Trek??

Ganska inponerande faktiskt...

När jag läser Marcus och Per´s nya inlägg så förstår jag säkert hälften. Herregu vad ni kan grejer då! Snacka om att vara intresserad av cyklar!! Ni måste ju vara ruskigt cykelkunniga!! Alla dessa ram namn och märken osv! Jag kan ju inte ens hälften!
Inponerande gubbar!

/Cippan
 
Frimärkssamlare

Ja, det blev lite frimärkssamlarvarning där. Det är lätt att sväva ut. Men Cippan, Trek gör som sagt bra cyklar, men som alltid smakar det så kostar det. Eftersom Per kom igång rejält med en del spännande ramar, typ Ellsworth och Santa Cruz skulle jag gärna vilja höra hur du tänkt det praktiskt .Vad jag vet finns det ingen importör av dessa märken till Sverige, hur många Ellsworth kan det rimligtvis finnas en marknad för? 10 per år? Det går ju naturligtvis att beställa en ram från USA, men sedan ska alla komponenter monteras. Låter man sin trogne Cykelhandlare( som man inte klarar sig utan i vilket fall som helst) montera i hop den samt köper komponenterna av honom? Eller går man till cykelaffären och köper en påse blandat och mekar själv hemma? Själv har jag varken kunskaper, utrymme eller tid att fixa det själv, jag skulle vara tvungen att stå med mössan (hjälmen) i ena handen och en ram i den andra och be om hjälp( bara kostnaden för nödvändiga verktyg är ju minst 2500:- ). Du kanske jobbar som cykelmek, i såna fall är det naturligtvis inga problem. Men vi vanliga dödliga? Jag skulle gärna ta del av hur du tänkt dig det hela, idén att köpa en ram som dom du nämnde är väldigt lockande och vi har ju ända lämnat grundtemat för den här diskussionen.
 
Stilla bön att dollarn ska sjunka

Du har rätt det finns ingen importör. Det fanns en firma i Åre som sålde Santa Cruz ramar. Det finns en länk från Santa Cruz. I varje fall idag kunde jag inte hitta någon försäljning av ramar där. Så det är postorder som gäller. Både Santa Cruz och Ellsworth kan köpas så. Det ställer en del krav på att man har grepp om diverse mått både på sig själv och den tilltänkta ramen. Annonser finns i MBA och MB. De verkar f ö även kunna köpas i Storbritannien och på en del andra håll i Europa.

Man kan köpa på två sätt: i) antingen bara ramen och så montera själv, eller ii) så köper man allt på en gång och får det monterat. Det senare kräver bara att man kan dra pedaler o styrlager o lite andra småsaker.

Köper man bara ramen ska man absolut höra med sin lokala cykelhandlare i förväg om de är beredda att montera grejorna. Vissa delar löner det sig för i längden, om man inte är väldigt erfaren, som styrlager och gafflar. Tidpunkten är viktig. I april och maj har de fullt med jobb och är troligen helt avvisande medan de gärna tar denna typ av jobb andra tider när det är lugnt. Vi bytte gafflar på våra andra cyklar på det sättet, eftersom de vi ville ha inte gick att köpa lokalt. Köpte gafflar och styrlager från Supergo och vår lokala cykelhandlare monterade. Supergo var f ö så struliga att jag inte vill rekommendera dem. Däremot har jag bra erfarenhet av CBO.

För egen del skulle jag köpa rubbet på postorder. Har inte hjärta att ta de viktigaste delarna från någon annan cykel. Dessutom vill man ju ha allt fräscht och nytt. Möjligen om kassan kniper kan jag tänka mig att använda befintliga hjul. Ber varje dag en stilla bön att dollarn ska sjunka ;-)

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
England

Kan vara värt att kolla upp postorder från Storbritannien. Lite lägre priser än USA, lägre fraktkostnad samt EU-land= mindre tullstrul. De engelska företag jag sett annonser för har ofta bra priser typ förra årsmodellen av vxl, vevarmar o dyl.
 
Var hamnar momsen

Var tas momsen ut? Är det i Storbritannien rör det sig ju om stora pengar. Dessutom är lättare att få kontakt om något skulle strula.

Kollade f ö en britisk mtb-tidning idag, men köpte den inte, såg riktigt bra ut mer om åkningen (kartor o tips om bra ställen) och mindre teknik även det för all del verkade vara mycket sånt också.

Per
 
Ellsworth ?

Ursäkta en vanlig dödligs fråga men vad är det för ram?
Kanske kan ni förklara vad som är särskilt med
den och så vidare.

MVH Marcus

ps. N u har jag en TREK 8000 Disc sedan en vecka, är nöjd än så länge. ds
 
Grattis till ny cykel

Grattis till ny hoj. Trek 8000 är säkert super.Men angående Ellsworth, handsvetsade ramar i liten upplaga från USA, bakdämpade, avsedda för XC/Freeride, anses ofta som lite för tunga för tävling, pris för komplett hoj 2999 dollar och uppåt. Alltså the cream of the crop.
Alltså 10000 mer än medelsvenssons månadslön. Men köper man en ram på postorder och slänger på sin gamla ( 6 mån) XT växel och den halvsunkiga Marzocchigaffeln så.. Och jag har ju ändå Mavicfälgar... Ska jag vara riktigt seriös om detta så är det mest realistiska alternativet för mig en Kona/Ritchey/Kleinram som har distribution i Sverige, och jag behöver bara gå till cykelaffären och be dom ta hem den. Sen kan den glade mekaren få plocka över alla någorlunda användbara delar från min gamla cykel medan jag står beredd med bankkortet brännande i handen. Alternativ 2 ( som egentligen är det roligaste)
är att få en custombyggd hardtail från England. De priser jag har sett är förhållandevis låga, och möjligheterna att variera storlek är ju oändliga. Men det funkar ju inte om man vill ha bakdämpat, eller på något sätt är allergisk mot stål. Dom är retro, Britterna. Sitter på något vis fast i 30-talet, på gott och ont. Kolla upp: http://www.davehinde.co.uk/. Angående moms i Storbritannien så kan den väl knappast vara värre än i Sverige. Och den skall väl betalas på plats, vi är ju en marknad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.