Transport till Jotunheimen

Nån som enklast vet hur man tar sig till Jotunheimen? Tåg, flyg, båt, buss, bil, ålning medelst hasning...?
 
Jag skulle säga att det enklaste är egen bil, men det beror ju lite på vad man ska göra i Jotunheimen, om man ska vandra runt och kommer tillbaka till samma ställe eller inte. Dessutom kan det vara rätt dyrt att parkera på vissa av de norska hytterna.

Annars tar man sig enklast till Oslo varifrån det går buss till Jotunheimen dagligen. Titta på till exempel http://www.nor-way.no för mer information om busstider mm.

Hälsningar
/Per
 
Säsonen?

För att följa upp min gamla tråd: när börjar vandringssäsongen i Jotumheimen? Hur ser det ut i mitten/slutet av juni?
 
Vi är 2 som ska till Jotunheimen den 10:e augusti kl 18.00 från Stockholm i stor Volvo V70. 1 pers till eller möjligtvis 2 beroende på hur vi packar :) En hund ska med, så inga allergiker.. Hem åker vi från Hardangervidda den 20:e.

// Jocke
 
Re: Säsonen?

alven; sa:
För att följa upp min gamla tråd: när börjar vandringssäsongen i Jotumheimen? Hur ser det ut i mitten/slutet av juni?

Det kan se ut precis hur som helst beroende på
snötillgången under vintern och snösmältningen under våren. Snörik vinter och sen snösmältnng kan lämna kvar
stora snömängder på passen långt in i augusti.
Så var det för mig år 2000 i Skarvheimen och
2005 i Trollheimen. I slutet av juni får man nog i allmänhet räkna med snö, kanske
rutten sådan, på de flesta övergångar, men
i slutänden är det bästa att skaffa färska besked t ex från folket på Gjendesheim.

Övergången mellan Gjendesheim
och Glitterheim är en av de högsta i Jotunheimen.
Den svåraste (på en vandringsled) är antagligen Raudalsbandet nära Olavsbu.
 
Jag har kollat runt lite på hemsidor, men tänker att jag kanske missat nåt. Vilket är det bästa sättet att ta sig mellan Oslo och Gjendesheim? Det verkar vara tåg (NSB.no) (alltså tåg Oslo-Otta, lokalbuss Otta-Gjendesheim), som verkar gå snabbare än buss (nor-way.no). Men båda kostar å andra sidan ungefär lika mycket (490 nok).

Har jag missat något annat alternativ?

Är det så lyckligt ordnat att svenska studenter har studentrabatt på norska tåg?
 
millimeter; sa:
Är det så lyckligt ordnat att svenska studenter har studentrabatt på norska tåg?

Jag kan svara på mitt eget inlägg och meddela att ja! NSB svarar via mail att även svenska studenter får studentrabatt (dvs 25%) på NSB:s tåg om man kan uppvisa giltigt studentbevis.
 
Det går enkelt att ta sig till jotunheimen med buss och tåg. Beronde på var du åker ifrån så kan du räkna med 1-2 resdagar. Vi åkte från Stockholm.

Vi var där för några veckor sedan och tåg till otta och därifrån buss till Gjendesheim eller så kan du ta buss till Lom och byta till en buss till Spiterstulen.
Buss är dyrare än tåg i Norge, boka tåg ett par dagar i förväg och du hittar priser mellan 199-299nok. 5 mils bussresa kostade oss 70nok.
Det finns en fin camping i Otta 1,5 km från centrum där du kan övernatta ifall bussarna inte stämmer med tåget. Vi gjorde nog alla våra bussresor i området med Fjord 1.

Det är väldigt blött i Jotunheimen, älvarna var betydligt bredare än vanligt och mycket vatten överlag på stigarna. Vi gick från Spiterstulen via glitterheim och memurubu till Gjendesheim, varav 2 dagar i regn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.