• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Trött på att vara singel i fjällen!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men nu får ni väl ta och ge er! Följande är en provkarta på omdömen som har fällts i denna tråd:

• Svenska tjejer är i många fall kalla och immuna mot trevligheter. Speciellt de från Norrland eller Stockholm
  • Vandrar man själv så får man tyvärr finna sig i att bli betraktad som potentiell våldtäktsman eller yxmördare.
  • Tyska eller holländska tjejer är betydligt mer lättpratade
  • Vill man ha en partner från ett land med samma utvecklingsnivå som Ukraina är väl Norge bra
  • Visst finns det vettigt folk där också men tänkandet är i en klar merpart eftersatt. Har aldrig haft en vettig konversation med en kvinna från Norge.
  • Menade mest att vegetarianer brukar ha en lite högre medvetandenivå generellt

Grova generaliseringar av den här typen är ju rent beklämmande. Och som jag och Osynlig har kommenterat - lägg ned det där etnifierande skitsnacket. Ingen av er har träffat tillräckligt många norrmän, holländare eller tyskar för att ha något evidens för den typen av påståenden - och ni missar helt det faktum att ni själva är agenter i de sociala möten som ni påstår er beskriva. Med 100% säkerhet agerar ni (på ett omedvetet plan) därmed annorlunda inför en holländare eller en tyska eller en norska eller en svenska och tar det till intäkt för att det är deras beteenden som skiljer sig. Detta är sociologisk elementa.

Omfattande forskning visar att nationella karaktärsdrag är en mental konstruktion som bygger på stereotypiskt tänkande utifrån få eller inga erfarenheter och vars primära syfte är att stärka den nationella identiteten. Se t.ex. Science 2005: "National Character Does Not Reflect Mean Personality Trait Levels in 49 Cultures".

/Mats

Tack Mats.

7S. Det är ingen åsikt. Att det kan vara så svårt att förstå och acceptera...

Om folk slutar spy ur sig dynga så kanske denna tråden faktiskt kan bli något att ha.

Men nu får ni väl ta och ge er! Följande är en provkarta på omdömen som har fällts i denna tråd:

• Svenska tjejer är i många fall kalla och immuna mot trevligheter. Speciellt de från Norrland eller Stockholm
  • Vandrar man själv så får man tyvärr finna sig i att bli betraktad som potentiell våldtäktsman eller yxmördare.
  • Tyska eller holländska tjejer är betydligt mer lättpratade
  • Vill man ha en partner från ett land med samma utvecklingsnivå som Ukraina är väl Norge bra
  • Visst finns det vettigt folk där också men tänkandet är i en klar merpart eftersatt. Har aldrig haft en vettig konversation med en kvinna från Norge.
  • Menade mest att vegetarianer brukar ha en lite högre medvetandenivå generellt

Låt mig komma med ytterligare en "grov generalisering" av typen "etnifierande skitsnack": svenska män är längre än spanska män. Det är inget fel på generaliseringar, tvärtom måste man generalisera, vi gör det varje dag. Problemet är att folk blir så väldigt känsliga så fort man gör det. Mina generaliseringar var baserade på personliga erfarenheter, vilket jag också skrev. Synd att tråden tog en tråkig riktning.

:)

Utsidans tjejer verkar inte se det här som ett problem då de lyser med sin frånvaro i tråden ;)
några tips om någon vill hitta en friluft tjej är att gå med i friluftsfrämjandet lr scouterna.
Vill du utbilda dig , gå då på en folkhögskola/högskola där de har någon typ att "ute" kurs.
I ungdomen gick jag på Hållans folkhögskolas i jämtland och där fanns de i massor tex.
Kolla in http://www.friskinaturen.org/default.asp?path=26124,26130,26608,26631&pageid=39475

God jakt lycka ;)

Som en av utsidans tjejer så har jag följt tråden av ren nyfikenhet över hur många av er herrar resonerar... Och ibland är kacklet värre än i en hönsgård om jag får säga så....

Men idén om att ha ett forum för dejting hade varit ganska fränt :p

Och vart är vi tjejer då? Ja jag är en som vill ut mer men som inte kommer iväg då jag är grön och inte vill ge mig ut ensam på större äventyr.

:)

7S. Det är ingen åsikt. Att det kan vara så svårt att förstå och acceptera...
säg det till en same, kurd eller nord amerikan. Nationer och kulturer existerar varesig du eller Mats vill inse det. Även skillnader mellan dem.
Vikten att beakta den nationella identiteten finns även i Lissabonfördraget, men nyheten att människor i olika länder identifierar sig med sina gelika och uppträder likt dem hade ni kanske inte hunnit få ut vid den tidpunkten.

Om folk slutar spy ur sig dynga så kanske denna tråden faktiskt kan bli något att ha.
Varför skrev du inlägget?

Som en av utsidans tjejer så har jag följt tråden av ren nyfikenhet över hur många av er herrar resonerar... Och ibland är kacklet värre än i en hönsgård om jag får säga så....

Men idén om att ha ett forum för dejting hade varit ganska fränt :p

Och vart är vi tjejer då? Ja jag är en som vill ut mer men som inte kommer iväg då jag är grön och inte vill ge mig ut ensam på större äventyr.

Skulle inte pressen bli lite stor om äventyret även inkluderar en dejt?

Låt mig komma med ytterligare en "grov generalisering" av typen "etnifierande skitsnack": svenska män är längre än spanska män.

Längd är en objektivt mätbar storhet och det är mkt enkelt att leda i bevis huruvida svensken har en längre genomsnittslängd än spanjoren eller tvärtom. Du menar att du inte inser skillnaden?

/Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips