Trippmätningens noggrannhet

Exempel på mätning

Här ett exempel på mätning över en lång distans i ett flackt landskap men med samma GPS-fabrikat. Bakgrunden var olika distansuppgifter vid rullskridskoloppet Västerås-Stockholm. Mätningen skedde med cyklar.

Thure

http://www.sssk.se/mail/hjul/2001/msg01018.html

-----------
Nu är kontrollmätningen utförd.
Fysiklaboration i stor skala.
Två cykeldatorer, Cateye och Sigma.
Två GPS-er, Garmin 12XL och Garmin E-trex.
Uppmätta sträckor:
Cateye - 133,74 km
Sigma - 133, 49 km
GPS-mätningen visade 132 km, inga decimaler
när sträckan går över 99,9 km. Apparaterna var
samstämmiga.
Jag skulle vilja påstå att sträckan är 133,6 km.
(Bad luck, Daniel)
Då är respektive cykeldators felvisning
ca 1 promille.
Pga aritmetiken i GPS-beräkningen
införs ett systematiskt fel, som leder till att mätningen uppvisar för kort sträcka. Denna kan enligt uppgift uppgå till 1 - 2%. I detta fall skulle felet vara ca 1 %, normalt m a o.
Vid passage av startlinjen i Enköping var medelvärdet av cykeldatorernas uppgifter 36,8 km.
Sträckan Enköping - Stadion uppmättes således till 96,8 km.
Sol, vackert landskap och trevligt fika på kafé i Enköping kunde också registreras. Dock ingen Finnkamp på Stadion.

För Mätgruppen (Antero, Mårten och undertecknad)
Bertil Lagerström
 
Mätteknik

Om fler kontrollanter har lust att ge sig ut på längre mätningar, finns det åtminstone med Garmins Vista ett knep att ta till.
Om man inte använder trippmätaren i GPS:n, utan istället utnyttjar funktionen som kallas kilometerräknaren, får man två decimaler även på mycket längre avstånd än 10 km.

Anders
 
Polisens mätsträckor

Det var en gång för länge, länge sedan, innan GPS hade kommit till oss, som jag provade att kalibrera bilens hastighetsmätare med stoppur. Vid frågor till flera trafikpoliser om hur långt det var mellan markeringarna i vägkanten fick jag olika och svävande svar. Det mest trovärdiga var 515 meter, alltså tre procents säkerhetsmarginal. Men på ett ställe tycktes stoppuret inte stämma. Det var på Värmdövägen mellan Boo och Lagnöavfarten, där mätsträckan måste ha varit mer än 550 meter. Den som vill vara riktigt vetenskapligt noggrann i fråga om trippmätningen måste nog skaffa sig ett 50-meters måttband och måla egna markeringar (fast det får man väl inte).
 
Klart man kan måla!

Kalla det bara konstverk, så är det inga problem. Är det kulturell verksamhet kan man få göra praktiskt taget vilka tokigheter som helst.

Anders
 
Repeternoggrannhet

För att få en bättre uppfattning om hur pass repeterbar en viss uppmätning är, passade jag på att köra samma sträcka, på samma sätt, i samma riktning med samma GPS. Resultatet blev däremot inte detsamma. Denna gång visade Vistan 1000 meter när jag stannade vid slutmarkeringen. Första försöket gav 993 meter, som ni kanske minns, så lite spridning kan det visst bli.

Anders
 
Fler prover

Jag gjorde ytterligare ett test, fast på ett annat sätt. Passade på att nollställa trippmätaren i bilen, och den i Vistan, innan jag körde och hämtade dottern. Vid framkomsten visade bilen 20,1 km och Vistan 20,1 km.

Körde en annan väg tillbaka. Den är krokigare än den första, som är tämligen rak och fin.
Slutresultat när vi var hemma igen: Bilen 39,3 km, Vistan 39,5 km.
Här blev det alltså en aning mer enligt GPS:ns mening, jämfört med vad bilen tyckte.
Med ledning av dessa resultat som jag har sett, tycker jag att trippmätningen fungerar bra. Men det kan ju bli något helt annat när man går på knixga stigar, kanske.

Anders
 
Hur noga en gps mäter beror ju inte bara på gps-mottagarna utan även gps-sändarna (sateliterna). Man kan ju få väldiga variationer på punkter och sträckor olika tidpunkter bara beroende på sateliternas placeringar. Idag omkring 16.00 är det bara tre sateliter här jag bor som har en högre vinkel än 20 grader över horiconten vara en på ca 22 grader och signalen från den har en lång väg att färdas genom trädkronor och lövverk. Idag omkring 16.00 är det ingen idé att gå ut i skogen och leta punkter som någon annan lagt ut under kanske lika dåliga förhållanden, man hamnar nog 100-tals meter fel!

Ett tips! Gå in på http://swepos.lmv.lm.se/pre/in.asp och kolla sateliterna innan ni ger ut i det okända.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.