Kommentarer på min första fjälltursplanering

Jag föredrar regnbyxor, men har en jacka som är både vindjacka och skyddar mot regn i "normala mängder". Då slipper jag dubbla jackor. Många vandrar med poncho, men själv avskyr jag det om det blåser vilket det oftast gör. Jag känner mig mer mobil i regnbyxor + skaljacka.

Långkalsonger kommer jag själv att skippa framöver. Har haft med det senaste 4 åren och nu senast i helgen i Jotunheimen med snö och minusgrader om natten, men i och med att jag har regnbyxor så kan jag vandra i dubbla byxor och sovsäcken min är varm nog för att lämna långkalsongerna hemma nästa gång. Det hänger lite på hur varm säck du har, men det går ju alltid o sova i sina vandringsbyxor om inte annat.


Ja, jag tänkte inte ha långkallingarna i sovsäcken på natten. Där tror jag sovsäck + mina fjällräven G1000 räcker. Det var isf på dagen, alternativt när man slagit läger på kvällen innan man lagt sig, men man lär ju bli så varm ändå när man går. När jag gjorde lumpen vill jag minnas att det var en minoritet av antalet dagar uppe i Älvdalen på vintern som jag faktiskt hade långkalsonger.

Jag har som sagt ett par G1000 byxor som jag tänkte vaxa in... och sen en billigare jacka av liknande tyg som jag också tänkte vaxa/olja in. Utöver det ha en poncho i plast om det skulle bli riktigt blött.
 
Har du verkligen testat att ha vandrarbrallorna i sovsäcken, särskilt så pass grova? Hur mycket du än vaxar in dem, blir det ofta både blött, grusigt och skitigt om byxbenen (men du kanske går i höga damasker hela tiden?), särskilt med poncho som enda regnplagget. Det blir kallt, bylsigt och skitigt i sovsäcken, gruset och de grova beslagen på byxorna sliter dessutom snabbt på innertyget (innerlakan är en utväg här, men de väger inte mindre än långkalsingar). Har du burit byxorna på bara kroppen i flera dagar, blir de dessutom alltmer saltsvettiga och skaviga på insidan.

Jag skulle nog inte heller tycka det var så skönt att vandra i invaxade (= diffusionstäta) G100-byxor på bara huden, klar varning för "plåtkänska" - kondensblött men ändå iskallt. men där är vi olika, vissa verkar inte avge någon kroppsfukt överhuvudtaget.

Upplägget verkar också väldigt oflexibelt på mig, i och med att du inte kan reglera klädseln. Varför inte satsa på lätta/tunna byxor typ löparbaröverall (eller andra tunna snabbtorkande, kanske med avtagbara ben), plus tunnast möjliga långkallingar, som du kan sova varmt, torrt och skönt i vid behov, men samtidigt också förstärka klädseln med på dagen de gånger det är riktigt kallt? De behöver inte sammanlagt väga mer än dina G100-brallor - snarast tvärtom.
 
Jag använder själv oftast FJ G1000 byxor på mina vandringar i svenska fjällen. Kan bli lite varma soliga dagar, men oftast OK med hyfsad ventilation (vaxar bara in framsida lår och baken där risken för fukt är störst, kör resten ovaxade för maximal ventilation). Skyddar bra mot mindre regnskurar (torkar snabbt) samt är myggsäkra:)
Byxorna är dock så pass varma att jag aldrig behövt långkalsonger under på sommaren. Jag skulle dock aldrig fundera över att ha dem på mig i sovsäcken - ytterkläderna stannar utanför sovsäcken! Nu vet jag inte hur varm sovsäck du har eller hur frusen du är när du sover, men behöver du extra värme i sovsäcken är ett underställ eller ett sovsäckslakan ett bättre alternativ.

Kan tillägga att på den sträckan du planerat vandra så är det bara från Vistas stugan och några km norröver som du riskerar bli våt om benen pga markvegetation (vide+björk) om det regnar. Resten av sträckan är kalfjäll och leden genom Abisko är så bred och upptrampad att du inte behöver vandra i sly.
 
Saknar ngn form av regnbyxa i utrustningen. På fjället regnar det lika ofta horisontellt som vertikalt och bara en poncho räcker inte för att hålla dig rimligt torr...alt till byxor är byxholkar, väger inte många gram.

...är också undrande till att sova i byxorna, de kommer att vara både leriga och kanske blöta. Med ett tunt underställ sover du bättre och kan dessutom gå i något luftigare och lättare om vädret blir åt det varma hållet.

...tunna underställsbyxor är också klockrena under regnbyxor/motsv. , torkar mkt snabbare än vanliga byxor...

Lycka till!

//J
 
Jag använder själv oftast FJ G1000 byxor på mina vandringar i svenska fjällen. (...)
Har i decennier använt mjukslitna M59 till allt mellan fjällvandring och skidåkning - suveränt sköna (dock ovaxade ;)) så länge det inte var för varmt. Nu bytta till motsvarande naturvita (och lättare) ökenbrallor, som funkar lika bra i kyla, men även när solen gassar rakt på :).
 
Jag skulle aldrig skippa långkalsongerna. Å andra sidan hade jag nästan alltid långkalsonger på vintern under lumpen. Alltid numera också. Sova i vandringsbyxor skulle jag inte heller göra då de sällan är torra på kvällen.

Poncho räcker antagligen som regnplagg, men kanske kan det bli kallt om benen. Man kan sy eller köpa byxholkar till. Som vindplagg skulle jag komplettera med en lätt billig vindskjorta. Väger ca 150g. Många gillar poncho då den ventilerar bra underifrån. Har aldrig testat själv dock.

Jag har ibland sovit i tarpliknande skydd (Gatewood Cape) på fjället, men då har det varit nära trädgränsen eller under. Myggnät av något slag är ett måste.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Ja och vi har alltså 6 dagar på oss. dvs 3 dagar färre än du hade, därav helikoptern för att korta sträckan 2 mil (en sträcka som jag dessutom hört ska vara tämligen tråkig, en ren transportsträcka). Jag har helt enkelt inte tid att vara längre uppe i fjällen än så.

Japp den sträckan är mördande tråkig MEN det går att åtgära denom att gå ca 2 km NO om denna sträcka d.v.s. ovanför skogen =myggfritt och lättgånget

Vore intresant att höra hur du motiverar flyget ur ett CO2 perspektiv
 
Har du verkligen testat att ha vandrarbrallorna i sovsäcken, särskilt så pass grova? Hur mycket du än vaxar in dem, blir det ofta både blött, grusigt och skitigt om byxbenen (men du kanske går i höga damasker hela tiden?), särskilt med poncho som enda regnplagget. Det blir kallt, bylsigt och skitigt i sovsäcken, gruset och de grova beslagen på byxorna sliter dessutom snabbt på innertyget (innerlakan är en utväg här, men de väger inte mindre än långkalsingar). Har du burit byxorna på bara kroppen i flera dagar, blir de dessutom alltmer saltsvettiga och skaviga på insidan.

Jag skulle nog inte heller tycka det var så skönt att vandra i invaxade (= diffusionstäta) G100-byxor på bara huden, klar varning för "plåtkänska" - kondensblött men ändå iskallt. men där är vi olika, vissa verkar inte avge någon kroppsfukt överhuvudtaget.

Upplägget verkar också väldigt oflexibelt på mig, i och med att du inte kan reglera klädseln. Varför inte satsa på lätta/tunna byxor typ löparbaröverall (eller andra tunna snabbtorkande, kanske med avtagbara ben), plus tunnast möjliga långkallingar, som du kan sova varmt, torrt och skönt i vid behov, men samtidigt också förstärka klädseln med på dagen de gånger det är riktigt kallt? De behöver inte sammanlagt väga mer än dina G100-brallor - snarast tvärtom.

jag har sovit med brallorna i sovsäck ett par nätter och tyckte inte det var ett problem. Gjorde samma sak hela tiden i lumpen och såg aldrig något problem med det. dock har jag inte vaxat dem ännu så jag vet ju inte hur de blir efter det. Jag ska nog dock inte vaxa dem jättemycket och inte överallt för att spara andningsförmåga. Det är fö avtagbara ben på mina G1000.

Appropå det, var är bäst att vaxa? Jag tänkte vaxa framsidan av låren främst då dessa vanligvis är regnutsatta.
 
Saknar ngn form av regnbyxa i utrustningen. På fjället regnar det lika ofta horisontellt som vertikalt och bara en poncho räcker inte för att hålla dig rimligt torr...alt till byxor är byxholkar, väger inte många gram.

...är också undrande till att sova i byxorna, de kommer att vara både leriga och kanske blöta. Med ett tunt underställ sover du bättre och kan dessutom gå i något luftigare och lättare om vädret blir åt det varma hållet.

...tunna underställsbyxor är också klockrena under regnbyxor/motsv. , torkar mkt snabbare än vanliga byxor...

Lycka till!

//J

byxholkar? är det chaps det eller?
 
Japp den sträckan är mördande tråkig MEN det går att åtgära denom att gå ca 2 km NO om denna sträcka d.v.s. ovanför skogen =myggfritt och lättgånget

Vore intresant att höra hur du motiverar flyget ur ett CO2 perspektiv

Jo men jag har fortfarande tid eftersom sträckan kräver ytterliggare en dag.
jag motiverar det med att jag aldrig i mitt liv ägt en bil i hela mitt liv utan har cyklat, gått och åkt kollektivt i 30år....
 
jag har sovit med brallorna i sovsäck ett par nätter och tyckte inte det var ett problem. Gjorde samma sak hela tiden i lumpen och såg aldrig något problem med det. (...)
Hehe, jag är nog lite mer rädd om min fina dunsovsäck, än vad du var om kronans dito den gången ;).
Har du sovit i våta, leriga och grusiga brallor, i en veckas hällande regn, UTAN möjligheten att någonsin torka din allt våtare sovsäck (alltså INTE i ett stort militärtält med en kamin mitti)?

OK, det är ju rätt kort tid och ni måste inte ha otur med vädret eller råka trampa snett i en myr, men... vad är vitsen? Viktbesparing? Mina långkallingar väger 150 g. Jag är en inbiten lättpackare med 34 liters ryggsäck (senast 7,7 kg för en veckas ensamvandring, inkl tält och all mat), men de får faktiskt följa med ;).

Du bad ju om synpunkter, men var och en kan ju bara bidra utifrån sin personliga erfarenhet. Här är min: att byta om till något "osaltat" till natten må vara lyx, men att kunna hålla sovsäcken torr oavsett väder, och ha tillgång till garanterat torra förstärkningsplagg och/eller ombyte, kan mycket väl bli en säkerhetsfråga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
ripjägarn Behövs kommentarer? Fjällvandring 112
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
streghina Jämtlandsfjällen, några kommentarer Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.