Trango 2 eller Staika?

Nu är det dags att investera i ett eget tält och efter många funderingar har jag kommit fram till två finalister. Mountain Hardwear Trango 2 och Hilleberg Staika. Nu önskar jag lite hjälp med att hitta de avgörande faktorerna till vilket av dessa som jag kommer att välja.

Hilleberg generellt vet jag rätt så mycket om eftersom jag använt deras tält tidigare, men MH har jag ingen erfarenhet av. Hur väl anpassade är MH´s tält får våra förhållanden? Går det verkligen att vintertälta med dessa med tanke på den stora springa som finns mellan mark och yttertält? Osv.

Vore tacksam för kommentarer om dessa tält. Både positiva och negativa (även Hilleberg har nog något negativt…)

Tack på förhand
/Thomas

trango

Hallå!
Har själv ett trango 3.1 och är väl hittills nöjd. Kan inte direkt påstå att jag hunnit testa det under krävande förhållande än men det kommer väl. La självklart märke till den "stora" springan från mark. Enligt MH är den till för att ventilera,och bra ventilation är det helt klart i det här tältet. Valde att tro att det ska funka bra ändå,i och med att de här tälten trots allt står på världens högsta berg år efter år. Sen tycker jag att tältet är väldigt prisvärt i jämförelse med Hillebergs tält. Den stora nackdelen är väl den typiska amerikanska modellen. Jag menar då att behöva sätta upp innertältet först och sen yttertältet. Kan tänka mig att detta kan ställa till en del problem vid det härliga svenska ösrengnet. Men den dan den sorgen.

Lycka till med valet!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips