Trissjolle typ 2 hur stor/tung motor klarar den ?

Jag undar om någon vet hur motor stor en sådan segelbåt klarar eller vad som skulle passa ?
Lång eller kort rigg mm
Min triss har reg-nummer 2367 och jag tror det är typ 2.
Tacksam för tips.

Senast ändrad:
Från http://www.trissjolle.org/

Kan ros, seglas och köras för motor.
Rekommenderad motor max 5 hk, kort rigg.

TYP 2
Typ 2 är en vidareutveckling på typ 1 helt i glasfiber (förutom tofter och rigg). Båten har även ett dubbelskrov med flytmassa i durk och skrovsidor (är oftast vattensjuka och kan väga uppåt 250 kg). Förvaringsfack och öppningar i dubbelskrovet finns i aktertoften och "förpiken".
Ytterskrovet är ibland något "rundare" och smalare under vattenytan än de övriga versionerna, och typ 2 förekommer ibland även med glasfibermaster fyllda med cellplast (frigolit).
Cirka 1850 båtar tillverkades mellan 1964 till 1969 med segelnummer (cirka) 650 till 2499.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips