Transport Ritsem-Sitasjaure?

2007 fanns en tråd där det talades om att man kunde beställa transport från Ritsem till Sitasjaure. Men någon menade att detta blivit omöjligt därför att vägen stängts med bom. Är det någon som vet hur läget är numera? Måste man traska på asfalten?
 
Hej! Vi kom till Sitasjaure i fjol från Hukejaure en dag innan de öppnade. Det fanns ett anslag om hur man kunde fixa "taxi" till Risem.
 
Skjuts

Hej!!
Förra året ringde jag STF Ritsem och fick tips om att ringa Alexander för att boka skjuts till Sitas.
Tel 070-20 85 178. Han var villig att skjutsa upp till Sitas för ett par hundralappar om jag minns rätt.
Senare blev det ändock så att jag kunde åka upp med busschauffören, han hade en beställning på en grupp som skulle hämtas där just den dagen. Avbokade såklart med Alexander först, som inte alls misstyckte.
Busschauffören från Gällivare hade nyckel till bommarna. Fick nog uppfattningen att det har de behöriga................Alexander som tillhör lokalbefolkningen har säkert nyckel även han men om han kör turister även i år vet jag inte. Ring och fråga, han var mkt trevlig att tala med.
Yvonne
 
Hej och tack för tipsen. Det är tydligen inte kört, gäller bara att hitta en "nyckelman". Jag sätter mig och söker per telefon. Hälsar Terho.
 
Hej!

Bumpar tråden lite då det var ett tag sen det skrevs nått här. Jag tänkte bara kolla om någon har lite uppdaterad info om skjuts mellan ritsem och sitas? Vi är nämligen ett sällskap som tänkte utgå från sitas i början aug, dock gärna utan en promenad utefter den lagom lockande sträckan ritsem-sitas. Är det någon som har koll på vem som kör får ni gärna svara här i tråden, eller PM:a om ni inte vill outa kontaktuppgifter!


Mvh

Simon
 
Kanske lite sent för er del men värt att skriva ned för andra.

Taxi verksamheten är helt nedlagd. Det är numera stenhård kontroll på vem som får nyckel och hur vägen nyttjas. Tydligen ngn konflikt mellan samer och även delvis Vattenfall. Stugvärden i Hukejaure berättade för oss att det var osäkert enda fram tills de gick på för 6 veckor sedan om de skulle kunna köra sin egna bil upp till Sitasjaure och parkera den där. Men de fick iaf tillstånd och kunde kvitera ut en nyckel men de får inte skjutsa någon över huvudtaget. Så stenhårda regler.

Det vi gjorde istället var att boka in ett helikopter lyft. Enligt uppgift tog de som körde "taxi" innan 300 kr per person för sträckan. Fiskeflyg tar 2500 kr för ett helikopter lyft och är man som vi 4 personer så blir det 625 kr per person. Så 325 kr extra för att få flyga helikopter tyckte vi var som hittat. Plus att Per som flög ut oss, släppte av oss en bit upp på leden vid ett bra tältställe så det var bara o slå upp tälten när han åkt.
 
Tackar för infon...

Läste på nätet om bommen att vattenfalls gubbar upptäckt att den kommit till bättre endamål, dvs till kaffeved vid flera tillfällen.

min mening är att har man ett svensonliv som de flesta har så har man volvo, villa och vovve, där med även inkluderat barn. Hur ska en barnfamilj komma till fjällen med hundar och barnvagnar?
Jag skulle vilja se de småbarn som går den sträckan på 2 mil och om det är större barn ännu längre in i fjällen.
Helikopter är inte att tänka på med hundar och barnvagn. Ska vi få hålla oss utanför fjällen?

Bommen hindrar till och med Länsstyrelsen's jaktövervakning från att komma ut och hindra tjuvjägare.

Bommen har kameraövervakning, kodlås och fjärröppning via uppsatttelefonnummer på bommen.
 

avslutad210712

Gäst
Tackar för infon...

Läste på nätet om bommen att vattenfalls gubbar upptäckt att den kommit till bättre endamål, dvs till kaffeved vid flera tillfällen.

min mening är att har man ett svensonliv som de flesta har så har man volvo, villa och vovve, där med även inkluderat barn. Hur ska en barnfamilj komma till fjällen med hundar och barnvagnar?
Jag skulle vilja se de småbarn som går den sträckan på 2 mil och om det är större barn ännu längre in i fjällen.
Helikopter är inte att tänka på med hundar och barnvagn. Ska vi få hålla oss utanför fjällen?

Bommen hindrar till och med Länsstyrelsen's jaktövervakning från att komma ut och hindra tjuvjägare.

Bommen har kameraövervakning, kodlås och fjärröppning via uppsatttelefonnummer på bommen.

Är Sitajaure enda stället i fjällen dit barnfamiljer kan ta sig?

Är tanken att man inte kan gå två mil med barnvagn men man skall släpa med sig barnvagnen upp i fjällen?

Ärligt talat känns inte det här inlägget som ett inlägg av en fjällvandrare utan mer av någon som vill kunna köra bil upp till Sitasjaure för att fiska men var i allsin dar står det att det är en rättighet att man skall kunna göra det.
 
Är Sitajaure enda stället i fjällen dit barnfamiljer kan ta sig?

Är tanken att man inte kan gå två mil med barnvagn men man skall släpa med sig barnvagnen upp i fjällen?

Ärligt talat känns inte det här inlägget som ett inlägg av en fjällvandrare utan mer av någon som vill kunna köra bil upp till Sitasjaure för att fiska men var i allsin dar står det att det är en rättighet att man skall kunna göra det.
med barn i bärsele, tält, packning, kläder, mat, med mera så det finns inte den möjligheten att ta sig ut i fjällen med barn, alltså riktig vildmark. Annars kommer man til nikkaloukta eller ritsem som slutstation, men det blir ingen riktig upplevelse av fjällen. Det är ju bara campingplatser och det behöver man inte åka långt för att hitta.
 
med barn i bärsele, tält, packning, kläder, mat, med mera så det finns inte den möjligheten att ta sig ut i fjällen med barn, alltså riktig vildmark. Annars kommer man til nikkaloukta eller ritsem som slutstation, men det blir ingen riktig upplevelse av fjällen. Det är ju bara campingplatser och det behöver man inte åka långt för att hitta.

Ok, jag var 2 år första gången vid sylarna, en annan gång var syrran nästan 2, brorsan 7 och jag 12. Så visst går det. det finns massor med ställen du kan komma ut på, du behöver inte ta dig till just sitasjaure (men det verkar vara en besatthet)
 
Ok, jag var 2 år första gången vid sylarna, en annan gång var syrran nästan 2, brorsan 7 och jag 12. Så visst går det. det finns massor med ställen du kan komma ut på, du behöver inte ta dig till just sitasjaure (men det verkar vara en besatthet)
ja det har sina anledningar....
lugnaste delen av fjällen, bästa fisket, går att sjösätta båt från båtsläp på flera ställen,storslagen natur, nära till ritsem med båt till sarek och padjelanta. färre turister osv
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
axa Transport mellan Ritsem & Saltaluokta? Fjällvandring 3
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
zimtec Transport Kiruna-Nikkaluokta lör 13/6? Fjällvandring 0
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
piaea Transport Abisko-Vassajaure Fjällvandring 16
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
timberwolf Transport Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 7
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Hillbeach Transport från Gällivare den 24:e Fjällvandring 2
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
AnnaM Fjällvandring Sarek, när? transport dit? Fjällvandring 13
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
Segment Transport från Glitterheim till Gjendesheim Fjällvandring 2
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
matsulle Transport till Jotunheimen Fjällvandring 1
Boat transport in Sarek Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.