Trippmätningens noggrannhet

Pass på "Lås på väg" i Garmin

I min nya :) Garmin GPSMAP 76S har inställningen "Lås på väg/Lock On Road" betydelse för färdspåret. Med denna funktion på "sugs" färdspåret till närliggande väg. Bra om du verkligen är på vägen, mindre bra om du cyklar eller går bredvid.

Jag har även jämfört färdspåren från min GPSMAP 76S med min iPaq/Navman 3400/OziEploxer. OziExplorer verkar ha en bättre logik för när programmet sparar färdspår och sparar (med fabriksinställningar) ett färdspår med bättre noggrannhet än Garmin i Autoläge. Båda GPSerna åkte i samma bil med re-radiating antenna så mottagningsförhållandena var direkt jämförbara.
 
Likadant för Vista

Även en Vista sparar spåret längs vägen, om "Lås på väg" är aktiverat. Överhuvudtaget agerar den som om man verkligen är på vägen, i alla avseenden. Det gäller alltså även avståndet till waypoints osv. Jag upptäckte detta när jag körde hem till mina föräldrar en gång. Jag hade satt en waypoint vid ytterdörren, men vare sig jag stod på vägen eller vid dörren var det fortfarande 17 meter kvar, tyckte Vistan. Den hade ju låst på vägen under bilfärden dit. Visserligen låser den upp automatiskt om man lämnar vägen såpass att det är uppenbart, men bara 17 meter räckte inte.

Anders
 
Re: Likadant för Vista

apersson850; sa:
Även en Vista sparar spåret längs vägen, om "Lås på väg" är aktiverat. Överhuvudtaget agerar den som om man verkligen är på vägen, i alla avseenden. Det gäller alltså även avståndet till waypoints osv. Jag upptäckte detta när jag körde hem till mina föräldrar en gång. Jag hade satt en waypoint vid ytterdörren, men vare sig jag stod på vägen eller vid dörren var det fortfarande 17 meter kvar, tyckte Vistan. Den hade ju låst på vägen under bilfärden dit. Visserligen låser den upp automatiskt om man lämnar vägen såpass att det är uppenbart, men bara 17 meter räckte inte.

Anders


Anders,
Ser att du behöver en 12 Xl. Följer vägen, trots att den inte är lobotomerad.
Kartan få man dock förbereda hemma i datorn. För att sedan ha i handen.
Men, som Du nog vet, så är det vägen som gör ..

Och. noterade att Du: "För det första. Om vägen lutar 45º kör jag inte bil där!"

Intrssant? Trodde dock att diskussionen handlade om något annat.

Lennart
 
Börjas det nu igen?

Jaha, jag vet inte riktigt om du anser att det är jag eller min GPS som är lobotomerad, men oavsett vilket får en sådan kommentar mig att undra hur det står till med dig själv, egentligen?

Angående det här med att följa vägen: Det är alltså så, att det finns en toleransnivå på både positioneringen, som mottagaren gör, och på kartan, som finns i mottagaren (i förekommande fall, alltså).
Detta innebär därmed att även om GPS:n har råkat beräkna positionen helt rätt (när man står på en väg), så noga man kan se på dess display, är det inte säkert att vägen är angiven till att vara just där.
Eller omvänt, så kan vägen ligga precis rätt, men positioneringen bli lite fel. Då stämmer det inte heller överens.

Vanligast är naturligtvis att varken vägen eller positionen är helt rätt. För att det då inte ska se konstigt ut när man är ute och kör med sin GPS, så kan den "luras" och visa din position, som om du var på vägen.

Detta är givetvis av noll och intet intresse om man använder en GPS som inte har en detaljerad kartbild inladdad. Saknar man karta i mottagaren, utan bara håller en vanlig papperskarta i handen, kan man ju själv inbilla sig att man är på vägen. Det är bara till att titta ner och se hur det ser ut vid fötterna.

Slutligen är det även så, att vägar på vektoriserade kartor har ingen utsträckning i sidled, utan bara på längden. Alltså måste vägen anges som en oändligt tunn linje någonstans. Beroende på skalan har den naturligtvis en viss bredd på kartbilden i displayen, men om man zoomar kraftigt är linjen mycket smalare än vägens skalenliga bredd. Detta medför då att man mycket väl kan ha beräknat en position som är på vägen, och vägen kan vara ritad där den verkligen är, men positionen visas lik förbaskat inte på strecket, eftersom man står lite vid sidan om just den plats där strecket är draget på kartan. Även detta fenomen korrigeras, eller kanske rättare kompenseras, av "Lås på väg".

Att man knappast kör bil, eller något annat fordon heller för den delen, där marken lutar 45º, bör väl vara höggradigt intressant i detta sammanhang. Det råder, har jag förstått av diverse inlägg i olika forum, en allmänt spridd tro på att markens lutning kraftigt bidrager till en felvisning av den mätta sträckan, när densamma projiceras i ett plan.
Om man sitter och tänker sig lutningar som 45º är det naturligtvis lätt att få något sådant för sig. Sträckan ökar ju i ett sådant fall med en faktor 1,41, jämfört med vad det skulle varit på plan mark. Poängen är dock, att lutningar av den kalibern är mycket sällsynta i naturen. Speciellt där det finns vägar, något man väl kan anta att större delen av befolkningen väljer att cykla, åka inlines eller köra bil på. Ja, ja, jag vet att det finns MTB och sånt, men även där tvivlar jag på att man ofta kör någon längre sträcka i lutningar på 45º, varken uppåt eller neråt. Annars finns det snart inga utövare kvar i livet.

Något av det brantaste jag har kört på, på en väg, var en lutning på 30%, enligt varningsskylten. I England, av alla ställen. Det motsvarar då 16,7º, vilket i sin tur ger en förlängning av vägsträckan med futtiga 4,4%, trots att det upplevdes som att köra ner för en vägg. När jag stod ovanför backen kunde jag inte se marken framför mig, eftersom den skymdes av motorhuven. Då var det ändå ingen Lincoln Continental Coupé Mark IV, eller något annat med en motorhuv som ett hangarfartygsdäck, utan en högst ordinär VW Golf.

Kontentan av detta blir, att i alla sluttningar som inte upplevs som extrema, kan man alltså i praktiken bortse från det fel som uppstår på grund av markens lutning.
Tämligen intressant när vi diskuterar trippmätningens noggrannhet, eller hur, Lennart?

Anders
 
På Hundfjället finns en svart pist som kallas Väggen och är en av de brantaste i Sverige. Den lutar 45 grader. En svart pist kan luta så "lite" som 23 grader.

Upplösningen på CD-versionen av terrängkartan är 5 m/pixel. Med ekvidistansen 5 m betyder det att vid 45 graders lutning flyter höjdkurvorna ihop. På papperskartan (1:50000) blir det 0,1 mm mellan höjdkurvorna, d.v.s. de flyter ihop där också.

Hälsningar
Harald
 
Trippmätning

Hej Anders.

>>Kontentan av detta blir, att i alla sluttningar som inte upplevs som extrema, kan man alltså i praktiken bortse från det fel som uppstår på grund av markens lutning.<<

Ligger nog en del i de resonemanget, ja.
Men inte ha de väl någon betydelse i vilket plan, eller riktning, som likvärdig avvikelsen ske?
I så fall, skulle ju nästa konstaterande rimligen bli: Att om en väg inte är extremt krokig, så är den i praktiken inte längre än en rak!?

Fast "fågelvägen" brukar nog ändå bli kortare.
Eller?

Lennart
 
Javisst, fast...

Jo, det är ju klart. En lika liten, eller stor, avvikelse i sidled är lika mycket värd som om den var i höjdled. Jag uttrycker mig kanske alldeles för kryptiskt, men det jag försöker få fram är att en avvikelse som upplevs som dramatisk (brant) när den är i höjdled, upplevs som försumbar (marginellt vinglande) när den sker i sidled.
Att cykla i en 10%-ig uppförsbacke leder till stånk och stön. Att avvika 10 meter i sidled på en hundra meter lång sträcka känns som oväsentligt.

Anders
 
Jo,

Och allt är inte alltid så som det synes vara.
Apropå tidigare .. Om vi tänker oss ett snöre draget runt hela Moder Jord, o så höjer vi upp det en meter runt hela klotet.

Bli de då ett väldans mycket längre snöre, för o räcka till?
Vet Anders, hur mycket längre?

Lennart
 
Re: Jo,

PoC; sa:
Och allt är inte alltid så som det synes vara.
Apropå tidigare .. Om vi tänker oss ett snöre draget runt hela Moder Jord, o så höjer vi upp det en meter runt hela klotet.

Bli de då ett väldans mycket längre snöre, för o räcka till?
Vet Anders, hur mycket längre?

Lennart

~0.000001575% längre :)?
 
Re: Jo,

PoC; sa:
Och allt är inte alltid så som det synes vara.
Apropå tidigare .. Om vi tänker oss ett snöre draget runt hela Moder Jord, o så höjer vi upp det en meter runt hela klotet.

Bli de då ett väldans mycket längre snöre, för o räcka till?
Vet Anders, hur mycket längre?

Lennart

Tänk att det bara blir 6,28 m (2*pi) längre!

Sug på den här då (eller ta fram räknestickan): Mellan Jönköping och Askersund är det ca 15 mil. Anta att man kan spänna ett rep däremellan så att det blir helt plant. Eftersom vattenytan däremellan inte är plan (jordens krökning) är frågan följande: Hur många meter under Vätterns yta befinner sig repet vid en punkt mitt emellan de två städerna? Gissa gärna innan ni räknar!

/Stefan
 
Ojdå!

Stefan,
Ojdå. De blev mycke de! Varför ha ingen, varken i Jönköping eller Askersund, byggt ett vattenkraftverk som ta vara på denna nivåskillnad??

Ren lathet, kan man tro!
:)
 
Hmm..

:)
>>~0.000001575% längre ? <<
Hmm. Du va klurig Du. Fast jag tror att du få lägga till ytterligare en nolla, på rätt ställe.

Fast. Därvidlag ä man inte helt säker på att man ha fast ..
under fötterna.

Lennart
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.