Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka?

Håller med föregående om att det är svårt att hitta något som passar allt, jag har själv ett antal dunplagg: en Mont Bell duntröja i 900+ dun som är superlätt och tar ingen plats, jag använder den främst under sommarperioden, en Klättermusen Atle som är lite varmare och tyngre, en ännu lite kraftigare Marmot och en RAB 8000 för riktigt kallt midvinterbruk. Jag vill även flagga för Patagonias syntetiska dun; jag köpte en Micro puff hoody i våras och i blindtest hade jag nog gissat på dun. Den har det bästa från båda världarna och är både varm och komprimerbar men också mindre fuktkänslig än dun. Jag har haft en Patagonia Down Sweater som TS länkat till också och gillade den, men med erfarenheten av Micro puff hoodyn hade jag nog hellre valt den för blötare miljöer.

När det gäller skaljacka så äger jag också en KM Allgrön. Jag tycker den är en rätt bra kompromiss, men för riktig lättvikt eller på cykelturer när jag vill ha liten packvolym har jag en RAB Flashpoint jacket som är väldigt lätt och tar ingen plats. På vintern är min favorit en Norröna Svalbard Börge Ousland edition som är lång, har riktigt rejäla fickor, bra ventilation och tillräckligt stor så jag kan ha en dunjacka under. För utförsåkning använder jag oftast en Elevenate eller en KM Brede, då jag vill ha lite kraftigare yttertyg som står pall för grenar, vurpor på is, liftbyglar osv samt ha lite friktion i tyget. Men Allgrön är som sagt en rätt bra kompromiss.

Sen är det ju som flera påpekat väldigt viktig att anpassa klädseln, ju blötare och kallare desto viktigare.

Jag köper nog aldrig utekläder till ordinarie priser, utan brukar passa på när jag passerar någon Outlet ex i Haparanda, Ö-vik eller Barkarby. Eller håller utkik efter nedsatta nätpriser.
 
Dunjacka tycker jag är lite lyx på sommarfjället. Tvättar man av sig efter dagens vandring och får på sig torrt underställ (ull) så räcker en bra fleecetröja och vindjacka/skaljacka långt. Nuförtiden tar jag ofta med mig en dunis just som lite lyx, men jag skulle absolut prioritera bra ullunderställ och en bra gore-tex jacka (och även regnbyxor).
Jag ser nog ullunderställ som helt obligatoriskt i alla lägen, och dunjacka som värmeförstärkning med mycket värme i förhållande till vikten. Och i mina trakter kan det mycket väl börja snöa även på sommartur så den åker med även då. Ullkalsingar är liksom alltid på från september till slutet av maj och aldrig långt in i garderoben...
 
För att utveckla: det som kan göra mig rejält frusen på sommarfjället är fukt och vind, i samband med pauser. En dunjacka är i det läget inte toppen tycker jag, den riskerar att bli fuktig i sin tur -utan hellre då en fleece eller ylletröja. Efter vandringen är det tvätt (om möjligt) och torrt ombyte som gäller och då klarar jag mig bra även om en dunis är mysigt.
 
Ja där håller jag helt med! Är man inte torr blir man inte varm. Jag blir dock sällan så genomblöt att det riskerar sabba dunjackan. Men på kvällen ett torrt underställ och sedan åker dunjacka på... Men alla gör vi våra prioriteringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.