Turskidor till skogen

Det finns skogsskidor i plast från flera tillverkare bla finska Peltonen.
Peltonen Metsä / http://bofab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=5691&cat=522
De säljs även på Intersport.
Skidan är vallningsfri.

Det är något sådant jag är ute efter! Priset var ju inte helt fel heller... Såg alldeles precis att Karhu har två modeller också. Tyvärr verkar inte någon av dessa tre skidor ha stålkanter vilket brukar vara rätt trevligt när man hamnar på någolunda färska skoterspår. Men det får man väl ta.

Kabelbindning eller stövelbindning som den också kallas är nog vad du vill ha till dina kängor.
Kaby har fina kabelbindningar som Tegsnäs säljer/sålde.

Kan jag verkligen använda dom till vilken känga som helst? I så fall låter det ju ypperligt!

Side cut

Jag tror att det är midja du menar. Ju mer markerad midja desto mer lättsvängda. Det innebär också att de blir oroligare på platten. "Bra utförsegenskaper" innebär sämre turegenskaper,

Tegsnäsare är ypperliga i lössnö. Ett par vallningsfria turskidor är annars en hyfsad kompromiss som funkar till det mesta. De har ungefär lika bra/dåligt glid som träskidorna. Längden är viktigare än bredden för bärigheten och det är inte helt oviktigt innan skarsäsongen kommer.

/Tommy

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för alla hjälpsamma inlägg. Har nog mer eller mindre bestämt mig för ett par Peltonen Metsä 250cm med Normark stövelbindning. Synd bara att skidorna var slut hos leverantören för säsongen, men, men, det blir iaf något att se fram emot... ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips