Trerik - Smygehuk

Cykeldator är kul! Köp en enkel variant för ett par hundralappar så borde kvalitén kunna duga. Hastighet o sträcka är roligt att veta. GPS slukar bara batteri.
 
Vad har ni för synpunkter på cykeldatorer?
Vi tänkte köpa tre olika och jämföra dom.
Våra tankar är egentligen bara lång batteritid och kunna mäta sträckan, allt annat är bara bonus.

Jag har haft några olika, alla har funkat bra utom den som var trådlös.

Nu har jag haft en sån här i några månader: http://www.sigmasport.com/us/produkte/bikecomputer/topline_2009_wired/bc1009/?flash=1 och mitt intryck så här långt är att den är solid. Den gnäller inte när den stått ute i regnet en hel dag och har inte visat några tecken på att ogilla -15 grader heller.
 
Kanske är läge att tipsa om sverigetempot.se?

Angående cykeldator så skulle jag avråda från de billigaste. Jag har haft en 100-kronors dator från Biltema, den nollställer sig om man cyklar under lågt hängande kraftledningar i minusgrader (vilket jag har påväg till jobb...).

Nuvarande dator är lätt att av misstag nollställe (inkl. nollställning av hjulstorlekarna) när man tar av den av sitt fäste. Också riktigt dumt...

Sen vill jag tipsa om en med bakgrundsbelysning om man kör i mörker och inte använder pannlampa....

Annars håller jag med de andra, hitta något enkelt...
 
Skor

Skorna som ni har tänkt använda har nog för hård sula för att gå lite längre sträckor i ! Om det vore jag som skulle ut på en sån tur och det ska vi ju ! Men vi skall inte cykla från treriks utan från Haparanda . Vi skall cykla en vecka och se hur långt vi kan komma på den tiden , som sagt var så skulle jag välja såna här skor om jag vore er SHIMANO MTB/trekking shoes SH-MT42 .
 
Skorna som ni har tänkt använda har nog för hård sula för att gå lite längre sträckor i ! Om det vore jag som skulle ut på en sån tur och det ska vi ju ! Men vi skall inte cykla från treriks utan från Haparanda . Vi skall cykla en vecka och se hur långt vi kan komma på den tiden , som sagt var så skulle jag välja såna här skor om jag vore er SHIMANO MTB/trekking shoes SH-MT42 .
Vi har nikes lättvikts skor som vanliga skor den tid vi inte sitter fast. så vi kommer inte gå runt i skorna mer än in i affär och liknande
 
För mycket prylar å för lite upplevelse

Du kommer nt å behöva bry dig om prylar eller vilket märke d är på dom. Se till å ha cykeln nyservad å en 100 mil i ben å häck sedan är d bara å trampa på å uppleva sverige från sadeln. Tyckte det var helt fantastiskt när jag gorde det 2006, nu hade jag tur med vädret då jag hade ca 8 timmars regn totalt. Men å andra sidan var det motvind ALLA dagar från vittangi till smyge. Ett bra psyke å cykelbyxor är bättre än alla prylar du kan tänka dig. Använde själv hälften av det jag hade med mig å jag hade inten överlass.

Likaså kan jag rekomendera att flyga till trömsö å ta morgonbussen därifrån till kilpisjärvi. Tar du tåget till gällivare får du byta till buss till karesuanda nästa dag. Då missar du bussen med 1 timma till kilpisjärvi.

Det som är viktigt är att din packning är torr att du är torr från topp till tå. Vattentäta skoöverdrag, regnställ med huva och hanskar av något slag sen duger d med d du har sedan innan.

Stiffe
 
massa bra tips Stiffmeistern, vi kommer kanske åka bil upp för en kompis ska ändå till sin mamma i pajala samma tid. Sova hela vägen upp hehe
 
Tips

Tjena.

Ett tips på bra lowrider fram är Delta som finns att köpa på globetrotter. Har fäst den med rörklämmor men spänn inte för hårt och lägg gummi mellan gaffel å klämma. Har en kanonsadel från 1990 selle turbo. Kolla om det finns nån på blocket. Bra att kunna höja styret med en reglerbar styrstam, kolla biltema. Barends för att kunna byta grepp. Nt lönt byta krans, räcker mer än väl med standard. Styrstångsväska och ett kartfodral är bra. Kopiera alla kartor ni ska ha med så blir d lättare att hantera. En lättviktspressening är fint om man vill slippa regn. Glöm inte verktyg för att lossa bromsskivor och krans bak för ekerbyte. Och eker!! En spegel på hjälmen kolla eye wear, sätt en spegel på hållaren fram med. Nya klistrade fälgband, slang och däck, kolla continental dom har ett slicks till bra peng, kör själv med deras handgjorda. Kolla fälgarna att dem är hela och ekerna är rätt spända. Annars kommer ni garanterat få byta ett flertal eker och kanske ekra om helaa hjulet och byta fälg. Åkte på det själv trotts nytt hjul. Ta med ett vikbart däck, billigaste duger, inte kul å stå längs 45an å mata myggen med ett brustet däck. För å nt snacka bremsar, fy fan! Rekomenderar campingplatser mindre mygg i uppröjda områden.
Packa liggunderlag vattentätt, trist med våt sovsäck, packa i icapåsar i väskorna, billigt å lätt att byta på vägen. Obs kan färga!

Lycka till!
 
tack för alla de tipsen. Cyklarna är nästan färdigbyggda med pakethållare och liknande så i helgen blir nog första rundan på de nya cyklarna bara för känna på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.