Treriksröset eller Kiruna?

Kommer upp till Kiruna 9 juni och ska starta min Sverigecykling, har läst på lite om transport till treriksröset och det verkar väldigt bökigt, speciellt med tanke på att färjan från Kilpisjärvi till treriksröset inte går innan midsommar..

Min fråga till er som gjort det, är det värt den extra ansträngningen (och tiden) att ta sig till treriksröset och börja därifrån?

Tåg eller flyg?

Tjena.

Du kan flyga till Tromsö med cykeln nerpackad, du lär ändå få packa ner den på tåget då SJ eller vem som nu kör inte gillar cyklar på tåget.

Från Tromsö går det buss på morgonen till Kilpisjärvi.

Annars är det buss till Karesuando från Gällivare eller Kiruna med byte i Vittangi, och du missar bussen på Finska sidan till Kilpisjärvi med 1 eller 2 timmar så du får övernatta i Karesuando.

Du får väl gå/släpa cyklen till röset och tillbaks.

Rekomendrar inlandsvägen med lite trafik före kustnära vägar med trafik eller krokiga och backiga vägar i norrlänska landsbyggen där dom flygande motorsågsfinkarna kommer att kalasa på din svettiga kropp.

Stefan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är ju inte något vidare att ta med cykeln dit. Du kan ju bara vandra dit och sen tillbaka till Kilpisjärvi och börja cykla. Det finns en finsk stuga som är olåst om du behöver övernatta :D

Om du har som mål att cykla Sverige från nordligaste till sydligaste punkt, behöver du ju ordna transport upp till Kilpisjärvi. Det finns busstransport dit från Kiruna. Om du sedan vill ha cykeln med dig till röset är nog en smaksak. De flesta går nog bara in dit och börjar sedan cykla från Kilpisjärvi, och det ses nog som en helt okej variant för cyklingen. Själv släpade jag med mig cykeln ut till röset vandringsvägen och tillbaka. Det är få sträckor där man kan cykla utmed stigen.

Ett tips om du vill bära cykeln är att ta någon form av rem som du kan bära den i över axeln, alternativt om du har ryggsäck som du också kan spänna fast cykeln på.

Med vänlig hälsning /Joel

Det slår mycket högre att ha cyklat från Treriksröset till Smygehuk än från Kiruna till säg Malmö. Du ångrar dig nog om du inte börjar ända från "toppen", även om det innebär att gå med cykeln den första milen.

Jag skulle säga att det definitivt är värt den extra ansträngningen beträffande transport.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips