Tröja för vandring

Jag letar efter en långärmad tröja att ha sommartid under fjällvandringar. Den ska användas de dagar det är för kallt för t-shirt men för varmt för nån jacka.
Det ska helst vara en hyfsat lätt med andasfunktion av nått slagit :)

Och det ska inte vara en skjorta. Har letat men hittar ingen bra :/ nån som kan tipsa om nått bra?
Vad använder du?

Senast ändrad:
Kanske en Aclima wool Hoodie? Lite varm för sommarbruk kanske, men trevlig.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej
Jag använder mina träningströjor till förstärkningsplagg när jag fjällvandrar, andas mycket bra och och i kombination med en vindjacka över den så klarar man sig långt. Träningskläder som man har för löpning och skidåkning funkar även i fjällen.
Tomas

För det användningsfall du beskriver kanske du också ska fundera på en vindskjorta. Den tar lätt regn, men andas enormt mycket bättre än en jacka. Det är mitt mest använda plagg.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Precis en coolmaxtröja eller "underarmor"tröjor funkar toppen. Bäst är dock långärmad skjorta. Då får du solskydd i nacken och kunna ventilera fram i knäppningen samt dra upp ärmarna.

Smartwool Lightweight Zip T

Är lite fanboy av merinoull och vill rekommendera Smartwool Lightweight Zip T som jag är sjukt nöjd med.

Väldigt lätt & mjuk, ärmarna har små "flärpar" som täcker lite ner på handen samt att dragkedjan går halvvägs ner på bröstet så man kan ventilera ordentligt.

Jag använder i princip aldrig t-shirt när jag vandrar, men jag kanske aldrig har haft nån tur m vädret heller. Tycker att underställströjan fyller precis den funktion du letar efter. Vid lite kallare väder blir det en vindjacka över eller ev två underställströjor (om jag har två m mig).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips