Tunneltält

Re: Fjällrävens vikter

millimeter; sa:
Appropå Fjällrävens dunkla viktangivelser så mailade jag dem och frågade, men fick "bara" svaret att de förstår att jag tycker uppgifterna är konstiga, och att de håller på att uppdatera såväl katalog- som hemsideinformationen.

De berättade dock inte vilken siffra som anger vilken vikt, vilket var själva kärnfrågan, men det kommer väl :)
[Ändrat av millimeter 2005-02-22 kl 08:55]
Jag har vägt mitt Fjällräven Skule R/S 3, resultat med hela tältet, påsen, reservtygbitar, reservlina och några mer pinnar blev 3030 g. 2850 g säger Fjällräven så 180 extra gram blev det. Får se om jag endast tar med så många pinnar som behövs och tar bort reservtyg.

Undrar varför han vill sälja sitt Skule och byta mot en Nallo? Vikten? Själv så tog jag Skule för ventilationen verkar vara bättre och takhöjden blir rak, och förstås priset.
 
Re: Re: Re: Istället för tält - total förvirring

Hej!

Jag hade tidigare ett Akka och har nu ett Keron 3 så jag kan berätta om mina erfarenheter.

Jag hade ett Akka under fyra år, och det funkade väldigt bra. En natt i Syterskalet blåste det riktigt ordentligt (svårt att gå rakt), men tältet stod pall utan problem. Vi sov som stockar i tältet (ordentligt spänt med stenar på markpinnarna osvosv enligt konstens alla regler) men fick höra av några som sovit i stugan att de hade knappt fått någon sömn alls då det skakat och låtit i stugan. Vindstabiliteten i Akka är alltså enligt min erfarenhet bra. Ytterväven är också hyfsat stark, jag hade aldrig några problem med brott i väven. Efter flera års användning var tältet fortfarande i nyskick. Varför bytte jag då? Det var mest av bekvämlighetsskäl; då vi alltid tar med oss hunden på våra turer ville vi ha ett tält med två ingångar & absider (laga mat i samma absid som hunden vistas i är inte så lyckat..). Efter att ha hört mycket gott om Keron föll valet på ett Keron 3. Har nu haft det i fyra år och är mycket nöjd med det (skaffade Akka -97 och sålde -01). Vid en jämförelse kommer jag fram till detta:

Fördelar Keron:
Keron har klart bättre ventilation än Akka, man har även möjlighet att själv justera ventilationen i ventilerna. I Akka kunde man inte justera detta. Keron är också lättare att sätta upp, även om jag inte tyckte det var något problem med Akka. Har hört andra klaga på Akka i det avseendet, men jag instämmer inte. Övning ger färdighet. När det är kallt, blåsigt och regnigt uppskattar man emellertid ändå att Keron är ännu enklare att sätta upp, och därmed går lite snabbare. Vad gäller bågarna ger Kerons DAC-bågar ett starkare och tåligare intryck än de lite tunna bågar som mitt Akka hade. Även om Akkat var vindtåligt upplever jag Keron som lite vindstabilare.

Fördelar Akka:
Då Akka har ett yttertält i polyester töjs inte väven då den blir blöt. Alltså; du behöver inte efterspänna tältet när det har börjat regna. Keron som har yttertält i nylon töjs något då det blir blött och kan då behöva efterspännas. Å andra sidan är Kerons ytterväv starkare än Akkas, vilket jag tycker väger upp denna nackdel. Akka hade också fördelen med tejpade sömmar. I mitt Keron upptäckte jag en gång vid ihärdigt regnande att det faktiskt började droppa lite i absiderna. Inte mycket, men när hunden ligger där och ska hålla värmen och kunna sova blir det viktigt att det inte blir blött i onödan. Efter det köpte jag sömtätningsmedel av Hilleberg och tätade sömmarna i absiderna. Det var lätt gjort och har funkat utmärkt. Inga problem alltså. Jag tycker dock att Hilleberg kunde bifogat en tub vid köp av tältet. Förvisso blir det inte mycket läckage med deras sömteknik, men visst läckage blir det ändå vid ihärdigt regnande.

Jag kan alltså säga att jag var nöjd med mitt Akka men är mer nöjd med mitt Keron (efter sömtätning i absiderna).

Kanske kan mina erfarenheter vara till viss hjälp vid ditt val. Noteras bör väl att jag inte har någon erfarenhet av vintertältning med något av tälten.

Mvh Jonathan
 
Klart man satsar på Fjällräven: Då får man ju 'foxfoot', 'nordic style', 'easyglide' och 'nightfinder'!

..och när man ändå beställer kan man ju skicka efter några bomullsskjortor, friluftsbyxor utan förböjda knän, och en barbapappasovsäck på samma gång!

"Har du råd att inte köpa svenskt?!"

/Per
 
fson; sa:
Klart man satsar på Fjällräven: Då får man ju 'foxfoot', 'nordic style', 'easyglide' och 'nightfinder'!

Haha, ja Fjällrävens innovativa namn på helt vanliga reflexer, löstagbara innertält, lättglidande stänger osv gör att man skrattar lite grand. Ärligt talat så är de coola engelska termerna friluftslivets stora baksida. Man vill gå tillbaka till grunden och krypa ner under en gran.
 
Billigare kopior?

Har hört att McKinley`s "Escape3" ska vara en kopia av Fjällrävens "Akka", kan detta stämma?
Nån som har koll??
 
Vill säga att det var en mycket bra jämförelse mellan de två tältmodellerna, precis en sådan som jag själv var ute efter för ett tag sedan. Betydligt mer informativ än ett generellt uttalande om att "märket X är bara så mycket bättre än märket Y".

En följdundran, någon som vet om de nyare Akka-tälten kommit tillrätta med ventilationsproblematiken?

Ang. McKinley-tältet, om det är en kopia av Akka och Akka, enligt vad någon säljare sagt, i princip är en kopia av Nammatj GT (?), vad är då en kopia av vad...
[Ändrat av 9219 2005-03-12 kl 13:28]
 
9219; sa:
Vill säga att det var en mycket bra jämförelse mellan de två tältmodellerna, precis en sådan som jag själv var ute efter för ett tag sedan. Betydligt mer informativ än ett generellt uttalande om att "märket X är bara så mycket bättre än märket Y".

En följdundran, någon som vet om de nyare Akka-tälten kommit tillrätta med ventilationsproblematiken?

Ang. McKinley-tältet, om det är en kopia av Akka och Akka, enligt vad någon säljare sagt, i princip är en kopia av Nammatj GT (?), vad är då en kopia av vad...
[Ändrat av 9219 2005-03-12 kl 13:28]

Allihopa är kopior att Vaudes Ferret-tält!

Skämt åsido. Det dräller ju av tunneltält, så att tre modeller är snarlika är ju inte så konstigt. Vilket ritades först?

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.