Transportera bensin i flaska med pump?

Alla MSR-pumpar ska tas bort från flaskan vid transporter...
/Niklas

Inte enligt MSRs egna manualer. I deras manual skriver de bara att man ska släppa ut trycket vid transport. Att ta bort pumpen är inte nödvändigt enligt msr själva. Själv har jag alltid haft pumpen i och aldrig haft problem med det. Det borde tvärtom vara lättare att skada pumpen och få in skräp i den om man packar den löst i packningen.

Inte enligt MSRs egna manualer. I deras manual skriver de bara att man ska släppa ut trycket vid transport. Att ta bort pumpen är inte nödvändigt enligt msr själva. Själv har jag alltid haft pumpen i och aldrig haft problem med det. Det borde tvärtom vara lättare att skada pumpen och få in skräp i den om man packar den löst i packningen.

Precis. Har heller aldrig sett uppgiften om att MSR:s pumpar ska tas bort vid transport och jag har manualer till mitt gamla XGK från 80-talet, via XGK II till EX-modellen...

Det är inte heller så att de flesta bränsleflaskor fungerar med de flesta pumpar. Optimus och primus är utbytbara men MSR måste ha MSR-flaskor, annars ryker gängorna.

Och ja, jag har alltid pumpen i flaskan på tur, men utan tryck så klart...gäller även optimus och primus (och kap arktic ;) ). Enklaste och säkraste sättet att transportera pumpen på.

...reservpump spar mycket tid om något fallerar...

//Johan

HAr haft ett MSR länge nu och jag låter, som ovanstående talare redan påpekat, pumpen sitta kvar. Dock utan tryck.

Funkar fint att ha kvar pumpen på Optimus Nova-flaskor men jag har den stående i ryggsäcken, en plastpåse runt rubbet samt låter bli att ha känsliga saker precis i närheten...
Jag brukar låter också trycket försvinna innan transport. Blir det många höjdmeter ellet stor temperaturskillnad - jag brukar "pysa" ut övertyck vid pauser.

Om jag ska flyga så häller jag ut bensinen och har inget tryck i flaskan.
Tillägg - det är bra om man sköljer av pumpdel och flaska ordentligt! Har blivit stoppade 2 ggr på flygplatser när flaskorna upptäckts på röntgenbilderna - de blev öppnade och ordentligt sniffade.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips