Pressat GT-jackor skarpt - någon?

Letar seriös allround-GT-jacka!
Funderar på Arcteryx Theta AR/Sidewinder SV, Marmot Climbing Jacket, Klättermusen Bifrost (ev Grim), Norröna Trollveggen mfl. (Jag är prisokänslig - säker, funktionell och snygg jacka som håller länge = prisvärd!)

Har sett tidigare inlägg - det är många som har tankar om olika plagg... Nu undrar jag om det är någon som har pressat någon av ovanstående jackor hårt (dvs isklättrat, åkt off-pist som en tok, snabbvandrat/cyklat i ösregn/snöstorm, längre expeditioner etc) - Detta inte för att ifrågasätta era kunskaper, utan att få veta konkret vad jackorna TÅL.

Specifika frågor:
Fixar de "vattentäta" dragkedjorna ösregn/snöstorm/sol etc (över tid)? (Tänker speciellt på nya Arcteryx-jackor som inte har en enda flapp över någon dragkedja - vågar man?)
Har någon haft sönder en dylik jacka - hur?
Har någon fått allvarliga funktionsfel (typ dragkedjan funkarnte, materialbrott/revor, ej vattensäkra fickor, andas ruttet osv)?
Skillnader i kvalitet/service mellan ovanstående jackor?
Är det verkligen så att man bara pröjsar för coolhet med Arcteryx (snyggast, dyrast, men bäst?)
Målet är ju att slippa tvätta jackan - någon som fått tuffa fläckar på någon av jackorna?
Moonstone - var finns de? Är de bra? Har hört gott om dem - Andra rekommendationer?

Jag har mina erfarenheter och tankar, men berätta gärna era dito (helst riktiga, inte från butiken:) !

/ Gaban
(Himalaya i sex veckor, MTB:ar - varit på Keb och Sylarna, brädar, vandrar, klättrar lite, hatar paraplyer)
 
Verkligt bruk!

Kan ett år i tropiskt regn, tre vintrar cykling i blåsigt-regnigt Skåne, 2 år som trupputbildare, vara en grund för kommentar?
Har prövar alla sorters regnplagg, lätta, styva, två lagers och trelagers.
Nokias mc overall håller tätt men går inte att arbeta i. Även stillsam tältslagning är väl mycket och leder till värmeslag och fukt innifrån, men den är svårslaget tät ut och inifrån!
Jag har en gammal trelagers jacka och byxor, som prövats enligt ovan. Den har behövts tvättas, 40grader i maskin, och har återimpregnerats med Nikwax i maskin direkt samt lufttorkat. Den har regnklaff.
Den har funkat tillfredställande under ovannämda förhållanden. Under ärm ventilationen har varit ovärderbar! Klädseln under har varit verksamhetsanpassad. Jag har mest använt den med sydväst då jag bär glasögon.
Fabrikatet är Taiga och den var valet mellan en orange med företagets namn på och en neutral oliv, valet var lätt och jag har inte ångrat det! Stod jag inför det igen vet jag vad jag skulle göra!
[Ändrat av johankse 2001-09-13 kl 12:28]
 
Tvätta

"Målet är ju att slippa tvätta jackan - någon som fått tuffa fläckar på någon av jackorna? "

En GTX jacka bör tvättas med jämna mellanrum för att membranet blir igensatt med skit. Tvätta och återimpregnera när jackan är skitig.

Jag har en marmot climbing jacket 3. Jag är mycket nöjd med slitstyrkan. Passformen är nog lite bättre på klättermusen och arcteryx om man inte ska klättra. Marmots jacka har extra tyg för att det ska räcka till när man lyfter armarna.
Marmots jacka saknar också en stålbygel i huvan, vilket gör att huvan inte är fullt så lätt att justera.
Men på det stora hela är jag mycket nöjd. Kvaliten är mycket bra.
 
Norröna Trollveggen

Har en Norröna Trollveggen och har tillsammans med denna bott sammanlagt ett och ett halvt år på Svalbard de senaste två åren. Detta innebär att jag har haft många tillfällen att testa jackan i snöstorm/stark kyla. Den har fungerat utan några problem. I alla fall inget som har lagt sig på minnet vilket borde innebära att det inte är något allvarligt. Jag har i princip använt jackan varje dag, i alla fall under vintersäsongen (sep till juni) och den har ännu inte visat några förslitningsskador (om man bortser från att märket på jackärmen har fransat sig lite vilket bara ger ett mer tufft intryck :) ). Köpte jackan sep 1999, och hade den sedan då hösten 99, vintern/våren 00 och vintern/våren/sommaren 01 i den här miljön. Jag har lyckats göra hål på byxorna till Trollveggen, detta genom att cykla omkull på en isfläck och ta emot fallet med knät mot och släpa det på asfalten. Lagningen av hålet kunde fixas av Norröna.

Kan bara rekommendera jackan. Den har ännu inte svikit mig.

/Martin
 
Klättermusen Fimbul

Hej,

Jag har haft en klättermusen Fimbul sedan 98 och använt den ganska mycket
(Sarek sommar+vinter, Kebnekaise sommar+vinter, Sylarna sommar+vinter, Jotunheimen sommar, Geilo + lite kortare vistelser). Använt jackan till vandring, turåkning, glaciärvandring och klättring samt alpin klättring. Även använt den till utförsåkning (främst med lift (här är jackan en overkill)).

Jackan tillhör inte de lättaste på marknaden men är sydd i ett slags pansartyg som står emot det mesta. Om Du tittar närmare på jackan så ser man att den är sydd i något som liknar förstärkningarna på vissa andra jackor och förstärkningarna på Fimbul, ja dem ska vi inte ens tala om ... Jag har aldrig ens lyckats göra ett märke på jackan trots att den umgåtts med det mesta inklusive iskruvar, isyxor och dylika vassa saker. Packvolymen blir också ganska stor, delvis på grund av stålwiren i huvan.

Min Fimbuljacka sitter inte lika tight som t.ex. Arcteryx jackorna gör - men det beror kanske också på vilken person som bär den. Jackan är lång och skyddar mot allt vad jag stött på i väderväg. Alltifrån långvariga spöregn och hårt vinterväder. Jackan har aldrigt läckt eller gått sönder under någon tur. Huvan är lysande när det blåser upp på vintern - rena inomhusklimatet för ansiktet.


Apropå coola fläckar så har den fått lite svarta fläckar av glaciärgrus (som inte går bort i tvätten). Men här får jag dock komma med en varning - Fimbul- jackan håller inte om man inte tvättar den. Jag var kanske lite slarvig med tvättarna och membranet började lösa upp sig själv (yttertyget var dock fortfarande helt intakt). Klättermusen skickade en ny jacka inom några dagar och jag fick betala en mindre summa (Klättermusen var extremt tillmötesgående). Enligt Klättermusen bör man se till att tvätta jackan någon gång om året.

Slutsats: Klättermusen Fimbul håller för allt utom att inte tvättas. Priset man får betala är att jackan är relativt tung och att den tar en del plats i ryggan. Dessutom är den svindyr - men de är ju de alla jackorna som nämnts ovan.


Jag ser nu att Du var intresserad av andra klättermusen modeller än Fimbul - jag tror dock att Bifrost är sydd i liknande material som Fimbul men är lite lättare.
[Ändrat av f94-ave 2001-10-28 kl 13:36]
 
Arcteryx Theta AR?

Hej,

jag instämmer i vad Anders V säger om Fimbul, jag har oxå en sen 1998. Jag har dock inte haft problem med att jackan inte skulle tåla tvättning (jag har kört maskintvätt 40 grader 1-2 ggr/år).

Sen dess tror jag att Klättermusen bytt väv, vad det innebär för slitstyrka, vikt och funktion jag inte.

Ang Arcteryx så har jag tyvärr ingen användarinfo, mest en fråga. Jag kollade faktiskt på en Arcteryx Theta AR i helgen (inte åt mig, jag är nöjd med Fimbul). Fantastiskt fin jacka. Enl försäljaren så är hans dragkedja vattentät efter 2 års användning (japp, det gamla "jag har en själv"-tricket). Jag kom dock att tänka på en sak: Hur funkar den på vintern? Dragkedjan gick ganska trögt (naturligtvis). Antag att man vill dra upp dragkedjan "ute i fält", med vantar på (t ex när man rensat snö efter en vurpa i off-pisten) och har snö i dragkedjan. Funkar dragkedjan verkligen då? Eller går den inte att dra igen?

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2001-10-29 kl 06:52]
 
Klargörande

Eventuellt uttryckte jag mig oklart i mitt inlägg. Observera att, enligt mig, så klarar Fimbul utmärkt att tvättas. Problemet är att den inte klarar att INTE tvättas. Den går alltså sönder om man INTE tvättar den. Detta dock endast från mina egna erfarenheter.
 
Arc'teryx Beta LT

Håller med om att valet av skaljackor kan vara svårt, speciellt när man vill ha en jacka som passar till allt. Jag fastnade för Arc'teryx Beta LT som såldes till reducerat pris(som tur var!). Och nu är jag kär ...i jackan alltså. På ett år har den hunnit vara med på diverse äventyr, bl.a. till Keb sydtopp, och till Helags.
Jackan är kort och tajt. Sitter som formsydd efter kroppen, perfekt när man cyklar, eller utövar mer rörelsekrävande aktiviteter. Vad gäller fickorna har jag inte märkt av några rpoblem. Fickan är liksom förseglad och något vatten tycks inte tränga in där. Flera små detaljer har utformats mycket bra, huvan är en av dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.