Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck?

Visst bidrar inomhus/"inomsovsäcks"-luft till isoleringen, men inte till sin teoretiskt fulla potential p g a konvektionsförluster m m .
Mycket förenklat uttryckt så har norrakurva mer rätt i teorin, ju mer luften i huset/sovsäcken står stilla, men nermander mer rätt i praktiken ju mer den cirkulerar (t ex från varm människohud till kall vägg/fönsterruta, där den avger värme, and so on...) och inte minst byts ut via ventilationen (eller glipor i sovsäcken).
Fjällkjell och Munks sammanfattar utfallet väl :)
 
Den varma luften isolerar inte särskilt bra om den är rörlig. Det är bara att ställa sig vid ett fönster -utan att öppna det- så känner man kylan. Stillastående luft i isoleringen isolerar bra därför att isoleringen förhindrar luftrörelse/konvektion. Därför kan man tycka att det är en felskrivning att säga att man skall ha mycket luft i sovsäcken. ...
Aha, då är jag med på vad som menas. Tackar till #71,#72 och #73.

Jag hakade nog egentligen bara upp mig på det citerade exemplet. Jag tänkte ungefär som wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_insulation att isolering är ett skikt som bromsar värmeflöde från en varm kropp till en kall. Allt som på sitt sätt bidrar till broms av flödet är del av isoleringen. I exemplet bidrar inomhusluften liksom väggens gullfiber och ytskikt till att bromsa flödet från varm människa till kall uteluft.

Det finns något skumt med att se dunet eller loftet i sig som isolering. Man blandar liksom ihop materialet med dess funktion. Antag att någon har det varmt och gott i sin 1dm tjocka sovsäck. Under natten sjunker utetempen såpass att daggpunkten flyttas 5cm in i säckens foder. Säckens yttre 5cm får samma temp som den kalla nattluften.

Drar man då på ytterligare en säck utanpå den första händer inget temperaturmässigt vare sig hos den som ligger i säcken eller innersäcken. Den yttre säcken kommer hålla samma temp som de yttersta 5cm av innersäcken och nattluften. Om addering av vare sig dun eller loft inte bidrar med någon broms av värmeflöde så kan det som adderas heller inte sägas vara någon isolering.
 
Drar man då på ytterligare en säck utanpå den första händer inget temperaturmässigt vare sig hos den som ligger i säcken eller innersäcken. Den yttre säcken kommer hålla samma temp som de yttersta 5cm av innersäcken och nattluften. Om addering av vare sig dun eller loft inte bidrar med någon broms av värmeflöde så kan det som adderas heller inte sägas vara någon isolering.

Jag kanske missförstår dig, men....

Att addera en till sovsäck ovanpå gör såklart skillnad för både innersäcken och personen däri.
Värmeförlusten bromsas ytterligare. Daggpunkten (eller motsvarande värde) som du nämner kommer flyttas utåt.
 
Jag kanske missförstår dig, men....

Att addera en till sovsäck ovanpå gör såklart skillnad för både innersäcken och personen däri.
Värmeförlusten bromsas ytterligare. Daggpunkten (eller motsvarande värde) som du nämner kommer flyttas utåt.
Jag tror att det som är skrivet i #74 kan omformuleras till att om det är tillräckligt kallt ute finns ingen sovsäck som håller en tältare varm. Men visst är resonemanget knas nånstans. Det är dessutom en bra bit från trådämnet eftersom det handlar om vad som utgör isolering. Bra att du sa till.
 
Jag tror att det som är skrivet i #74 kan omformuleras till att om det är tillräckligt kallt ute finns ingen sovsäck som håller en tältare varm. Men visst är resonemanget knas nånstans. Det är dessutom en bra bit från trådämnet eftersom det handlar om vad som utgör isolering. Bra att du sa till.

Nej det är väl helt inom trådens ramar =)

Men jag håller ändå inte med.
Har du tillräckligt tjock/bra isolering/sovsäck, så klarar du alla temperaturer som du rimligtvis kan utsättas för (med undantag för eventuella köldskador på exponerat ansikte).
 
Nej det är väl helt inom trådens ramar =)

Men jag håller ändå inte med.
Har du tillräckligt tjock/bra isolering/sovsäck, så klarar du alla temperaturer som du rimligtvis kan utsättas för (med undantag för eventuella köldskador på exponerat ansikte).
Är man väldigt nedkyld och undernärd när man lägger sig i säcken så kan det bli svårt att värma upp även den bästa av sovsäckar till en behaglig temperatur.

Och hypotetiskt måste de väll finnas en gräns för när kroppen inte klarar att värma upp mer isolering. Låt säga en sovsäck med 2m tjockt dun, då krävs det massa kroppsenergi för att värma all denna luft. Är det orimligt kalt eller om du tältar på månen i ca -270c så är det väll inte säkert att mer isolering ger mer värme om kroppen är din enda värmekälla?
 
Är man väldigt nedkyld och undernärd när man lägger sig i säcken så kan det bli svårt att värma upp även den bästa av sovsäckar till en behaglig temperatur.

Och hypotetiskt måste de väll finnas en gräns för när kroppen inte klarar att värma upp mer isolering. Låt säga en sovsäck med 2m tjockt dun, då krävs det massa kroppsenergi för att värma all denna luft. Är det orimligt kalt eller om du tältar på månen i ca -270c så är det väll inte säkert att mer isolering ger mer värme om kroppen är din enda värmekälla?
Är du kall själv så blir ju inte sovsäcken varmare än vad du är.

Kroppen behöver inte värma isoleringen, det är tvärtom så att isoleringen motverkar värmeavgivningen genom att luften står relativt stilla inne i isoleringen. Lufttemperaturen i isoleringen kan mycket väl vara 25 grader plus närmast sovsäckens insida och minusgrader närmast sovsäcken utsida. Det innebär att din kroppsvärme inte värmer upp all stillastående luft i isoleringen till kroppstemperatur så någon extra energi går inte åt för att " värma" en tjock sovsäck.

Utan sovsäck avger du däremot värme till all luft omkring dig. Eftersom den luften värms så stiger den uppåt -när den inte hindras av någon isolering- och ersätts av kallare luft. Då krävs en hel del energi för att värma den omgivande luften dvs. du fryser!
 
Allt som på sitt sätt bidrar till broms av flödet är del av isoleringen. I exemplet bidrar inomhusluften liksom väggens gullfiber och ytskikt till att bromsa flödet från varm människa till kall uteluft.

Det som händer är ju att kroppen värmer luften, som sen rör bort mot väggarna och kyls av där. Fritt rörlig luft bidrar alltså till värmetransport.
 
Är du kall själv så blir ju inte sovsäcken varmare än vad du är.

Kroppen behöver inte värma isoleringen, det är tvärtom så att isoleringen motverkar värmeavgivningen genom att luften står relativt stilla inne i isoleringen. Lufttemperaturen i isoleringen kan mycket väl vara 25 grader plus närmast sovsäckens insida och minusgrader närmast sovsäcken utsida. Det innebär att din kroppsvärme inte värmer upp all stillastående luft i isoleringen till kroppstemperatur så någon extra energi går inte åt för att " värma" en tjock sovsäck.

Utan sovsäck avger du däremot värme till all luft omkring dig. Eftersom den luften värms så stiger den uppåt -när den inte hindras av någon isolering- och ersätts av kallare luft. Då krävs en hel del energi för att värma den omgivande luften dvs. du fryser!
Jag påstår/menade att om det skulle vara orealistiskt kalt (alltså minus 200-300 grader) att det kommer krävas mer energi/tid för att värma upp även insidan på en extremt tjock sovsäck än vad kroppen klara av att producera, oavsett hur tjock isoleringen är. För att bromsa sådan extrem yttertemperatur i en isolering krävs mycket energi. Och att det därför måste finnas en grafisk punkt då mer isolering inte längre ger mer värme.
 
Jag har alltid tänkt att en sovsäck är som en tumvante; varmare ihop. Fingrarna värmer varandra och armarna blir varmare mot kroppen typ. Jag sover oftast med underställ på när det är kallt. Blir det kallare lägger jag något över sovsäcken, typ jacka eller filt. Kryper ihop som en boll och låter kroppsdelarna värma varandra…har funkat bäst hittills.

Den teorin har jag också kommit fram till. Fötterna är det jag fryser om först när jag sover så jag brukar ta på mig raggsockar vilket gör det bättre när min sommarsäck inte räcker till. Jag kom på den brillianta idén att köpa syntetisolerade tofflor för att testa om jag kunde hålla värmen bättre om fötterna. Mer isolering bör hålla mer värme. Det blev raka motsatsen, jag frös rejält om fötterna. Vaknade på natten och slängde av mig tofflorna och kroppsvärmen i säcken värmde upp fötterna efter ett par timmar. Den enda logiska förklaringen jag kan komma på är att tofflorna isolerade mina fötter så väl att kroppsvärmen i säcken inte kunde hjälpa till att värma fötterna. Lite som @Karolina P nämnde, en tumvante där fingrarna hjälper till att värma varandra.

Min slutsats är att lätta kläder i sovsäcken hjälper till att hålla värmen men för mycket kläder/isolering hämmar kroppens förmåga att värma dom kroppsdelarna som inte generar lika mycket värme. Med det sagt bör det vara bättre att lägga på t.ex. en dunjacka uppe på sovsäcken än att ta på sig den och isolera värmen från resten av kroppen.
 
Det gäller att förstå hur kroppen reglerar värme. Om isoleringen är för dålig så kommer kroppen att minska blodcirkulationen till extremiteterna (händer och fötter) och de får svårare att hålla värmen.

Fryser man om fötter och händer beror det alltså i de flesta fall på att resten av kroppen är för dåligt isolerad. Alla känner väl till talesättet "Fryser du om fötterna, sätt på dig en mössa"?

Det kan såklart också vara så att man generellt har nedsatt blodcirkulation i extremiteterna, t.ex. råkar väl rökare ofta ut för det.

Isoleringen skapar ju ingen värme, det är kroppen som skapar värmen. Är fötterna kalla på grund av nedsatt cirkulation så riskerar mer isolering på fötterna att snarare fungera som en kylväska för fötterna.
 
Det gäller att förstå hur kroppen reglerar värme. Om isoleringen är för dålig så kommer kroppen att minska blodcirkulationen till extremiteterna (händer och fötter) och de får svårare att hålla värmen.

Fryser man om fötter och händer beror det alltså i de flesta fall på att resten av kroppen är för dåligt isolerad. Alla känner väl till talesättet "Fryser du om fötterna, sätt på dig en mössa"?

Det kan såklart också vara så att man generellt har nedsatt blodcirkulation i extremiteterna, t.ex. råkar väl rökare ofta ut för det.

Isoleringen skapar ju ingen värme, det är kroppen som skapar värmen. Är fötterna kalla på grund av nedsatt cirkulation så riskerar mer isolering på fötterna att snarare fungera som en kylväska för fötterna.

Givetvis är det så. Hela situationen var p.g.a. att jag låg på gränsen av vad den sovsäcken klarar och testade om jag kunde flytta på den gränsen något med hjälp av ytterligare ett plagg. Som jag skrev i mitt förra inlägg så blev situationen bättre när jag avlägsnade tofflorna vilket måste innebära att det inte handlade om att isoleringen i säcken var otillräcklig för just den natten. Utan mer ett resultat av att jag valde att isolera fötterna från resten av kroppen. Sen kan man diskutera om jag kunde slippa hela upplevelsen genom att ha en säck med mer isolering i istället. Men det va inte syftet med testet heller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.