WhisperLite

conntfrt

Gäst
Tänkte recensera mitt nyköpta whisperlite.
TIPS:
Se till att gå igenom ditt nya kök hemma så du vet hur och vad, du kan ta isär om det skulle krångla.
Min pump började nämligen krångla mitt ute på fjället. Helt ensam var jag och tänkte innan turen det är ju nytt vad kan gå fel. Men nu var det så att pumppackningen måste smörjas in om du har ett nytt kök annars funkar det väldigt dåligt. Det känns lite så där att ligga på fjället och bryta, dra å skruva isär köket för första gången men efter ett tag kom jag allafall på hur man gjorde och lyckades lösa problemet. Det gick inte ens att koka upp vatten på 10 min samt att den tappade trycket så jag fick sitta och pumpa hela tiden medans jag försökte laga mat.

Bränsle
Kemisk ren bensin körde jag på finns på friluftsbutiker oftast alt. färghandeln.
Då mitt kök krånglade vet jag inte riktigt bränsleförbrukning men jag brännde ca 0,5l på 6 dagar(inkl krångel).
Då gjordes frukost samt lunchsoppa på morgonen och på kvällen middag som tog ca 20 min att koka ihop.


BRA:
Låg ljudnivå

DÅLIGT:
Mycket bränslespill, jag vet inte om det är jag som inte har ngn koll på hur man gör med köket eller om det skall vara så. Har man pumpen alltid i flaskan så är det alltid övertryck, känns obra men det kanske inte spelar ngn roll, så fort man ska lossa pumpen så så blir det bränsle spill pga konstant övertryck. I själva bränsleslangen mellan brännare och flaska blir det även där kvar bränsle som rinner ut ur slangen efter man tagit isär brännare och flaska, obra.
Svårt att ställa lågan men man kör oftast på full fart ändå men ändock när det finns ett vred för att ställa lågan borde det funka bättre.(struntsak men info om köket)
Sammanfattning:
Jag är ändå nöjd med köket pga att jag prioriterar låg ljudnivå, gör man inte det så skulle jag satsa på ett annat kök.
 

avslutad210712

Gäst
Att packningen torkar gäller troligen för de flesta flytandebränslekök. När jag skulle ut på min första vårtur plockade jag fram köket två dagar innan bara för att kolla och fick nästan panik när pumpen gick hur lätt som helst. Plockade isär pumpen och insåg rätt snabbt varför det fanns med en tub med smörjmedel i reservdelssatsen till mitt kök.
 
Whisperlite i 13 år...

... mitt har mestadels bara tuffat o gått. Hoppas du ska bli lika nöjd som jag i minst lika många år.
/Patrik
 
Får inte isär mitt Whisperlite!!!

Jag har köpt ett whisperlite som har många år på nackan men funkar bra. Nu ska jag se om jag kan meckla in det i trangia alternativt tor köken men jag lyckas inte skruva isär det! Jag har testata vålda men det kräver isf mer våld än mina redskap tillåter.

Någon som har något tipps på nur man får isär skiten när den verker vara mycket hårt åtdragen?

För det andra, jag har sett att det går att få in det io de nyare trangiavarianterna men vissa talar om en adapter? De blider som jag sätt är bara en lst liggande brännare i platsen för den vanliga brännarkoppen. Förklaring önskas?

Hittade nyligen (uppe i guobblavaggi) en bränsleflaska (i liter, såg ganska gamal ut, behöver ny packning) med märket optimus och undrar om det går att använda även denna till msr pumpen. Även om det var en god gärning att kånka ner den från fjället så skulle jag gärna se att den kommer till användning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
PepsAdventures Whisperlite i Traniga - adapter Kök och brännare 7
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Sportquattro Nya Whisperlite Kök och brännare 17
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
thomastg2 Whisperlite på gas? Kök och brännare 9
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
arlemo Service MSR Whisperlite Int? Kök och brännare 1
j_stellan Lagning av MSR Whisperlite? Kök och brännare 4
nils73 MSR Whisperlite eller Primus omifuel? Kök och brännare 6
hakan_nilsson Reservdel MSR Whisperlite ? Kök och brännare 0
ollekvick Bränsleflaska till Whisperlite? Kök och brännare 3
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
Avrell Whisperlite 600 Kök och brännare 3
Andréas Kronblad Trangia-adapter till MSR Whisperlite? Kök och brännare 1
frappen Omnifuel vs Whisperlite Kök och brännare 6
Tidenztand MSR Whisperlite Kök och brännare 1
thodan Whisperlite i Trangia? Kök och brännare 9
Esox Lucius Brännarmunstycke i MSR Whisperlite 600 Int. ? Kök och brännare 1
Rerun MSR Whisperlite, XGK eller annat? Kök och brännare 8
Mac_Ross Whisperlite eller Alpine Micro Kök och brännare 2
johannaf Kok tid för MSR Whisperlite Kök och brännare 2
cody WhisperLite Internationale med bempa i slangen Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.