Upprop för bra jackor!

För tio år sedan köpte jag en GT-jacka som var hyfsat lång, det vill säga den gick ner över skrevet. När det var dags att byta den lät jag mig ryckas med i hysterin kring korta jackor. Nu vill jag ha tillbaka en lång jacka. Jag vill dessutom ha två bra fickor i midjehöjd och två elelr fler i bröst höjd. En plånboksinnerficka är alltid bra och varför inte en mobilficka? Ventilation under armarna är inte nödvändigt. Inte heller vattentäta blixtlås utan gärna ett gammlat otätt men med en bra klaff över.

Finns det någon jacka som motsvara dessa rimliga och modesta krav? Nej, inte vad jag kan hitta. Skandal. Är alla ute och klättrar på lodräta väggar nuförtiden? Jag ser i vart fall ganska många knalla runt i stan med GT-jackor. Kanske använder de jackorna på fritiden också, och det är väl bra, men vem i h-e använder sin GT-jacka enbart på sådana aktiviteter att den inte kan vara lång nog att fungera som en bra regnjacka?

I butikerna påstår de att jag i princip är ensam om sådana konstiga önskemål om jackans design. Är det så?

Gå nu all som vill ha en sk "old scholl" jacka och kräv detta i butikerna så att tillverkarna fattar vad för jackor de skall tillverka. Tack.

Kalle
 
fd Haglöfs

Jag har en Haglöfs Solid Long som är en lång jacka i GoreTex XCR, den har alla de egenskaper du beskriver plus ventilationsblixtlås och en stabil huva. Enda problemet är att den inte tillverkas längre, men om du har tur kan du kanske hitta den på rea. Tror dock de har kvar bilder på sin sida: http://www.haglofs.se

Ett annat alternativ är väl Klättermusens Meginjacka som också är av lång modell.
http://www.klattermusen.se
 
Kortare jackor kan funka

Nu inser jag att du förmodligen har hört argumenten för kortare jackor av otaliga odrägliga butiksbiträden, men det struntar jag sonika i:
Jag hade samma problem som du, men när jag verkligen vill ha regnskydd (till skillnad från skydd mot lite smådropp och snålblåst) så vill jag ha ett par regnbyxor också. Löstes på enklaste sätt: Ett par GT-brallor som går lite högre upp (jag kör en cykelanpassade modell som går bra att vandra i, t.ex.) Då gör det inget att jackan är kort. Dessutom, fickor i midjehöjd? Är inte de hemskt i vägen vid ryggsäcksbärande?
Happy shopping!
/Erik
 
Längden på jacka har jag inte haft några problem med, däremot bristen på fickor. Jag har en gammal bomullsjacka hemma som jag älskar fickorna på.

Nertill är det dels snedfickor med dragkedja och utanpå dem raka fickor med lock. Sen sitter det två bröstfickor med lock och dessutom är det två innefickor. Och till slut finns det en tredje inneficka i midjehöjd som jag brukar använda för att stoppa ner den avknäppbara huvan i.

Snörning i midjan och längst ner hade den också.

(Jag använder fortfarande den jackan ibland eftersom jag satte in tryckknappar i ärmslutet på den och ärmarna på min fiberpälströja så jag fick ett praktiskt urknäppbart foder. Synd bara att den inte klarar regn:-( )
 
Re: fd Haglöfs

langby; sa:
.. Enda problemet är att den inte tillverkas längre..

..samma sak med Tierras Yukon, som är en underbar, lång jacka till vandring och allmänt snubblande i markerna.

Men det är väl helt enkelt så att en oball jacka är svårsåld. ('-fattar ju alla att en jacka som bestigit MountHögtSomSatan måste vara OTROLIGT bra i alla lägen, inte minst när den är så förbannat dyr!!'). Å andra sidan så kanske en kort jacka ÄR funktionellt för många, inte för att man klättrar lodräta väggar utan för att det är smidigt att ha i stan?

Sen är det nog mycket en kultur-grej, kika på en typisk Nya Zeeländsk Outdoorjacka; där snackar vi RIKTIGT lång jacka!! ("slutar just ovan knäna") Och de har ändå ett klimat och en miljö som påminner om vårt:
http://www.macpac.co.nz/catalogue/do,displayitem-view/mid,60/miid,1724/diid,461/

/Per
 
Är det kanske så att modernt friluftsliv inte handlar om så mycket om vildmarksliv utan mer om att göra snabba, aktiva utfall från civilisationens trygga famn.
Då passar en kort jacka ganska bra.

Men egentligen känns ju en midjekort regnjacka ungefär lika funkis som vattentäta lågskor. Eller stadsjeepar med lågprofilhjul. Eller mountainbike på asfalt. Eller meshparaply. :)

Själv kör jag med en Tierra Yukon, men den har nyligen fått konkurrens av en kortare lättviktsjacka. Vi får se vem som vinner.


[Ändrat av Nordesjö 2004-09-08 kl 09:28]
 
Re: Kortare jackor kan funka

erik_rask; sa:
Dessutom, fickor i midjehöjd? Är inte de hemskt i vägen vid ryggsäcksbärande?
Happy shopping!
/Erik

Fickorna i sig är väl inte i vägen? Däremot är det ingen höjdare att ha saker i dem med midjebältet fastspänt. Jag hade en Berghaus Extreme 7000 (löjligt namn förresten) med midjefickor. Jag tycker inte att fickorna var i vägen vid ryggsäcksbärande. Berghausjackan fick i somras lämna plats för en Megin som också har midjefickor. Ett litet problem med Megin är att den inte har blixtlås utan något slags plastögla som förslutning av fickan och denna kan ibland hamna fel innanför avbärarbältet.

Men som sagt, gärna midjelångt och klaffar över blixtlåsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.