Tuolpagorni: Turbeskrivning? Utrustning?

Jag vill veta vad jag behöver släpa med mig för att bestiga Tuolpagorni nu i påsk. Räcker det med ett glaciärrep eller måste jag ha klätterrepet? Räcker det med några slingor eller ska man ha kilar/hexor?

En ledbeskrivning vore också fint!
 
Beror väl på...

...vilken väg har du tänkt att ta? Om du bara knallar upp på baksidan (norra sidan) och inte skall åka skidor ner från grytan behöver du ju inget alls. Tar du å andra sidan och ger dig på siluettleden, kommer du nog att behöva lite av det mesta i klätterracket. Skall du ner till grytan räkna med en lättare firning från snö!

Säger jag utan att ha gjort något av ovan på vintern.
 
litegrann erfarenhet

Tuolpagorni har jag bestigit 3 gånger, 2 på sommaren och en på vintern.

Sommartid har jag gått upp norra vägen, dvs västra leden baksidan utan klättring.Enkel promenad utan överraskningar.

Har också gått den norra kraterkammen (lätt och trevlig klättring sommartid, högst grad 3 som värst) sommartid. Men vintertid aningen svårare troligen. Lavinfaran bör ju vintertid vara ett stort hinder för denna väg. Sommartid finns det ju fasta rep på den norra kraterkammen, men dessa är ju svårfunna vintertid.

Den södra kraterkammen är nog ett mycket svårt företag vintertid (bitvis troligtvis i klass med Kaskasapakte), men den svåra biten är ganska kort har jag för mig på den södra kraterkammen.

Vintertid bör man (om man följer "västra leden") iaktta lavinfaran från Kitteldalen och upp i passet mellan Tuolpagorni och Vierranvarri (en gång efter 40 cm nysnö var det lite osäkert där).Men det är ju fin åkning där.

Åkningen ner från toppen ner i passet mellan Tuolpa och Vierran (dvs norrut) är ofta hårt vindpackat och isigt. Grytan är nog roligare.Ska försöka testa den nästa gång jag har vägarna förbi vintertid.

MVH Mats, Umeå
 
Det räcker egentligen med bara ett glaciärrep, men man vet aldrig... Silhuetten däremot kräver ett fullängdare. Slå en signal, vettja! Jag och Lindén tänkte sticka till Sarek i två veckor.
 
Toulpa

Hej!
För att bestiga Toulpagorni så behövs ingen utrustning förutsatt att du går frå den nordöstrasidan.
Inte heller någon utrustning från den nordvästra sidan (normalvägen).
Silhuetten kräver såklart all klätterutrustning. Löst säkrat men största problemet är väl att finna vägen...

För att fira ner i kratern så krävs ett rep, helst två för det är längre än man tror. Ett fast ankare finns i norra rännan.
Ska du åka skidor nerför kratern, vilket är ett mycket macho åk, skitkul då det ofta blåser in snö från väster, så håll ganska rakt ner från norra rännan då Toulpas södra kraterdel är mer lavinfarlig och ofta släpper. Stå på rakt ner och ta en av rännorna ner till kitteldalen. Jag har bara åkt den östra rännan.!
Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.