Lättaste vägen till skierfeklippan

Hej! Just ju sitter jag i en bil ok Kiruna. Jag och min kompanjon har varit på Kebnekaises sydtopp, vid riksgränsen och i Abisko. Vi hoppas kunna ta Treriksröset och skierfeklippan innan vi beger oss hemåt igen.

Vi vill gärna komma till skierfeklippan, men energin börjar sina lite. Min fråga är, var är närmst att parkera bilen för att komma till klippan? Hur lång är det sedan därifrån till klippan och hur lång tid kommer det att ta?

tack på förhand

Närmaste vägen måste väl med bil vara att köra till Tjåmåtis och därefter mot Sitoälvbron så långt man kommer. Sedan blir det att gå via Aktse.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är ungefär 10km grusväg fram till sjön. Grusvägen kan cyklas.
Efter det kan man åka båt fram till aktse som ligger nedanför skierfe. Om man inte tar båten är det ungefär 6 km att gå i skogen från sjön till aktse.
Från aktse till skierfe är det säkert 8 timmar tur och retur med lätt packning och pauser. En uppskattning från min sida då jag endast gått med tung packning och tältat på kalfjället, sen gjort skierfe utan packning från tältet.
Hur långt är det då från det man parkerat bilen?

Min fru och jag var nyss där. Från Aktse tog det oss fyra timmar upp till Skierfe och tre timmar tillbaka, inräknat kort lunchpaus på uppvägen. Vi gick med lätt dagsturspackning och inte så fort så alla orkade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips