Turskidor till skogen

Hej,

jag är på jakt efter ett par turskidor. Jag verkar dock vara ute efter någon som nästan ingen annan vill ha för det är väldigt svårt att hitta både den information och den utrustning jag tänker mig. ;)

Det är nämligen så att jag vill ha ett par turskidor som jag tänker använda nästan uteslutande i skogen. Antingen ute på jakt eller fastspända på skotern för att kunna växla enkelt mellan skoter och skidor. Det uppstår då för mig två frågor;

1. Jag vill kunna använda mina vanliga skoterkängor som pjäxor. Den enda bindning som verkar kunna uppfylla denna önskan är Tegnäs Epok. Enligt Tegsnäs ska denna funka att montera på andra skidor än Tegsnäs bara skidan är bredare än 45mm. Och nu till frågan; finns det någon allvarlig brist med att använda en bindning av detta slag när man i princip bara kommer att åka i skogen? Jag antar att både bindningen och mina kängor är lite väl mjuka för ordentlig utförsåkning men det kan jag ta...

2. Jag har hittat ett antar skidor som verkar intressanta, t ex Fischer Outtabounds Wax. Gemensamt för dem alla är dock att de har en ganska ordentlig sidecut. Är detta någon negativt när man bara åker på platten i skogen eller påverkar det inte? Kanske ska nämna att jag inte är intresserad av Tegsnässkidor eller andra träskidor utan vill ha lättare "plastskidor".

Tips på andra bindningar och skidor tas också tacksamt emot! :)
 
Hållbarheten på tegsnäs bindning har väl diskuterats, det borde gå att göra en egen av stabilare material.

De där skidorna fungerar nog inte om det är mycket lössnö? Traditionella skogsskidor är ju både bredare och betydligt mycket längre, för att öka bärigheten i lössnö. Men det beror ju på vad man skall åka på för underlag.
 
De där skidorna fungerar nog inte om det är mycket lössnö? Traditionella skogsskidor är ju både bredare och betydligt mycket längre, för att öka bärigheten i lössnö. Men det beror ju på vad man skall åka på för underlag.

Tack för svaret!

Personligen föredrar jag nog lite kortare skidor i skogen; blir enklare att åka bland träd och snår. Vad gäller bredden på Outtabound så är de ju lika breda som standard-Tegsnäs (mer traditionellt blir det väl inte? ;)) så nog tror jag att de funkar. Jag upplever iaf att tegsnäsare flyter tillräckligt bra på lössnö.

Inga konkreta tips på skidor och/eller bindningar?
 
För höst och skogssnö har jag ett par gamla Tegsnäsare, har inte erfarit att Epok inte håller eller oxså beror det på hur man brukar grejorna. Min kamrat har ett par från Ohlskogen , Furuträ. Bägge fungerar utmärkt, hur lång och bred en lössnöskida skall vara beror ju på vem som står ovanpå....Stövelbindning har blötsnöfördelar.
//J
 
Tack för svaret!

Personligen föredrar jag nog lite kortare skidor i skogen; blir enklare att åka bland träd och snår. Vad gäller bredden på Outtabound så är de ju lika breda som standard-Tegsnäs (mer traditionellt blir det väl inte? ;)) så nog tror jag att de funkar. Jag upplever iaf att tegsnäsare flyter tillräckligt bra på lössnö.

Lika breda kanske, men inte lika långa = sämre bärighet. Du måste ju kompromissa mellan bredd och längd helt enkelt. Jag har Olskogens vildmarksskida och är jäkligt nöjd med dom.
 
Ja föredrar tegsnäs när de är djup snö och inte allt för tät terräng. Annars använder jag ett par vita blixten med tegsnäs epokbindning på, då den bindning som hör till vita blixten är värdelös.
Vissa föredrar pansarblixten som är bredare men kortare. Beror på var man vill röra sig. I många fall är de ju inte var det är enklast att åka man färdas=)
 
2. Jag har hittat ett antar skidor som verkar intressanta, t ex Fischer Outtabounds Wax. Gemensamt för dem alla är dock att de har en ganska ordentlig sidecut. Är detta någon negativt när man bara åker på platten i skogen eller påverkar det inte? Kanske ska nämna att jag inte är intresserad av Tegsnässkidor eller andra träskidor utan vill ha lättare "plastskidor".

Tips på andra bindningar och skidor tas också tacksamt emot! :)

Jag har ett par Boundless som kommer från samma serie som Outtabounds och jag skulle inte använda dem i skogsterräng. De är gjorda för att åka i brant terräng, som ett slags
mellanting mellan turskidor och telisar.

Tegsnäs tycker jag är överlägsna i djupsnö. Vill du ha något smidigare kanske snöskor
vore ett alternativ?

- Erik
 
Är det verkligen bara träskidor som gäller nu för tiden?! Min svärmor har ett par perfekta Fischer som säkert är 30 år gamla men som definitivt uppfyller mina kriterier. Synd att det inte verkar tillverkas liknande skidor nu för tiden...

Någon som kan uttala sig om hur sidecut påverkar åkning på flacken/i skogen då? Blir det sämre på någon sätt?

Pratade med en kvinna på en Naturkompaniet-butik och hon föreslog Åsnes Nansen. Hade nog gärna sett ett bredare par skidor men det var tydligen det bredaste som de hade.

EDIT: Vad sägs om Fischer E109 Tour då? Någon som har erfarenhet av dem?
 
Fischer E109 Tour

Inte för att ja är nån expert men ja tror inte du har någon större glädje av dom skidorna i djupsnö inne i skogen. Men på en fjälltur hade de kommit till sin rätt.

Va är de för fel på ett par riktiga trälagg?? =)
 
Men det handlar naturligtvis också om under vilka förhållanden du skall åka i skogen? Åker du bara på vårvintern, när snön har packats ihop, så kan man ju använda smalare skidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
Etriol "Vanlig" bindning till turskidor? Turskidåkning 5
Bollvik Bindning till turskidor Turskidåkning 1
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.