Trianga med gas. Enkel fråga

Hej

Är ny med gas till triangakök och kollat en del hur den funkar och fått bra koll på hur man starta osv.

men hur gör man efter användning. Ska behållaren sitta kvar med slangen eller kan man skriva av den för lättare förvaring framöver?

ska nämligen iväg med klasser och funderar om jag ska använda förre brännare för att slippa ha dem i lager och monterade till nästa år. Eller om jag kör alla 6 för att jag ändå kan ha gasen i säkerhets skåp senare.

Du skruvar på gasbehållaren när du skall använda köket, och skruvar av den efter användning när du packar ihop köket. Gasbehållaren har självstängande ventil.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Men var medveten om att du, om du gängar långsamt, får ett gasläckage
innan ventilen resp. tätningen återgått till sina uppgifter. Det är helt normalt.

Eftersom frågan var så pass basic, en liten tillägg. När du skruvar av ventilen, se till att du håller gasbehållaren upprätt så att ventilen är den högsta punkten. Annars kan det bli rätt kalla fingrar.

Ytterligare ett kanske basic tips. Skruva fast gasbehållaren ’lagom’ hårt, dvs inget överdrivet våld som i värsta fall kan skada gängorna. Det är en o-ring i brännarkopplingen som tätar mot tuben, brukar bli tätt något enstaka gängvarv efter att tubens ventil öppnat sig och det pyser lite.

Borde vara uppenbart för de flesta men då vi pratar om basic så ska man också vrida av gastillförseln så lågan har slocknat innan man skruvar av gastuben och omvänt ska gasvredet vara i läge stängt då man skruvar på gastuben, När tuben är ditskruvad lagom hårt så kan man öppna vredet, tända, släcka gneom att strypa tillförsle med vredet och slutligen skruva av tuben. Under transport rekommenderar jag att ha tuben avskruvad och lilla plastlocket åter på tuben för att skydda gängorna.

/Patrik

Tacka alla, bara jobbat med de vanliga trianga innan. Kört lite här hemma idag och det var ju rätt basic när man väl provade. Ville bara lite försiktig då det handlar om gas.

tyvärr fanns ingen plastlock på de tuberna jag köpte från xxl. Får kolla på annan lösning där. Kan man köra lite silvertejp Som skydd?

Silvertejp funkar säker som skydd över tubhålet men hanterar man dem normalt varsmat är nog risken för både skada och smuts ganska liten. Spara lock från tömda tuber framöver, vissa tuber har ju en lite plasthatt i hålet.

/Patrik

Jag hade hellre varit lite försiktig med tuberna vid transport för att inte skada gängan eller få in skräp i ventilens hål än att använda silvertejp för att inte riskera klisterrester på de ytorna.

Jag hade hellre varit lite försiktig med tuberna vid transport för att inte skada gängan eller få in skräp i ventilens hål än att använda silvertejp för att inte riskera klisterrester på de ytorna.
Bra tänkt, jag tar tillbaka min rekomemdnation kring silvertejp om du inte tejpar bort klistret som ligger mot anslutningsytan, t ex med lite extra tejp, fäst klsiter mot klister över tubhålet.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips