Två dubbla överhandsknutar vid firning?

Tjena! :)

Vad använder ni för knutar vid firning på två rep? Jag använde vanlig dubbel överhandsknut, även känd som "european death knot", men såg en kompis använda två såna knutar på raken. Alltså en likadan knut på de lösa ändarna, tätt mot den lastbärande knuten. Sen dess har jag mest använt den varianten, men tror det är av terapeutiska skäl för att inte börja noja över knuten när jag firar.

Är det helt onödigt/dåligt? Det går väldigt fort att göra, är lätt att knyta upp, och det bör minska behovet av långa repändar efter knuten. Stora nackdelen är att knuten blir större och därför kanske har lite högre sannolikhet att fastna i sprickor och sånt.

Vad finns det för åsikter kring det här?
 
Jag tycker det är överflödigt med extra överhandsknutar. Jag gör en vanlig "european death knot" just för att det är för jäkla jobbigt när knutar fastnar och jag vill göra så mycket som möjligt för att det inte ska ske.

Det jag tycker att man ska tänka på när man gör den är att man skall dra åt den hårt med varje kombination av rep. T ex om man har ett rött och ett blått rep så gör jag knuten, drar åt den med att hålla både repen på bägge sidor av knuten, sen drar jag åt den med att bara hålla blått rep på varje sida, sen byter jag till rött på ena sidan och drar åt, sen byter jag till rött på andra sidan och drar åt, sen tillbaka till blått på sidan jag först bytte till rött... och sen går jag genom alla kombinationerna ännu en gång. Genom att gå genom alla kombinationer ser man att man inte kan dra åt max med att bara hålla bägge ändorna när man drar åt. Jag känner mig helt säker med att göra så här, bara repen är av samma diameter och jag lämnar minst 30 cm svans efter knuten.
 
Det går onekligen fortare att göra en bra överhandsknut följt av en bra överhandsknut jämfört med att att dra åt tusen miljoners gånger (ovanstående). Två på varandra överhandsknutar fastnar inte mycket mer jämfört med en överhandsknut. Att rep fastnar eller beter sig illa kan ha tusen olika orsaker. Att en vanlig överhandsknut (edk) går upp är ju jättetråkigt, men mycket ovanligt.
 
Det går onekligen fortare att göra en bra överhandsknut följt av en bra överhandsknut jämfört med att att dra åt tusen miljoners gånger (ovanstående).
Ojdå, jag visste inte att några kunde tycka det skulle vara så besvärligt... eller så är vi två här i tråden ovanligt begåvade, för mig tar det ingen nämnvärd tid heller.
 
Som en händelse läste jag just "manualen" till ett Beal-rep.

Vid firning ska man använda någon av:
dubbel fiskarknop
vattenknop
åttaknop

Lite förvånande...
 
dra åt tusen miljoners gånger (ovanstående)

Fyra räcker gott, MikeC kör åtta. Man behöver ju inte överdriva.

Jag trivs med EDK eller "dubbel EDK". Åtta skulle jag helst inte använda, pga risken att den inverterar (Det händer ju bara om den halkar en bit bort från ankaret, men det är ju inte alltid enkelt att hålla koll på det när man är 50 m nedanför). Fiskarknopar är mer jobb än det är värt i min lilla värld.
 
De menar med 100% säkerhet inte en åtta på det sättet som man knyter EDK utan man knyter en åtta på ena repet, sen trär man det andra repet tillbaka genom åttan fast från andra hållet så att ändarna sticker ut åt olika håll. Då är den säker att använda som firningsknut.

btw. är det bara jag som ser allt annat än en överhandsknop som lite noobigt? typ de har aldrig fått ett rep och fastna i en knivig situation så de vet inte hur överlägsen en överhandsknop är? :)
 
btw. är det bara jag som ser allt annat än en överhandsknop som lite noobigt? typ de har aldrig fått ett rep och fastna i en knivig situation så de vet inte hur överlägsen en överhandsknop är? :)

Använd överhandsknopen att fira på när du har rep av olika diameter, så får du se hur kul det är ;) Tips, var säkrad i något annat samtidigt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ocean Dubbla enkelrep? Klättring allmänt 28
millimeter Dubbla krafter? Klättring allmänt 39
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
johnliungman Idiotparkering vid Hallinden Klättring allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.