Tunn dunjacka!? råd önskas

Jag slog till på en Western Mountaineering Flash. Mycket trevlig, men tunt tyg så man får nog vara lite rädd om den. Men jag tänker i första hand använda den som en 'tröja', inte som ett ytterplagg.
 
svårt med storlekar

Nu har jag kollat på några men får bekymmer med storleken. Favoriten Patagoni down sweater finns inte längre i XXL. Deras varmare variant funkar i xl men är för tjock. Marmot, mountain hardware finns tydligen bara i xl. Jag har inte kunnat prova dem. Mountan Works finns i xxl emn inte i närheten.
Peak Performance har en ny frost med luva som stämmer med min spec. Jag har provat den i xxl utan luva och den fungerade bra.

Någon som provat den eller mountain works?
mvh
ht
 
Behöver du verkligen XXL, jag är 190cm/99Kg atletiskt byggd och för mig passar en large perfekt, den sitter tight men utan problem att röra sig, funkar då bättre under skal-jackan när den inte veckar sig.
 
storlek

188 cm 100 kg med viss muskelmassa gör att xl inte fungerade på patagonia. XL i peak var också för liten.
Mitt bekymmer är hur de är sydda runt axelpartiet och ärmlängden. Patagonian skar in i armhålorna och var därför obekväm. I övrigt passade den. En annan jag provade på naturkompaniet =mountain equipment Hooded Xero Jacket var väldigt liten i xl.
mvh
ht
 
Om någon fortfarande behöver en lätt och tunn dunis så har Stadium sänkt priserna rejält till 499 kr. Jag köpte den till fullpris för någon månad sedan. Finns för både dam och herr.

http://www.stadium.se/mode/damklader/jackor/111024/everest-w-lt-down-jkt-f10
http://www.stadium.se/mode/herrklader/jackor/111027/everest-m-lt-down-jkt-f10

90% dun, 10% fjäder. Plus för att den har något tätare tyg som inte släpper igen dunet lika lätt som min Western Mountaineering Hooded Flash Jacket.

Den är relativt stor i storlekarna, välj en mindre om du ska ha den som mellanlager under skaljacka. Det gäller åtminstone för dammodellen som jag har.
 
Den här från Milo verkar ju rätt bra - frågan är bara var man kan köpa den.

http://en.milo.pl/produkty/view/1571/558/MANALI

1571_manali.png


Jag har mejlat Northstar och försöker ta reda på om man kan köpa via dom och vad den kostar. Polsk tillverkare som verkar göra bra grejer till bra priser (se min tråd om Milo i Butiker och leverantörer..

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=559676#post559676

Skriv gärna om du får svar från Northstar eller får reda på var den finns.
 
Ca 1600 från northstar vilket jag tyckte var lite dyrt. Beställde dessutom en annan skaljacka från Milos sortiment via northstar. Betalade den typ 4e november men har inte fått den än. Så att beställa Milos sortiment som inte ingår i Nortstars katalog verkar lite vanskligt. Speciellt om man vill ha grejerna nån gång.

Jag beställde en från Rab microligth dunjacka istället..

http://www.freetime1.co.uk/Models.aspx?ModelID=3057


Har bara en recension men den verkar rätt ok iallafall

Have only had this jacket a couple of weeks, so until now have been restricted to using it whilst watching games of rugby in the cold and rain (I used a Rab Drillium over the top to keep dry!). Considering how small a size it packs down to, it provides great warmth, and for me will therefore be a layering item (as packs smaller than a lot of jumpers). Was very toasty with this Microlight on over a base layer, and Drillium waterproof over the top. As I intended to layer it, I didn't buy the alpine jacket version which has the hood. Should also say that unlike more traditional size/weight/fill down jackets which obviously are suited to even colder temperatures, this one is not so bulky to stop you from putting a waterproof over the top. Simple, does what you want it to - keep you warm. Its packed size means its more valuable to you if travelling light, and also allows you to wear a waterproof over the top. Appears and feels to be well made.

Om du är modig kan du ju alltid beställa den från ryssland 1870 rubel = drygt 400 kr, jag är inte modig och jag förstår inte alls runorna.

http://northwall.com.ua/index.php?productID=3805
 
Tack för svaret!

Kollade in länken lite närmare då den verkade för bra för att vara sann. Det var den tyvärr också.
Sidan är som jag förstårr ukrainsk och då bör väl valutan vara ukrainska grivnas och då kostar jackan 1600, ganska samma som hos northstar.

Hoppas du blir nöjd med microlighten. Själv är jag lite orolig att den är för kort.

/cake
 
Tack för svaret!

Kollade in länken lite närmare då den verkade för bra för att vara sann. Det var den tyvärr också.
Sidan är som jag förstårr ukrainsk och då bör väl valutan vara ukrainska grivnas och då kostar jackan 1600, ganska samma som hos northstar.

Hoppas du blir nöjd med microlighten. Själv är jag lite orolig att den är för kort.

/cake

Har nu fått microlighten och den är som du säger inte särskilt lång. Den duger gott för mina behov även om de gärna hade fått vara 5 cm längre, men vill man att den ska gå ner över rumpan så ska man nog köpa något annat.

Dock känns den väldigt smidig och tunn men trots det varm. Tror det blir kanon under skaljackan när det är kallt ute.
 
Har nu fått microlighten och den är som du säger inte särskilt lång. Den duger gott för mina behov även om de gärna hade fått vara 5 cm längre, men vill man att den ska gå ner över rumpan så ska man nog köpa något annat.

Dock känns den väldigt smidig och tunn men trots det varm. Tror det blir kanon under skaljackan när det är kallt ute.

Hoppas du blir nöjd med den :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
Moga Seglarstövlar tunn sula? Kläder 7
Listigaräven Ullunderställströja, modell slitstark men tunn. Kläder 14
SLMT Tunn jacka Kläder 9
Alvide coolmax vs tunn ullstrumpa Kläder 7
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
Janne harr Tunn Jacka Kläder 17
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
srpp tunn och enkel softshellsbyxa? Kläder 16
bigfish Tunn GoreTexjacka? Kläder 15
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.