob Hitta zip-off byxor i juniorstorlek (140cl)? Kläder 4
tomweir Hjälp att hitta en jacka Kläder 1
forslund Vart hitta taiga? Kläder 6
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
nisseman hitta kängor i Gbg Kläder 7
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
clindh Hitta gammal skomodell Kläder 2
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.