Tröja för vandring

Jag letar efter en långärmad tröja att ha sommartid under fjällvandringar. Den ska användas de dagar det är för kallt för t-shirt men för varmt för nån jacka.
Det ska helst vara en hyfsat lätt med andasfunktion av nått slagit :)

Och det ska inte vara en skjorta. Har letat men hittar ingen bra :/ nån som kan tipsa om nått bra?
Vad använder du?

Senast ändrad:
Kanske en Aclima wool Hoodie? Lite varm för sommarbruk kanske, men trevlig.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Hej
Jag använder mina träningströjor till förstärkningsplagg när jag fjällvandrar, andas mycket bra och och i kombination med en vindjacka över den så klarar man sig långt. Träningskläder som man har för löpning och skidåkning funkar även i fjällen.
Tomas

För det användningsfall du beskriver kanske du också ska fundera på en vindskjorta. Den tar lätt regn, men andas enormt mycket bättre än en jacka. Det är mitt mest använda plagg.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Precis en coolmaxtröja eller "underarmor"tröjor funkar toppen. Bäst är dock långärmad skjorta. Då får du solskydd i nacken och kunna ventilera fram i knäppningen samt dra upp ärmarna.

Smartwool Lightweight Zip T

Är lite fanboy av merinoull och vill rekommendera Smartwool Lightweight Zip T som jag är sjukt nöjd med.

Väldigt lätt & mjuk, ärmarna har små "flärpar" som täcker lite ner på handen samt att dragkedjan går halvvägs ner på bröstet så man kan ventilera ordentligt.

Jag använder i princip aldrig t-shirt när jag vandrar, men jag kanske aldrig har haft nån tur m vädret heller. Tycker att underställströjan fyller precis den funktion du letar efter. Vid lite kallare väder blir det en vindjacka över eller ev två underställströjor (om jag har två m mig).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips