Trasigt frihjul...behöver lite hjälp

Hej

Jag har lite problem med mitt baknav. De är så att frihjulet snurrar fritt åt båda hållen, offtast i några varv innan det "tar". Jag har tagit bort kransen för att se om man kunde få bort frihjulet, men jag kommer inte på hur de ska demonteras. Nån som kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga?

Navet jag har är ett Shimano av denna sort
img_285_big.jpg



MVH

Filip
 
Ok, efter lite mer pulande förstår ja nu hur ja ska få bort frihjuet. MEn de behövs en rätt stor insektsnykel för arbetet. Nån som vet måttet på detta verktyg? (bulten som skall lossas är inte sexkantig utan har en massa kanter, men de borde ju funka med inseksnykel endå)
 
Har du testat att olja ordentligt. Eventuellt börjar klackarna röra sig så pass bra efter det att du inte behöver ta isär bodyn. Att skruva av den med 10mm-nyckeln är inget du behöver göra om du inte ska byta bodyn.
 
Ok, bra då slipper jag införskaffa en sån nyckel. Tyvär tror ja inte olja räcker till i det här fallet. De knastrar som en mun full med grus när man snurrar på bodyn. Så de behövs nog en liten rengöring (om de inte är för sent)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.