Whisperlite i Trangia?

MSR Whisperlite är ett bra kök. Men kastrullerna står ganska ostadigt. Det blir ännu ostadigare på vintern med en platta under köket. Dessutom fungerar vindskyddet lite sådär.

Jag funderar på att stoppa in MSR Whisperlite-brännaren i vindskyddet till mitt Trangia-kök. Då bör det bli stadigt och allt kan ställas på Trangias multiplatta för snöskydd.

Någon som provat-är detta en bra lösning?
Vad krävdes för att få in brännaren?
Går det smidigt att förvärma köket?
 
inga problem alls

Jag kör med kombinationen trangia och whisperlite. Det är inga problem alls. Har du ett trangia som inte är jättegammalt så finns redan hål för brännarslangen, det finns på alla nya tror jag. Annars är det bara att ta av benen på whisperlite och stoppa in och köra.
/Lasse
 
Förvärmning?

Hur tänder/förvärmer du Whisperliten? Hamnar inte "förvärmningskoppen" under det undre Trangia-vindskyddet om man bara trycker dit brännaren?

Har inte provat att sätta in brännaren ännu men ska se till att göra det snarast.
 
Re: Förvärmning?

thodan; sa:
Hur tänder/förvärmer du Whisperliten? Hamnar inte "förvärmningskoppen" under det undre Trangia-vindskyddet om man bara trycker dit brännaren?

Har inte provat att sätta in brännaren ännu men ska se till att göra det snarast.
Koppen hamnar under, men jag lyfter bara upp den lite med ena handen och tänder med andra och precis när bensinen flammar upp så släpper jag ner allt på plats för att inte bränna fingrarna. Eventuellt trycker jag till brännaren på plats med något, typ tången. Det är enkelt.

Fick just veta av trangia att deras plastplatta tål 240 grader. Det är osäkert om plasten tål att vara under köket när man kör för fullt. Min träplatta blir bränd ibland... Någon som testat med plastplattan?
/Lasse
 
Trangia+whisperlite = sant

Det fungerar.
Brännaren hamnar lite "på sniskan" och det stör mitt sine för estetik, man kanske skulle bocka till en adapter för att få det snyggt..

Precis som du skriver hamnar förvärmningskoppen under vindskyddet men det har ingen betydelse.

Jag är dock ganska nöjd med Whisperlitens vindskydd och brukar av viktskäl inte ha trangias vindskydd.

Ulf Schneeberger
 
Brännare i Trangia

Hej, Jag har en del erfarenhet av kök. Den bästa brännaren jag funnit är "RADIUS TYSTBRÄNNARE", den tror jag kom fram på 50-talet, möjligen tidigare.
Den kan köras på fotogen eller bensin. Jag föredrar fotogen. (Det ger inte en explosiv blandning med luft om läckage uppstår. En kajak blir en bomb om gasol eller bensin skulle läcka ut inne i något utrymme. En statisk urladdnings gnista räcker väl att orsaka en katastrof.) Jag förvärmer brännaren med 70%metanol + 30% T-röd. Det sotar inte och färgen gör att inte någon förväxlingsrisk finns. Radius brännare har rensnål, den kan regleras på ett oslagbart fint sätt, den har lite mera massa som gör att den inte "kallnar" så att lågan kvävs när man vill öka effekten efter längre tid på svag låga. Det närmaste man kommer denna fina brännare är med den tillsats som jag tror såldes som Trangia NORDIC eller något sånt. Själv har jag byggt in en Radiusbrännare i mitt Trangia. Det har fungerat perfekt i 23år. MVH P-O
 
För er som inte har denna "tystbrännare" är whisperlite ett bra val. Jag kör det själv i trangiat men en Optimus Nova adapter. Har gjort en liten modifikation av koppen för att adapterna ska passa. Funkar kanon. Även att steka funkat bra när man fått in snittsen.

När man får köket i trangiavindskyddet så slår det alla andra kök jag provat i effekt, även om dom sitter i ett trangia. Att förvärma är inga problem, antingen med "soppan" i flaskan. Eller med Tenol. Enklast att tända är det om man tar bort det övre vindskyddet när man tänder, så att man når ner till koppen. Soppan är antingen kemiskt ren besin eller miljöbensin. Funkar även bra på fotogen men kräver då längre förvärming.

/Ingvar
[Ändrat av insco 2002-10-30 kl 23:18]
 
Radiusbrännaren är långt ifrån unik

tillutsidan; sa:
Hej, Jag har en del erfarenhet av kök. Den bästa brännaren jag funnit är "RADIUS TYSTBRÄNNARE"...

Nutida hattbrännare från Optimus och KAP är i princip identiska med Radius "tystbrännare". Jag vet för jag har själv ett gammalt Radius från 50-talet.

Det närmaste man kommer denna fina brännare är med den tillsats som jag tror såldes som Trangia NORDIC eller något sånt.

Förmodligen är det väl KAP-Arctic som du avser:

http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Default.htm

Själv har jag byggt in en Radiusbrännare i mitt Trangia. Det har fungerat perfekt i 23år.

Jag höll också på med att bygga in mitt Radius i ett stormkök för många år sedan. Blev förresten fotogenfrälst i den vevan. Dock har en konstruktion som KAP-Arctic så stora fördelar jämfört med ett gammalt Radius att det sistnämnda mest ligger och skräpar i garderoben.


insco; sa:
När man får köket (Whisperlite) i trangiavindskyddet så slår det alla andra kök jag provat i effekt, även om dom sitter i ett trangia.

Du har uppenbarligen inte provat ett vältrimmat KAP-Arctic. Har betydligt högre effekt än ett Whisperlite. Jag har testat...

Peter
 
Re: Trangia+whisperlite = sant

Schneeberger; sa:
Brännaren hamnar lite "på sniskan" och det stör mitt sine för estetik, man kanske skulle bocka till en adapter för att få det snyggt..
Jag har äntligen kommit över en riktig adapter för att montera mitt MSR Whisperlite i Trangia-köket.

Den danska firman Fjelld & Fritid säljer en "D.I.M.S Indbygningskit Til indbygning af benzinbrænder i Trangia".

En dansk hundring inkl. frakt kostade den hos:
http://www.fjeld-fritid.dk/PDF/Side 50 Kogegrej.pdf

Brännaren sitter som gjuten i Trangiat, det finns plats för att komma åt förvärmarkoppen och effekten är suverän. Rekommenderas "varmt".
 
Intressant!
Jag har hört talas om den tidigare. Men inte fått tag på den (jag har väl inte lagt så mycket tid på det iof.) Jag måste beställa en omedelbart, såg att dom har en till dragonfly också. Den ska bli min...

/Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andréas Kronblad Trangia-adapter till MSR Whisperlite? Kök och brännare 1
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
PepsAdventures Whisperlite i Traniga - adapter Kök och brännare 7
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Sportquattro Nya Whisperlite Kök och brännare 17
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
thomastg2 Whisperlite på gas? Kök och brännare 9
WhisperLite Kök och brännare 4
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
arlemo Service MSR Whisperlite Int? Kök och brännare 1
j_stellan Lagning av MSR Whisperlite? Kök och brännare 4
nils73 MSR Whisperlite eller Primus omifuel? Kök och brännare 6
hakan_nilsson Reservdel MSR Whisperlite ? Kök och brännare 0
ollekvick Bränsleflaska till Whisperlite? Kök och brännare 3
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
Avrell Whisperlite 600 Kök och brännare 3
frappen Omnifuel vs Whisperlite Kök och brännare 6
Tidenztand MSR Whisperlite Kök och brännare 1
Esox Lucius Brännarmunstycke i MSR Whisperlite 600 Int. ? Kök och brännare 1
Rerun MSR Whisperlite, XGK eller annat? Kök och brännare 8
Mac_Ross Whisperlite eller Alpine Micro Kök och brännare 2
johannaf Kok tid för MSR Whisperlite Kök och brännare 2
cody WhisperLite Internationale med bempa i slangen Kök och brännare 3
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.