Turtips Stockholms skärgård

Hej hej!

Jag skulle vilja ha tips på en ganska enkel tälttur någonstans i skärgården, typ tre dagar. Tanken är att ta ett flyg på onsdag (19/8) från Luleå till Arlanda, ta sig någonstans där det hyrs ut kajaker, paddla en tälttur direkt från uthyrningsstället.
Tältvanan är stor och paddlingsvanan lite mindre så en tur i lite mer skyddade vatten är att föredra.

/Magnus (jo jag vet att det är lite tight med tid så snabba svar uppskattas :) )

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kopierar in ett tidigare svar nedan som jag gav på en liknande fråga här på forumet. Och är inne på samma rekomendation som salgo60, d.v.s. utgå från Rävsnäs/Gräddö alltså.

Hela området är ju ett "smörgåsbord" av möjligheter, bara ta fram en karta och börja fundera. Några små pärlor (bland många):

-Håkanskär/Hämtan med fina klippor för sol & bad
-Utforska lagunerna på Vattungarna
-Roliga små passager, laguner etc. att utforska vid Norrskären/Österskär/Bodskär. Speciellt när det går lite "lagom" med vågor som gör det än roligare.
-Idskärs härliga sydvända lagun (på andra sidan farleden (Söderarmssidan)
-Och som sagt mycket, mycket mer, man ser t.ex. nästan alltid Havsörn, ofta på nära håll i området.

Se upp för:
-Att sydlig vind plötsligt innebär frånlandsvind Norr om linjen Gisslingö/ Håkanskär/Vattungarna.
-Var försiktiga när ska göra "hoppet" över mot Söderarm. Farleden korsas lämpligast vid Lerskäret (enklast) eller Remmargrundet

/Rickard

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips