Trippmätningens noggrannhet

Re: Hmm..

PoC; sa:
:)
>>~0.000001575% längre ? <<
Hmm. Du va klurig Du. Fast jag tror att du få lägga till ytterligare en nolla, på rätt ställe.

Fast. Därvidlag ä man inte helt säker på att man ha fast ..
under fötterna.

Lennart

mjo, det saknades en nolla :(
 
Re: Ojdå!

PoC; sa:
Stefan,
Ojdå. De blev mycke de! Varför ha ingen, varken i Jönköping eller Askersund, byggt ett vattenkraftverk som ta vara på denna nivåskillnad??

Ren lathet, kan man tro!
:)

För att dom inte ser nivåskillnaden när dom blickar ut över Vättern. Och det som inte syns, det finns inte.

Som du också förstår så går det inte att spänna repet helt plant mellan städerna, Vättern är ju bara 128 m djup!

/Stefan
 
Matematiskt

Visst är det intressant med lite matematik.
Det hade varit intressant att veta hur trippmätarens algoritm är funtad, med tanke på ursprunget i denna tråd. Att den inte hänger ihop med spårloggen är ju uppenbart, men trippmätaren fungerar kanske som spårloggen gör på inställningen "spara en punkt varje sekund"? Det är ju så ofta som uppdateringen av positionen görs, eller åtminstone påstår tillverkarna det. (I vissa fall hinner mottagaren nog inte med att hålla takten av en beräkning i sekunden, åtminstone inte de enkla mottagare som de flesta av oss begagnar.)

Anders
 
Re: Matematiskt

Nu är ni inne på mitt område tror jag.
Svar 1 repet kring jordklotet blir 2pi
meter( 6,28m) längre om man höjer det
1 meter från ytan runt om
Det blir det samma på vilken cirkel
som helst.Ett rep kring en apelsin
eller ett rep runt jupiter
Cirkel med radien r ger 2*pi*r replängd
en cirkelmed radien r+1 ger 2*pi(r+1)
replängd skillnaden blir 2*pi meter
(om r i meter) dvs oberoende av
cirkelradie
Grundskolan klass 9 överkurs..?
Svar 2
När det gäller vättern om du spännner
ett rep mellan jönköping och askersund
helt rakt utan krökning kommer det
ungeför lika djupt under ytan som
de gamla radiomasterna i Motala är höga
eller ca 144 m och jag har för mig
att Vättern är lika djup på det
djupaste stället.

Svar 3 Vad gäller tripmätare för Gps
får man räkna med att de visar någon
procent för lite beroende på
lutningarna
Ben
[Ändrat av bigben 2003-09-20 kl 21:16]
 
Re: Re: Matematiskt

bigben; sa:

Det finns faktiskt en funktion på datorn, som gör det möjligt att scrolla förbi det som inte önskas läsas.
Prova den.
På det sättet kan Du utesluta det Du inte själv ha skrivit.

Förstår dock inte vitsen med att koppla upp sig då.

Lennart
 
Re: Re: Matematiskt

bigben; sa:
Nu är ni inne på mitt område tror jag.
Svar 1 repet kring jordklotet blir 2pi
meter( 6,28m) längre om man höjer det
1 meter från ytan runt om
Det blir det samma på vilken cirkel
som helst.Ett rep kring en apelsin
eller ett rep runt jupiter
Cirkel med radien r ger 2*pi*r replängd
en cirkelmed radien r+1 ger 2*pi(r+1)
replängd skillnaden blir 2*pi meter
(om r i meter) dvs oberoende av
cirkelradie
Grundskolan klass 9 överkurs..?
Vilken klass det kan passa till minns jag inte. Äldsta barnet går i åttan, och jag tror inte hon redar ut det ännu, så det låter rimligt med nian. Rätt är det i alla fall.
Svar 2
När det gäller vättern om du spännner
ett rep mellan jönköping och askersund
helt rakt utan krökning kommer det
ungeför lika djupt under ytan som
de gamla radiomasterna i Motala är höga
eller ca 144 m och jag har för mig
att Vättern är lika djup på det
djupaste stället.
Nu är vi tydligen utanför Bengts område, både när det gäller matematik, svenska och geografi.
Vätterns största djup är 128 meter (vilket står ovan i denna tråd). Avståndet mellan Jönköping och Askersund är 131 km, vilket gör att en rak linje däremellan hamnar 337 meter under ytan.
Hade avståndet verkligen varit 150 km (som antogs ovan), hade linjen kommit 442 meter under ytan.
jag använde MathCAD att räkna med, men exempelvis teknisk linje på gymnasiet och en miniräknare ska ju räcka bra.
1962 togs en ny långvågssändare i bruk i Motala. Den hade en 250 meter hög entrummast, med omgivande master på 200 meters höjd. Folke Strandén svarade för konstruktionen. Tre av ringmasterna fälldes dock 1987, så allt finns inte kvar.
Svar 3 Vad gäller tripmätare för Gps
får man räkna med att de visar någon
procent för lite beroende på
lutningarna
Jag anser fortfarande att felaktigheter i sidled bidrager mer till felen än vad lutningen gör.

Anders

[Ändrat av apersson850 2003-09-21 kl 00:21]
 
minnet svek!

Jag hade fel avseende Vätternexemplet
då minnet svek- Dina uppgifter är
helt korrekta!
För övningens skull kontrollslog
jag det på excel...:)
Du rätt även då det gäller
krokigheten på vägen att det påverkar
mera än lutningen pga programvaran.

Bengt
 
Radiomast

Tittade närmare på "Vättern lika djup dom radiomasterna i Motala" som var ett gammalt talesätt i området tidigare.
De gamla radiomasterna som Motala mest förknippas med är 120 m och Vättren 128 m djup så det ju stämde ungefärligen.
Vad avser "programvaran" tänkte jag på beräkningsalgoritmen i GPSen vad avser beräkningsfrekvens , polygonens utseende,inverkan av hastighet, kurvighet på vägen etc
Bengt
 
Då förstår jag, nog

Ja, det kan nog tänkas att de äldre masterna är de som gett upphov till det talesättet. Verkar rimligt.

Beträffande programvaran så låter det ju också rimligt att de faktorer du nämner mest "bryr sig om" rörelser i horisontalplanet.

Anders
 
Skillnader mellan algoritmer?

Någon som har jämfört tripmätningen mellan olika fabrikat av GPS? Är en proffsGPS med snabb dator lika bra som ett mäthjul för att mäta upp en distans utmed en väg med kurvor och höjdskillnader?

Finns väl antagligen någonstans på nätet?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.