Turförslag

Hej!

Har sedan tidigare vandrat i fjällen ett par veckor per år, och aldrig haft problem med att hitta någon bra tur.

Detta var fram till nu, då både sambo + hundar ska med. Det som måste fungera är följande:

Hundarna ska med. Det betyder att vi troligen blir bundna till tåg eller bil, då länstrafiken här i norrbotten brukar vara kinkiga. Väljer vi bil så måste vi avsluta vandringen på samma ställe som vi började. Tar vi tåget så blir start- och slutpunkt abisko/björkliden/riksgränsen. Att hundarna ska med begränsar oss också då vi ej kan gå i nationalparker, förutom efter kungsleden.

Det bör inte vara överjävlig terräng hela tiden, då sambon varit nog svår att få med. 10-20km per dag beroende på terräng och kanske 4-7 dagar lång.

Tycker det är så förbannat svårt då jag själv oftast tar bussen upp, sen är ute 1-2 veckor och sen tar bussen hem. Turen blir då oftast beroende på var jag känner för att gå, men startar oftast sträckan mellan stora sjöfallet och ritsem.

Om nu denna hösttur blir lyckad, så kanske det t.o.m. går att få med henne på en vintertur, då vi får gå in i nationalparkerna med hundarna.
 
Hej

Måste först skriva att jag inte har stenkoll på om hundarna får vara med - men har du funderat på Jämtlandsfjällen? På STFs hemsida skriver de att det finns plats för hund i varje stuga (http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Jamtlandsfjallen/Bo-i-fjallstuga/) vilket borde betyda att det är ok att ha de med...

Tåg till Enafors alt bil till Storulvån och sedan en rundtur i området. "lagom svårt" för sambon och möjlighet att lyxa till det på någon av fjällstationerna (= ökar chansen till en vandring till ;) )

Visst, det "är inte Sarek" men som en början kanske det funkar för er. Kortare restid för hundarna också...

//Karolina
 
Arjeplogsfjällen?

Hallå!
Bor ni i Norrbotten? Med dina kriterier tänker jag att Arjeplogsfjällen skulle kunna passa, med start och slut någonstans utmed Silvervägen (rv95); exempelvis Vuoggatjålme, Camp Polcirkeln eller rastplatsen vid Guoletisjávrre. Lämpliga färdvägar kan vara mot Gujjávrre, Nasafjäll, Laisstugan eller genom Seldutvágge.

Får kanske påpeka att jag inte har traskat runt så mycket i dessa trakter själv (ännu) men har blivit inspirerad av reseskildringar här på Utsidan samt de gånger man passerat på Silvervägen men inte haft möjlighet att ge sig iväg på någon längre fjälltur.
 
Hallå!
Bor ni i Norrbotten? Med dina kriterier tänker jag att Arjeplogsfjällen skulle kunna passa, med start och slut någonstans utmed Silvervägen (rv95); exempelvis Vuoggatjålme, Camp Polcirkeln eller rastplatsen vid Guoletisjávrre. Lämpliga färdvägar kan vara mot Gujjávrre, Nasafjäll, Laisstugan eller genom Seldutvágge.

Får kanske påpeka att jag inte har traskat runt så mycket i dessa trakter själv (ännu) men har blivit inspirerad av reseskildringar här på Utsidan samt de gånger man passerat på Silvervägen men inte haft möjlighet att ge sig iväg på någon längre fjälltur.

Vi bor i Boden (Norrbotten).
 
Hej
Det brukar gå bra ta med hund på LTN;s bussar, i vart fall de som går utanför typ till Ritsem. Man hänvisas längst bak.

Annars en tur jag gjort själv var att åka bil till Ritsem å gå därifrån till Sitas-Huekjaure.Sing- Kaitum-Teusa- Vakotavare. Där stannar frun med hundarna medans du tar bussen upp till Ritsem å hämtar bilen, Eller så gör ni tvärt om....... men då får ni backarna i Vakotavare och Teusa :)



Eller så kör ni bil till Vakotavare och båda tar bussen upp till Ritsem. Då slipper man passa bussen när man kommer till V-vare och skall hem.
 
Kan rekomendera Arjeplogsfjällen som är lite bortglömda bland vandrare.
Tex turen nedan:
 

Bilagor

  • image001.jpg
    image001.jpg
    81.7 KB · Visningar: 723
  • _DSC0840%20as%20Smart%20Object-1%20copy.jpg
    _DSC0840%20as%20Smart%20Object-1%20copy.jpg
    106.4 KB · Visningar: 1,050
Ett förslag är att ställa bilen i Nikkaloukta och gå i en cirkel via Vistasvagge upp (ta båt första delen) och förbi Kebnekaise fjällstation på returen. Valmöjligheterna till att kombinera en tur är ganska stora efter Vistasstugan.

Ett annat alternativ som jag själv gjort är att parkera bilen på fjället ovanför Sulitjelma och gå en cirkel in i Sverige österut mot Pieskehaure, därefter norrut mot gränsen till Padjelanta och tillbaka över Sulitjelmafjället.
 

avslutad210712

Gäst
Även om det kan vara ett problem med att börja och sluta på samma ställe när man har bil så kan man lösa det på så sätt att man börjar och slutar efter samma väg. Tex börjar i Abisko och slutar i Riksgränsen/Katterjokk eller tvärtom. Sedan tar man buss/tåg tillbaka till bilen. Eller börjar med att lämna bilen och ta buss/tåg dit man skall börja.

Sen skall man tänka på att gå samma sträcka men åt olika håll oftast ger två helt olika vandringar upplevelsemässigt.

När det gäller hund på buss så har jag aldrig råkat ut för att inte få åka med men visst kan man bli stående efter vägen med lite otur. Dock är regeln att om du har påbörjat en sträcka så blir du som tur är inte avsatt mitt på sträckan. Däremot kan du bli stående på en hållplats mellan två linjer :)
 
Artfjället måste vara perfekt. Låna Tore Abrahamssons bok "Detta är Vindelfjällen" och läs kapitlet som heter "Artfjället runt". Jag har följt Tores förslag - med lite utvikningar - vid två olika tillfällen. Båda gångerna blev turerna helt fantastiska.
Jag har själv inte skrivit speciellt mycket om detta område - än - men det finns ett par artiklar här på Utsidan som är mycket läsvärda. Du hittar dem här och här.
Använd också sökfunktionen på forumet. Det finns en hel del läsvärda inlägg.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Toola Ännu att turförslag i Sarek att granska och kommentera Fjällvandring 3
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
rockempire Turförslag Fjällvandring 5
lleberg 12 nätter ute kring abisko, turförslag? Fjällvandring 7
AJämtin Turförslag Norge Bergen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.