Trippmätningens noggrannhet

I samband med kommentarerna kring Bengts test dök frågan om trippmätningens noggrannhet upp. Jag rekommenderade då bland annat att prova längs en av Vägverkets mätsträckor.
Nu har jag själv gjort det (igen). Jag stannade med bilen vid skylten, nollställde, körde till nästa skylt och stannade igen.
Trippmätaren på Vistan visade 993 meter. Enligt vägverket är det 1000 meter. Skillnad 0,7% alltså.
EPE vid mättillfället angavs till 6-9 meter, så skillnaden är mindre än den variation som noggrannheten varnar för (alldeles bortsett från sannolikheter och sånt, nu, då).

Anders
 
Anders: Trippmätningens noggrannhet

Anders,
Ha inte GPS,en en begränsning där? Vad händer om halva sträckan lutar 45 grader, o resterande stiger med det samma?
Bli det då inte en hastighetsbedömning mellan backrönen?
Kan man undra.

PS: Hypotetiskt, men ändå.

Mvh
Lennart
 
Ja, ja. Så det kan bli. Byt ut hastighetsbedömning, mot avstånds-dito. Även om nu de hela hänger ihop.

Lennart
 
Re: Anders: Trippmätningens noggrannhet

PoC; sa:
Anders,
Ha inte GPS,en en begränsning där? Vad händer om halva sträckan lutar 45 grader, o resterande stiger med det samma?
Bli det då inte en hastighetsbedömning mellan backrönen?
Kan man undra.

PS: Hypotetiskt, men ändå.

Mvh
Lennart
Synnerligen hypotetiskt.
Men rätt så elementär matematik (Åk 1 från gymnasiet) så kan man härleda att en kloss glider på ett lutande plan då friktionskoefficienten är < Tangens för lutningsvinkeln. Eftersom Tan(45 grader)=1,00 krävs en friktionskoefficienten >1 för att köra uppför en backe som lutar 45 grader. På asfalt går detta nog bara att åstadkomma med kletiga slicks.

Per Brune
 
hstighet i vilket plan?

Det är ingalunda givet att den hastighet som gpsen anger är vektoriserad till ett visst plan. Frågeställningen har väckts många gånger av utförsåkare och debatterats utförligt i sci.geo.satellite-nav. Sök med groups.google.com via advanced.

Hejonas
 
Hastigheten inte projecerad

Jag frågade för länge sedan Garmins support om noggranheten på hastighetsmätningen på min GPSII+. I svaret fick jag reda på att hastigheten mäts genom fasförskjutning på radiosignalens bärvåg pga dopplereffekt, inte som jag trodde genom att mäta tid och avstånd mellan två punkter och bilda en medelhastighet.

Så vitt jag förstår så innebär det att hastigheten som visas är oberoende av riktning och alltså inte projecerad på ett tänkt markplan.

För tripmätningen kan det vara så att det är projecerat på ett plan. Har inte kollat det, men det borde ju vara lätt ordnat nästa gång man betiger ett brant berg!

/RedTop
 
Re: Hastigheten inte projecerad

redtop; sa:
Jag frågade för länge sedan Garmins support om noggranheten på hastighetsmätningen på min GPSII+. I svaret fick jag reda på att hastigheten mäts genom fasförskjutning på radiosignalens bärvåg pga dopplereffekt, inte som jag trodde genom att mäta tid och avstånd mellan två punkter och bilda en medelhastighet.

Så vitt jag förstår så innebär det att hastigheten som visas är oberoende av riktning och alltså inte projecerad på ett tänkt markplan.

För tripmätningen kan det vara så att det är projecerat på ett plan. Har inte kollat det, men det borde ju vara lätt ordnat nästa gång man betiger ett brant berg!

/RedTop
Detta är vi nog många som inte hade en aning om. Så har man lärt sig något nytt igen.

/Per Brune
 
Krokighet

Appropå trippmätningen, så har jag den erfarenheten att desto krogigare du färdas desto sämre stämmer trippmätaren. GPS:en genar i kurvorna, kan man åtgärda detta på något sätt? Det går på min GPS (GPS 12) att ställa in hur ofta den ska spara punkter i tracks minnet, har denna inställning någon effekt på hur trippmätaren mäter?

/Anders
 
Re: Hastigheten inte projecerad

redtop; sa:
Jag frågade för länge sedan Garmins support om noggranheten på hastighetsmätningen på min GPSII+. I svaret fick jag reda på att hastigheten mäts genom fasförskjutning på radiosignalens bärvåg pga dopplereffekt, inte som jag trodde genom att mäta tid och avstånd mellan två punkter och bilda en medelhastighet.

Så vitt jag förstår så innebär det att hastigheten som visas är oberoende av riktning och alltså inte projecerad på ett tänkt markplan.

För tripmätningen kan det vara så att det är projecerat på ett plan. Har inte kollat det, men det borde ju vara lätt ordnat nästa gång man betiger ett brant berg!

/RedTop

Jag har gjort en del mätningar på rullskridsko men framför allt med cykel med en Garmin Legend. Cykeldatorn har konsekvent visat längre distans än GPSen. Med batterisparfunktionen inkopplad så att GPSen lagrat postition var 3:e sekund har skillnaden mellan cykeldator och GPS på tripmätningen legat på ca 1,5%. Med lagring av position vaje sekund minskar skillnaden till ca 0,5% med en hel del spridning. Värdena med GPS varierar från dag till dag vilket inte cykeldatorn gör nämnvärt. Rullskridskomätningen med GPS ger samma värde i stort sett som den med GPS på cykeln.

Min preliminära tolkning så här långt är att ofullkomligheterna i GPS-distansen snarare beror på att GPS-en drar raka streck och inte kurvor mellan positionerna än på att inte variationer i höjd finns med i distanserna. Jag har nämligen fått samma variationer mellan cykeldatorn och GPSen vid flack terräng resp vid mer backig terräng.

Men någon annan här i en tidigare tråd hade noterat att ingen distans mäts upp vid hissåkning vilket i och för sig skulle kunna bero på obefintlig satellitkontakt.

Om tripdistansen är en funktion av hastigheten via doppler så borde inte det vara någon större skillnad mellan batterisparfunktion och med mätning varje sekund?

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2003-09-17 kl 11:51]
 
Re: hstighet i vilket plan?

jonasolof; sa:
Det är ingalunda givet att den hastighet som gpsen anger är vektoriserad till ett visst plan. Frågeställningen har väckts många gånger av utförsåkare och debatterats utförligt i sci.geo.satellite-nav. Sök med groups.google.com via advanced.

Hejonas

Tja, detta är ju ganska lätt att prova.
Ställ dig på övervåningen i ett hur och hissa ner gps:en. Om den visar en distans så är denna ju inte mätt i markplan (för i förhållande till markpan så har den ju stått still...)

Hade jag haft en GPS så hade jag provat.

mvh
/herr nyfiken...
 
Re: Re: Hastigheten inte projecerad

thureb; sa:
redtop; sa:
Jag frågade för länge sedan Garmins support om noggranheten på hastighetsmätningen på min GPSII+. I svaret fick jag reda på att hastigheten mäts genom fasförskjutning på radiosignalens bärvåg pga dopplereffekt, inte som jag trodde genom att mäta tid och avstånd mellan två punkter och bilda en medelhastighet.

Så vitt jag förstår så innebär det att hastigheten som visas är oberoende av riktning och alltså inte projecerad på ett tänkt markplan.

För tripmätningen kan det vara så att det är projecerat på ett plan. Har inte kollat det, men det borde ju vara lätt ordnat nästa gång man betiger ett brant berg!

/RedTop

Jag har gjort en del mätningar på rullskridsko men framför allt med cykel med en Garmin Legend. Cykeldatorn har konsekvent visat längre distans än GPSen. Med batterisparfunktionen inkopplad så att GPSen lagrat postition var 3:e sekund har skillnaden mellan cykeldator och GPS på tripmätningen legat på ca 1,5%. Med lagring av position vaje sekund minskar skillnaden till ca 0,5% med en hel del spridning. Värdena med GPS varierar från dag till dag vilket inte cykeldatorn gör nämnvärt. Rullskridskomätningen med GPS ger samma värde i stort sett som den med GPS på cykeln.

Min preliminära tolkning så här långt är att ofullkomligheterna i GPS-distansen snarare beror på att GPS-en drar raka streck och inte kurvor mellan positionerna än på att inte variationer i höjd finns med i distanserna. Jag har nämligen fått samma variationer mellan cykeldatorn och GPSen vid flack terräng resp vid mer backig terräng.

Men någon annan här i en tidigare tråd hade noterat att ingen distans mäts upp vid hissåkning vilket i och för sig skulle kunna bero på obefintlig satellitkontakt.

Om tripdistansen är en funktion av hastigheten via doppler så borde inte det vara någon större skillnad mellan batterisparfunktion och med mätning varje sekund?

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2003-09-17 kl 11:51]

I min Garmin 12CX finns det inget sätt att ställa in hur ofta GPSen ska uppdateras.

Jag tror inte tripmätaren har något med hur man väljer att spara sina trackpunkter. Anledningen till att jag tror detta,är att tripmätaren fungerar även om man ställt in ”RECORD OFF” och även om trackminnet är fullt. I min Garmin 12CX finns det inget sätt att ställa in hur ofta GPSen ska uppdateras.

Däremot så tror jag att batterisparfunktionen kan påverka noggrannheten, då batterisparfunktionen förmodligen är konstruerad så att processorn sliter mindre ont, exekverar vissa program mindre ofta.

Det är många tror från min sida. Det är bättre att veta, så någon som är bättre än undertecknad på engelska, kan kanske skriva till Garmin och fråga. Kanske finns svaret på något engelskspråkigt GPS forum, där läser jag dock sällan.

/Per Brune
 
Många frågeställningar

Det blev mycket frågor och synpunkter på mitt inlägg.

För det första: Om vägen lutar 45º kör jag inte bil där!

För det andra: Så länge det lutar "normalt" har lutningen ingen praktisk betydelse på sträckan. En ganska kraftig backe längs landsvägarna har en lutning på 10%. Det motsvarar 5,7º. cos(5,7º)=0,995. Alltså skiljer det bara en halv procent vid en såpass kraftig lutning.

Nu kan man naturligtvis klättra i berg och så, då kan det bli en ansenlig skillnad. Men sällan på landsvägen.

För det tredje: Såvitt jag har kunnat konstatera mäts åtminstone sträckan projicerat på horisontalplanet. Däremot har jag också hört talas om att hastigheten mäts med hjälp av dopplereffekten på signalerna, eller möjligen en kombination av avverkad sträcka per tidsenhet och dopplereffekten.

Att sträckan mäts horisontellt är lätt att testa, exempelvis med en skylift. Man behöver bara gå en mycket kort sträcka på marken för att den ska registreras. Det handlar om centimeter. Men när vi hissade upp GPS och maskinist med hjälp av min kusins kranbil, kunde man konstatera att GPS:n bara flyttat sig några meter från ursprungspositionen, trots att kranen har en maxhöjd på 28 meter. Bara horisontell mätning, alltså.

Däremot vet jag inte exakt hur hastigheten blir vertikalt. Kranens rörelse går för sakta för att man ska kunna se det ordentligt. Dessutom blir ju dopplereffekten inte densamma, om mottagaren tror att rörelsen sker horisontellt, när den i själva verket är vertikal. Signalerna kommer ju mer eller mindre från ovan.

För det fjärde: Det är uppenbart att spårloggen inte används för trippmätningen, som Per skrev. Trippmätningen går oberoende av om spårloggen används eller ej.

För det femte: Batterispar på en Garmin fungerar så, att enheten kör som vanligt tills den läst in sin position. När den konstaterat att enheten har en någorlunda konstant fart och riktning (farten kan ju vara noll), "somnar" mottagaren i 3-4 sekunder. Sedan vaknar den igen, läser av positionen och jämför med var den räknat ut att den borde varit. Om detta stämmer överens är fart och riktning uppenbarligen oförändrade. Ny sovperiod börjar. Om det däremot inte stämmer, lägger den ner mer möda på att reda ut vad hastighet och riktning är nu, och sen börjar proceduren om igen.

Hur mycket sovande det blir tal om beror alltså på hur virrig kursen är och hur bra mottagningsförhållandena är.

En annan effekt av batterispar är (åtminstone på Vistan) att maskningsvinkeln höjs. Detta innebär alltså att mottagaren inte slösar ström på att försöka ta emot signaler från satelliter som står väldigt lågt över horisonten.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.