Whisperlite eller Alpine Micro

Har Whisperlite (nyligen inköpt) men funderar på att byta till Alpine Micro el. annat Gaskök.

För/nackdelar med de två olika köken samt generellt mellan Gas vs. Multifuel?

Jag letar efter ett lätthanterligt kök m. bra effekt men tål väder och vind bra...

Tacksam för svar
 
Köp båda!

Har själv både Whisperlite samt Primus Alpine Micro och har följande att säga.

Whisperlite:
+ Bra effekt med både ren bensin och fotogen (ej prövat andra bränslen), brinner med ren icke-sotande låga.
+ Enkel och robust brännarkonstruktion, okomplicerade delar och lättmekad design
+ Låg vikt för att vara multifuel
- Regleringen av lågan är ganska dålig. Det går att få sparlåga men kräver lite teknik samt viss "övervakning" av köket. Whisperlite är konstruerat för att köra på full fräs för att tex smälta snö och/eller koka vatten.
- Bränsleslangen till pump/bränsleflaska är väldigt styv (pga inbyggda renswiren) vilket gör köket något ostadigt utan en tung kastrull på. Detta kommer man dock ifrån om man använder någon typ av bottenplatta.

Primus Alpine Micro
+ Bra effekt trots liten storlek och vikt, mycket bra reglering av lågan
+ Mycket enkelt handhavande, gänga på brännaren, vrid på gasen och tänd med piezotändningen, tar allt som allt max 10 sekunder från 0 till 2800 W brännareffekt.
- Fladdriga kärlstöd. Av någon anledning har Primus valt att ha 4 kärlstöd i stället för 3 vilket blir ett statiskt obestämt system (=vingliga kastruller, jämför en pall med 3 ben kontra en stol med 4).

Maxeffekten på båda köken är ganska lika, möjligen aningen högre för Alpine Micro.
Dessa synpunkter är ju dock mest för att jämföras med andra multifuel/gaskök och inte Whisperlite vs Alpine Micro. Som jag ser det kan inte multifuel och gas ersätta varandra utan kompletterar snarast varandra!
Ska man tex smälta stora mängder snö/ koka mycket vatten är multifuel det enda ekonomiska alternativet. Det är också det enda som funkar i stark kyla (även om det GÅR att trixa lite med gasen...). Ytterligare en fördel är att det är mycket lättare att få tag i bränsle både i Sverige och utomlands. Gasbehållare säljs även i Sverige nästan bara i friluftsbutiker och i tex u-länder kan man glömma att få tag på dem.
Å andra sidan så blir gasköket mycket lättare och smidigare, med perfekt reglering av lågan. Ingen riskabel förvärmning och inga giftiga gaser i tältet (förutom CO2 förstås...). Inget kladd med bränsle mm har också sina klara fördelar, men att använda engångsgasflaskor kan knappast anses vara särskilt miljövänligt...

Så mitt tips är att använda multifuel till längre utfärder och/eller utomlands och gasbrännare till kortare turer som tex toppbestigningar, ensamfärder mm.
Både multifuel och gas fungerar bra på hög höjd.
Whisperlite och Alpine Micro är (enligt mig!) bland de bästa köken i sina respektive kategorier och jag har svårt & tro att du skulle bli besviken om du hade båda.

För recensioner av Whisperlite, kolla http://www.outdoorreview.com
Ett test av olika gaskök (bla Alpine Micro): http://www.backpacker.com/article/0,2646,999,00.html

I övrigt så är detta ett ganska flitigt debatterat ämne här på Utsidan, så du kan ju kolla runt lite på andra inlägg.

MVH / Magnus
 
WOW

Tackar ödmjukast för det gedigna svar. I slutändan blev det ironiskt nog inget av köken, då jag insåg att det var ett gaskök jag ville ha, dock ett stabilare sådant. Så säljaren tipsade mig om Alpine Power Cook och jag slog till. Ett lite tyngre kök, men som har stadigheten Micro saknar. Någon som har bra/dåliga erfarenheter av detta kök?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nils73 MSR Whisperlite eller Primus omifuel? Kök och brännare 6
Rerun MSR Whisperlite, XGK eller annat? Kök och brännare 8
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
PepsAdventures Whisperlite i Traniga - adapter Kök och brännare 7
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Sportquattro Nya Whisperlite Kök och brännare 17
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
thomastg2 Whisperlite på gas? Kök och brännare 9
WhisperLite Kök och brännare 4
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
arlemo Service MSR Whisperlite Int? Kök och brännare 1
j_stellan Lagning av MSR Whisperlite? Kök och brännare 4
hakan_nilsson Reservdel MSR Whisperlite ? Kök och brännare 0
ollekvick Bränsleflaska till Whisperlite? Kök och brännare 3
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
Avrell Whisperlite 600 Kök och brännare 3
Andréas Kronblad Trangia-adapter till MSR Whisperlite? Kök och brännare 1
frappen Omnifuel vs Whisperlite Kök och brännare 6
Tidenztand MSR Whisperlite Kök och brännare 1
thodan Whisperlite i Trangia? Kök och brännare 9
Esox Lucius Brännarmunstycke i MSR Whisperlite 600 Int. ? Kök och brännare 1
johannaf Kok tid för MSR Whisperlite Kök och brännare 2
cody WhisperLite Internationale med bempa i slangen Kök och brännare 3
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.