Tunn dunjacka!? råd önskas

Efter sommarens Sarekvandring ökade behovet av en tunn dunjacka som både kan vara förstärkningsplagg och jacka.
Jag har letat runt på hemsidor men blir inte riktigt klok på vad som är bäst. Kraven är dun(ej syntetförsök), huva, helt blixtlås, inte de allra tunnaste.
Hemma finns det bara en Patagonia utan huva att prova. Kändes ok men min storlek fanns inte hemma. Provade en Peak som var fin men fanns inte med huva.

De som jag sett på nätet är Mountain Hardwear: M's Nitrous Hooded, Mountain Works: M's Thunderlight Hood Sweater, Patagonia: M's Down Sweater Full-Zip Hoody.

Är det någon som äger en av dessa och kan ge mig vägledning. Finns det andra alternativ? Inte Klättermusen för de och jag är inte gjorda för varandra. Känner mest för Patagonian.
mvh
Bredviken

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en Mountain Hardwear Nitrous och anser det vara en fantastisk jacka. Passformen för just mig är perfekt och det är den jacka jag (bortsett sommaren) använder överlägset mest av alla jackor jag har. Hade tidigare en Klättermusen LIV men gillade inte den passformen.

Smidig att packa ihop, väger lätt och värmer gott. Du kommer inte bli besviken. Kanske aningen dyr men det beror såklart på vad man jämför med och vad du är beredd att betala.

PHD verkar prisvärd men det står inget vettigt om huvan. Har du en jacka?
Verkar lite klumpigare än de som jag tittat på. Funkar den under skaljacka?
mvh
ht

Min FR PAKjacka i dun fick visa fjädrarna i vintras, visserligen inte mer än -19 på thermometern men blåsigt så det förslog, Fungerade bra under skallagret. 660g och fyller som en handboll inrullad i huvan, viker du den och rullar in den i ryggfliken fyller den ungefär som en 1/2 handboll men jag vet inte hur bra det är för stoppningen. Helnöjd är jag med den, speciellt frontblixtlåset som ger en regleringsgrad som tröjmodellerna saknar. Den är mer välstoppad än många av duntröjorna och det tror jag är en av dess styrkor.

Marmot Amadablam är min favorit. jackan funkar under skalet om du har någorlunda plats. funkar utmärkt på vår/höst också. 540g och 800-fill. Inte mycket tyngre eller dyrare än en houdini men värmer desto mer. Patagonias UL-shirt som nämndes ovan verkar också den trevlig (dock bra mycket kallare), men där är det högt kilopris!

Den här från Milo verkar ju rätt bra - frågan är bara var man kan köpa den.

http://en.milo.pl/produkty/view/1571/558/MANALI

1571_manali.png

Jag har mejlat Northstar och försöker ta reda på om man kan köpa via dom och vad den kostar. Polsk tillverkare som verkar göra bra grejer till bra priser (se min tråd om Milo i Butiker och leverantörer..

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=559676#post559676

Jag hade förut en Patagonia Nano Puff Pullover men ville ha helt blixtlås och köpte senare en MHW Nitrous Hooded som jag är supernöjd med. Riktigt lätt och varm samt passar mig bra. Kvaliteten verkar bra och jag räknar med att den kommer hålla länge. Patagonias motsvarigheter föll på att de hade för vid passform för mig, annars så ser jag de som ungefär likvärdiga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips