Två dubbla överhandsknutar vid firning?

Använd överhandsknopen att fira på när du har rep av olika diameter, så får du se hur kul det är ;) Tips, var säkrad i något annat samtidigt!

Hur olika diameter? Har firat med 1 8.1mm och 9.8 flera gånger utan problem. Med tag-line använder jag självklart inte överhandsknop men det är väl runt 0.1% av alla firningar där det används.
 
Hur olika diameter? Har firat med 1 8.1mm och 9.8 flera gånger utan problem. Med tag-line använder jag självklart inte överhandsknop men det är väl runt 0.1% av alla firningar där det används.

Absolut ingen aning, jag har inte kommit mig för att testa. Det går säkert jättebra att fira av på en åtta flera gånger utan problem också, men runt 0.1% av alla firningar som med åtta så rullar den av repet och någon far i backen. Det är väl upp till en själv att chansa antar jag!

Men jag förstår din poäng, det var dumt uttryckt att uppmana till att testa denna konfiguration i och med att den oftast håller.
 
Absolut ingen aning, jag har inte kommit mig för att testa. Det går säkert jättebra att fira av på en åtta flera gånger utan problem också, men runt 0.1% av alla firningar som med åtta så rullar den av repet och någon far i backen. Det är väl upp till en själv att chansa antar jag!

Men jag förstår din poäng, det var dumt uttryckt att uppmana till att testa denna konfiguration i och med att den oftast håller.
Personligen så använder jag inte EDK med rep av olika diameter då jag är lärd efter samma principer som du påpekar... så man skulle kunna säga att jag håller med dig... Men vart kommer dessa principer ifrån egentligen? Har det verkligen gjorts tester som påvisar att rep med lite olyka diameter inte håller i EDK knuten? Eller är det bara jänkare som slarvigt knutit den och den åkt upp bara därför, men då repen haft olika diameter var man valt att varna för det också? Den kallas väll för Euro Death Knot då folk uppenbarligen haft lite problem med den här knuten, men hur mycket beror på rep av olika diameter och hur mycket beror på slarvigt knuta EDKs?

Som sagt, jag chansar inte utan går efter vad jag lärt mig, men jag är samtdigt nyfiken på hur man kommit fram till att den riskerar fallera enbart pga olika rep diameter när folk uppenbarligen använder den så, till synes utan några problem.
 
Personligen så använder jag inte EDK med rep av olika diameter då jag är lärd efter samma principer som du påpekar... så man skulle kunna säga att jag håller med dig... Men vart kommer dessa principer ifrån egentligen? Har det verkligen gjorts tester som påvisar att rep med lite olyka diameter inte håller i EDK knuten? Eller är det bara jänkare som slarvigt knutit den och den åkt upp bara därför, men då repen haft olika diameter var man valt att varna för det också? Den kallas väll för Euro Death Knot då folk uppenbarligen haft lite problem med den här knuten, men hur mycket beror på rep av olika diameter och hur mycket beror på slarvigt knuta EDKs?

Som sagt, jag chansar inte utan går efter vad jag lärt mig, men jag är samtdigt nyfiken på hur man kommit fram till att den riskerar fallera enbart pga olika rep diameter när folk uppenbarligen använder den så, till synes utan några problem.


Kallas väl för Euro death knot efter att amerikanerna tyckte att den såg läskig ut när de började använda den?

Hur som helst, en överhandsknop med rep av olika diameter kan fallera på två sätt, antingen så rullar den tills dess att den rullar av ändarna eller så glider det tunnare repet genom knuten pga att böjarna inte blir tillräckligt tajta för att skapa tillräckligt med friktion.

Att det tunnare repet skulle glida igenom är inte direkt troligt med klätterrep utan det är rullningarna vi vill stoppa. När man knyter knuten finns det två sätt att göra det på, den första bilden visar rätt sätt och den andra fel. Skillnaden ligger i vilket av de två repen som ligger närmast den ändan som dras isär när man firar. Illustrerat med 10mm statiskt samt 6mm repsnöre

20120720151218.jpg


Rätt sätt, det tunnare repet ligger ytterst, för att knuten ska rulla så måste det tunnare repet rulla över det tjockare. Inte speciellt troligt.

20120720151259.jpg


Fel sätt, det tjockare repet ligger ytterst och det är betydligt enklare för det tjockare repet att rulla över det tunnare.

20120720151337.jpg


Fel sätt under belastning.

Vill man ändå backa upp knopen så kan man knyta en dubbel överhandsknop med det tunnare repet runt det tjockare ovanför den ursprungliga knopen. Sätter man den tajt mot knopen så får man dels ytterligare ett hinder knopen måste rula över och dels så stoppar man risken för att det tunnare repet skulle kunna glida igenom knopen.

20120720154238.jpg


ang. testning så finns det massor av information på nätet. Google typ "rappelling knot different diameters" eller "edk different diameters" så borde du hitta några drag tester. T.ex. BD http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/journal/climb//qc-lab-what-is-the-best-rappel-knot där de testar en överhandsknop med 10.5mm och 8.1 mm till 13.8kN och en 8.1mm och 8.1mm till 12.7kN dvs. SVAGARE!
 
ang. testning så finns det massor av information på nätet. Google typ "rappelling knot different diameters" eller "edk different diameters" så borde du hitta några drag tester.
Jag hade gjort det, och även läst den länken du hänvisar till, men det bidrar inte till min fundering om varför den allmänna uppfattningen är att EDK är farlig med olika diametrar, oavsett hur den är gjord.

Jag antar att lite för många har gjort den på "fel" sätt (din andra bild) och därmed förkastat hela iden med EDK med olika diametrar, utan att ha testat "rätt" sätt.
 
Backup-knutar tar tid och orsakar krangel. För att inte tala om dubbel fiskars. Det fina med överhandsknopen är just dess enkelhet. Man kan sla den i sömnen. Det är en oerhört viktig säkerhetsfaktor. Ordentligt atdragen (typ som föreslas ovan, det gar fort) och med nagra decimeter utstickande ändar sa är det inget att fundera över. Namnet EDK borde förvisas till sophögen.

När man talar om olika diametrar sa tror jag att det handlar om annat än vara vanliga repdiametrar. Rör vi oss inom 8-11 mm sa har jag svart att tro att fysiken skulle paverkas nämnvärt. Om det vore sa sa borde knopen inte anvandas alls, eftersom rep med nominellt samma diameter kan skilja sig at en hel del i verkligheten, pga slitage mm. Men jag har inget bevis för detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ocean Dubbla enkelrep? Klättring allmänt 28
millimeter Dubbla krafter? Klättring allmänt 39
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
johnliungman Idiotparkering vid Hallinden Klättring allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.