Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag undar om någon vet hur motor stor en sådan segelbåt klarar eller vad som skulle passa ?
Lång eller kort rigg mm
Min triss har reg-nummer 2367 och jag tror det är typ 2.
Tacksam för tips.
Kan ros, seglas och köras för motor.
Rekommenderad motor max 5 hk, kort rigg.
TYP 2
Typ 2 är en vidareutveckling på typ 1 helt i glasfiber (förutom tofter och rigg). Båten har även ett dubbelskrov med flytmassa i durk och skrovsidor (är oftast vattensjuka och kan väga uppåt 250 kg). Förvaringsfack och öppningar i dubbelskrovet finns i aktertoften och "förpiken".
Ytterskrovet är ibland något "rundare" och smalare under vattenytan än de övriga versionerna, och typ 2 förekommer ibland även med glasfibermaster fyllda med cellplast (frigolit).
Cirka 1850 båtar tillverkades mellan 1964 till 1969 med segelnummer (cirka) 650 till 2499.
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
2 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer