Tur med högst två övernattningar utan upprepning-går det?

• Trådstartare mariette.skagero@tll.dom.se (Mariette)
  • Start datum

mariette.skagero@tll.dom.se (Mariette)

Gäst
Jag och några till vill gärna turskida i fjällen, men eftersom vi är noviser och dessutom inte har så mycket tid vill vi helst bara sova över en eller två nätter. Men... vi vill heller inte skida tillbaka i samma spår. GÅR DET? Helst Lappland. En annan fråga: HUR LÅNGT ORKAR MAN SKIDA PER DAG? (Ursäkta att jag skriker, men jag vill tydliggöra mina frågor...) Vi har hyfsad kondis.
Tacksam för svar.

Hur långt orkar man åka på en dag?

Längre än man tror. Då man åker utför `grattis' kan man åka ganska långt utan att man blir trött. Ett par mil är absolut inget problem. Jag har åkt som mest nästan 5 mil på en dag, men då var det en lång dag (10-22), och dessutom mestadels lätt nerförsbacke.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Gäst
Tack för svar, Hughes

Jag tolkar ditt svar som att en rimlig dagssträcka är -självklart - avhängig nivåskillnader, men att två mil kan vara ett genomsnitt att gå efter. Den längre sträcka man orkar skida än vandra beror alltså i princip bara på nerförsbackarna?

Två mil är lagom

Ja, två mil blir nog ganska lagom. Jag tror inte ni kommer att ha några problem alls med det.

Jag vet inte om det är bara utförsbackarna som gör att det går fortare att åka skidor än att vandra. Man glider ju lite med varje steg på platt mark, vilket borde återspeglas i lite högre hastighet. Men det avgörande är att marken sällan är platt! Går det svagt uppför, vinner man ingenting på glidet, men man går förmodligen i samma fart som med vandring. Går det svagt utför, kan man åka ganska långt på väldigt kort tid. Genomsnittet blir betydligt högre fart än vandring.

Nu gäller inte det här om man tänker gå upp på toppar med stighudar osv. naturligtvis, men jag antar att ni inte tänker göra detta den här gången.

Lycka till med turen!

Helen

Gäst
Två övernattningar

Hej!

En bra tur med två övernattningar är jämtlandstriangeln, dvs storulvån - sylarna - blåhammaren - storulvån. Turen är bra för både noviser och rutinerade fjällrävar och bjuder på lite högalpinterräng vid sylarna. Har man en extra dag kan man dessutom göra en topptur upp på storsylen eller på någon av de andra topparna. Det går guidade toppturer från sylarnas fjällstation om man inte vill gå på egen hand. Avstånden mellan stugorna är mellan 16, 19 respektive 12 km, vilket är ganska lagoma dagsetapper. Kommer man till Blåhammaren måste man dessutom äta den klassiska fruktsoppan med hemligt recept.

Hoppas ni får en bra tur!!!

/Helen

Gäst
Tack Helen, vill dock helst skida i Lappland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips